faderskaps intyg??

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

gwennie

när man ej är gift utan bara sambo,vart ska man skriva papper på att min sambo är pappan??
 
Sv: faderskaps intyg??

fick papper av bm med info om det. har för mig att man skulle ringa socialkontoret när bebisen kommit så går man dit och skriver papper.

Tycker de e konstigt att man måste skriva papper på de. bara för att man är gift är väl inte det en garanti att man inte vart otrogen?=/
 
Sv: faderskaps intyg??

Bättre att boka tid och skriva papprena INNAN förlossningen. OM det skulle gå åt h-e och mamman dör så finns det ingen som kan intyga faderskapet, var en artikel om det för inte så länge sedan.
 
Sv: faderskaps intyg??

de tänkte jag åxå på men bm sa att man skulle gå dit efter barnet fötts. men man kan göra det innan alltså?
 
Sv: faderskaps intyg??

fick papper av bm med info om det. har för mig att man skulle ringa socialkontoret när bebisen kommit så går man dit och skriver papper.
Vi skrev papperen medan jag fortfarande var gravid. Tror jag var runt vecka 30. Vi ville ha det gjort så fort som möjligt om något skulle hända t ex under förlossningen!
Tycker de e konstigt att man måste skriva papper på de. bara för att man är gift är väl inte det en garanti att man inte vart otrogen?=/
Så då skulle man behöva skriva papper som gift också då, eller hur menar du?
 
Sv: faderskaps intyg??

okej, då sa jag ring dit å boka tid=)

Jag menar, att om man tar för givet att om man är gifta så är ens man pappan. men inte om man bara är sambo.

Ja, varför behöver man inte skriva papper om man är gifta?
 
Sv: faderskaps intyg??

Ja, varför behöver man inte skriva papper om man är gifta?

Det är väl bara så enkelt att samma adress kan man ha utan att vara i en relation. Därför kunde det lätt bli fel och krångel om staten/myndigheterna bara antog att den av motsatt kön på samma adress är pappa till barnet. Man kan ju faktiskt bo med en kompis och ha pappan på annan adress. Eller kanske bor man med två karlar i "lämplig ålder" i samma hus. Hur ska staten då veta vem som är pappa?

Varför man inte skriver på som gifta? Tja, det är väl en av fördelarna som gift antar jag: att slippa "krånglet" med sånt och mycket annat.
 
Sv: faderskaps intyg??

Du kan göra det innan, ta kontakt med familjerätten så bokar de in ett möte för er båda, gemensamt.
Gjorde så när lillkillen skulle födas, nu 4½. speciellt med tanke på att vi inte ens var sambo, just OM något skulle hända.
 
Sv: faderskaps intyg??

Bättre att boka tid och skriva papprena INNAN förlossningen. OM det skulle gå åt h-e och mamman dör så finns det ingen som kan intyga faderskapet, var en artikel om det för inte så länge sedan.


Kan DNA-test enbart användas för att sätta fast kriminella?
...eller är det bara ytterligare ett praktexempel på Svensk byråkrati :smirk: ?
 
Sv: faderskaps intyg??

I det fallet så var det nog byråkrati om det inte fanns fakta som utelämnades i artikeln. Pappan hade erbjudit sig att ta DNA-test, men det gick inte. Mostern kunde få bli vårdnadshavare tills det var färdigutrett och han fick ta lån så länge för att kunna vara pappaledig.
Jag tycker dock att det låter som om det fattas något i historien eller så är katastrof om byråkratin är sådan.
 
Sv: faderskaps intyg??

vissa kommuner har att man ska göra det innan, tyvärr är andra kommuner EMOT det..... dumt med tanke på vad som sker OM mamman eller pappan avlider innan papprena är skrivna!
 
Sv: faderskaps intyg??

okej. men ändå. bara för att man är gift betyder ju inte det att de är pappan. men jag förstår vad du menar=)
 
Sv: faderskaps intyg??

okej. men ändå. bara för att man är gift betyder ju inte det att de är pappan. men jag förstår vad du menar=)


Självklart är ju detta löj.
Jag har också funderat på detta.
Antingen borde alla behöva skriva under faderskapsintyg eller så borde alla män kvinnan är tillsammans med vid tillfället per automatik räknas som fäder.

Vad händer om kvinnan gifter sig med annan man än den biologiska pappan en vecka innan barnet föds?
Får den nyblivne maken då ett barn på halsen per automatik?

Nä, löj som skrivet.

Det är väl ngn gammal paragraf från tiden då ingen var otrogen och den äkta mannen alltid var den äkta fadern.
 
Sv: faderskaps intyg??

Tänk på att göra detta inom tre månader, annars kan inte ditt barn få faderns efternamn utan att ni namnändrar.
 
Sv: faderskaps intyg??

Självklart är ju detta löj.
Jag har också funderat på detta.
Antingen borde alla behöva skriva under faderskapsintyg eller så borde alla män kvinnan är tillsammans med vid tillfället per automatik räknas som fäder.

Men hur ska myndigheterna veta vem jag är tillsammans med? I så fall måste ju detta uppges på något mer "officiellt" sätt. Samma adress är inte en garanti för att just jag och denna man är ett par. Vi kan ju vara kompisar som bor ihop. Eller om ett par har en inneboende som är man - hur ska då myndigheterna veta vem som är pappa.
 
Sv: faderskaps intyg??

Vad händer om kvinnan gifter sig med annan man än den biologiska pappan en vecka innan barnet föds?
Får den nyblivne maken då ett barn på halsen per automatik?

Jag har för mig att någon härinne skrev om en självupplevd sån sak... jorå, nya mannen blev reggad som fader och de fick krångla en del för att reda ut det...:crazy:

Så; jo, kanske vore det bästa att ALLA skriver på istället.
 
Sv: faderskaps intyg??

Men hur ska myndigheterna veta vem jag är tillsammans med? I så fall måste ju detta uppges på något mer "officiellt" sätt. Samma adress är inte en garanti för att just jag och denna man är ett par. Vi kan ju vara kompisar som bor ihop. Eller om ett par har en inneboende som är man - hur ska då myndigheterna veta vem som är pappa.

De har du rätt i, men de borde räcka med att skriva på ett papper o skicka in eller skriva på nått på bb. men nu måste man ringa å boka tid på soc och sen åka dit för att skriva på.
 
Sv: faderskaps intyg??

De har du rätt i, men de borde räcka med att skriva på ett papper o skicka in eller skriva på nått på bb. men nu måste man ringa å boka tid på soc och sen åka dit för att skriva på.

Ja, det håller jag med om!
Väldigt byråkratiskt i denna moderna värld. De vill väl vara säkra på att det inte sker någon namnförfalskning (jag tror fadern måste visa leg också?). Men; som du säger: att göra det på BB vore väl enklare i så fall - där befinner sig ju i regel båda föräldrarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 532
Senast: Zpunk
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 882
Senast: Manji
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 899
Senast: Guldaskig
·
Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp