Facket nekade mig i inträde???

Kollade igenom stadgarna nu och jo, det är tre månaders karens.... :crazy:
Nåja, får hoppas att allt löser sig till det bästa, vilket det nog gör, hur det än går på måndag;)
 
Nja, det är så att många av förbunden nekar folk inträde om man är aktiv inom SD, alltså inte om du bara röstar utan om du atbetar aktivt för SD. Eftersom SD och LO inte har samma värdegrunder...
Var finns informationen om detta? Jag har kollat runt på Kommunal, Transport, Pappers och IF Metall, det enda jag hittar är att om en är aktiv inom SD kan en inte ha ett förtroendeuppdrag hos nämnda fackförbund. Detta pga värdegrunden precis som du nämner.

På Kommunals hemsida har jag dock inte letat så noga då jag är förtroendevald och vi diskuterade just detta på senaste utbildningen. Om det står något där vill jag hemskt gärna veta det så jag kan tala om att de lär ut något som hemsidan inte håller med om.
 
:angel: Sitter och läser i Kommunals stadgar och hittar där §10 Mom 3e Andra grunder för uteslutning... "på annat sätt än under a)-d) angetts, uppsåtligt brutit mot stadgarna eller vägrat rätta sig efter föreskrifter som har stöd i stadgar eller kongress/förbundsmötesbeslut. Detsamma gäller då medlem bedriver eller stöder sådan verksamhet som är oförenlig med organisationens ändamål eller på annat sätt uppträder illojalt."

Dock så gick diskussionen jag var med i mer åt hållet att är en aktiv inom SD så bör personen själv fundera över om den kan ställa upp på Kommunals värdegrund. Så där lades beslutet mer på individen än Kommunal. Men jag hänger med i hur du menar nu @Fille
 
:angel: Sitter och läser i Kommunals stadgar och hittar där §10 Mom 3e Andra grunder för uteslutning... "på annat sätt än under a)-d) angetts, uppsåtligt brutit mot stadgarna eller vägrat rätta sig efter föreskrifter som har stöd i stadgar eller kongress/förbundsmötesbeslut. Detsamma gäller då medlem bedriver eller stöder sådan verksamhet som är oförenlig med organisationens ändamål eller på annat sätt uppträder illojalt."

Dock så gick diskussionen jag var med i mer åt hållet att är en aktiv inom SD så bör personen själv fundera över om den kan ställa upp på Kommunals värdegrund. Så där lades beslutet mer på individen än Kommunal. Men jag hänger med i hur du menar nu @Fille

Problemet är väl att en Sverigedemokrat själv i princip alltid tycker att han/hon delar fackets värdegrund och i och med det så skall han/hon ha rätt att inneha förtroendeposter
 
Problemet är väl att en Sverigedemokrat själv i princip alltid tycker att han/hon delar fackets värdegrund och i och med det så skall han/hon ha rätt att inneha förtroendeposter
Nej absolut inte! Vet inte om jag missförstår dig eller du mig. Det jag skrev i inlägget som du citerar och diskussionen jag nämner gäller enbart medlemskap i Kommunal. En förtroendepost kommer definitivt inte på frågan oavsett vad Sverigedemokraten själv tycker. En som är medlem i SD tycker inte att alla har samma värde och Kommunal ger då inte uppdraget åt den personen.
 
Nej, karensen kommer inifrån facket helt automatiskt.
Informationen finns dock synligt redan innan ansökan, men ibland får man läsa väldigt finstilt text.

Och fullgod medlem betyder bara att du är yrkesarbetande och fullbetalande, inte student, pensionär, arbetslös eller nån annan betalningsreducerad medlem.

Rätten till hjälp har vanligen att göra med medlemsskapets längd - när du tecknade din "försäkring" så att säga.

Det är helt upp till hur medlemmarna har valt att sätta sina regler för att kunna få hjälp inom deras fack. När man söker medlemskap får man acceptera de reglerna. Vill man ändra reglerna får man börja engagera sig, precis som man gör om bostadsrättsföreningen har knäppa regler. Det finns fack som tar sig an alla problem från dag 0 utan karens. Är det viktigt att få hjälp direkt får man hitta ett sånt (och vanligen pröjsa en högra avgift).
Fast nu diskuterar vi inte på samma planhalva. OM man är accepterad som medlem, fullbetalande enligt alla villkor så har man samma rätt som alla andra att få hjälp. Då ska man inte bli nekad med hänvisning till ofullständig tid eller tidigare medlemshistorik. Texaz är nekad medlemskap, då kan hon inte få hjälp av kommunal. Självklart och det tror jag nog att hon förstår också. Jag tolkar det så att hon gjort ett kanske felaktigt avhopp från gamla facket istället för att begära överflyttning. Hade överflyttning gjorts istället (jag förutsätter att det är ett LO-fack hon tidigare varit medlem i), hade hon inte ens behövt göra en manuell medlemsansökan.
 
Nja, uppenbarligen är det min yrkesroll som ställer till det. Får se på måndag om Unionen går med på att ha mig med ;-) Är dock tre månaders karens på hjälp så skulle det skita sig nu så får jag inte hjälp.
Men det är som det är.
Gamla facket verkar inom ett arbetsområde som jag sannolikt inte kommer att jobba inom mer
 
OM man är accepterad som medlem, fullbetalande enligt alla villkor så har man samma rätt som alla andra att få hjälp. Då ska man inte bli nekad med hänvisning till ofullständig tid eller tidigare medlemshistorik.

Går alldeles utmärkt för facket att neka hjälp även om man är fullbetalande och accepterad medlem pga för kort tid gått sedan inträdet, fick ju jag erfara så jodå, sånt händer och är säkerligen vanligare än man kan tro.

I efterhand är det inget jag sörjer, för de "hjälpte" en annan kollega som varit medlem längre och det hände absolut nada, noll och ingenting. Den som fick ta tag i saker och få något att hända var jag på helt egen hand och hade jag inte gjort det och därmed fått en slut på vansinnet så hade fortfarande inget hänt i ärendet.
 
Går alldeles utmärkt för facket att neka hjälp även om man är fullbetalande och accepterad medlem pga för kort tid gått sedan inträdet, fick ju jag erfara så jodå, sånt händer och är säkerligen vanligare än man kan tro.

Jag kan väl tycka att det ska finnas tydligt och klart uttryckt exakt hur lång tid som ska gå innan man kan få hjälp. I min bok är det HORRIBELT att det ska vara en godtycklig sak om jag förstår dig nu och tråden rätt att det är? Jäklar vilken märklig organisation!
 
Hotell och restaurang har säkert nånstans i luntan med villkor den uppgiften, men det är inget som framkommer tydligt så jag blev milt sagt lite förvånad över att få avslag för hjälp när chefen "försvann", lämnade rörelsen, inte betalade ut löner, leveranser, hyror osv, men kollegan som facket istället "hjälpte" fick ändå i praktiken ingen hjälp alls, för de kunde inget göra när han inte var nåbar, så jag ensam drev hela konkursproceduren, letade reda på kräket där han befann sig, tipsade tingsrätten så att justitiedepartementet i det land han befinner sig i till slut fick tag på honom och därmed också kunde delge honom tingsrättens delgivning och kallelse till konkursförhandling.

Tog 6 månader från att jag lämnade in konkursansökan till det var klart och på den tiden gjorde inte facket ett jota och nej jag är inte längre medlem i facket ;) Får räcka med A-kassan hädanefter :up:
 
Jag kan väl tycka att det ska finnas tydligt och klart uttryckt exakt hur lång tid som ska gå innan man kan få hjälp. I min bok är det HORRIBELT att det ska vara en godtycklig sak om jag förstår dig nu och tråden rätt att det är? Jäklar vilken märklig organisation!
Hos Unionen stod det klart och tydligt i stadgarna, skulle tro att det inte är annorlunda hos andra förbund
 
Nja, uppenbarligen är det min yrkesroll som ställer till det. Får se på måndag om Unionen går med på att ha mig med ;-) Är dock tre månaders karens på hjälp så skulle det skita sig nu så får jag inte hjälp.
Men det är som det är.
Gamla facket verkar inom ett arbetsområde som jag sannolikt inte kommer att jobba inom mer

Så kan det vara. Jag har erfarenhet av Journalistförbundet, Lärarnas Riksförbund och Akademikernas. De har samtliga krav på att man är verksam inom det område de representerar annars blir man nekad medlemsskap.

Det löser sig säkert på måndag. :)
 
:angel: Sitter och läser i Kommunals stadgar och hittar där §10 Mom 3e Andra grunder för uteslutning... "på annat sätt än under a)-d) angetts, uppsåtligt brutit mot stadgarna eller vägrat rätta sig efter föreskrifter som har stöd i stadgar eller kongress/förbundsmötesbeslut. Detsamma gäller då medlem bedriver eller stöder sådan verksamhet som är oförenlig med organisationens ändamål eller på annat sätt uppträder illojalt."

Dock så gick diskussionen jag var med i mer åt hållet att är en aktiv inom SD så bör personen själv fundera över om den kan ställa upp på Kommunals värdegrund. Så där lades beslutet mer på individen än Kommunal. Men jag hänger med i hur du menar nu @Fille

Har många bekanta som röstar på SD och dom tycker det är idioti att flera av LO-facken utesluter aktiva SD:are och jag tycker det är knepigt att folk som stödjer SD vill vara med i LO-facken, det är ju som att betala pengar till en fotbollsförening fastän man inte gillar fotboll, krasst sett. Facket är ju en förerning där som flesta har allas lika värde som en av värdegrunderna. Men men det va ju inte vad trådstarten handlade om;)
 
Mamma tyckte det hela var väldigt konstigt och tror att det måste blivit något missförstånd. Hon kunde dock inte råda mer än att ta kontakt med någon på måndag för att få svar...
 
Totalt OT - sorry Texaz. Jag kapar tråden lite.

Jag undervisar, men är inte lärare. Är det Lärarförbundet som är mitt fack då? Jag har inte orkat byta när jag inte haft fast tjänst men nu har jag ju det!

Någon som har erfarenheter av Lärarförbundet?
 
@Texaz
Men ska du inte vara med i Vision. Fd SKTF. Ofta där chefer och administratörer i kommun o kyrka är med. Det ledande fackförbundet för dig som i privat eller offentlig regi jobbar i kommunen, landstinget eller inom kyrkan.
Hittade inget om karens .
 
Lite tips angående det här med att byta fack så kan man liksom övergå till ett nytt fack utan glapp om man inte säger upp det gamla utan begär 'överflytt' typ. Då får man med sina år som medlem och slipper karens. Så gjorde jag när jag bytte yrkesområde och likaså fackförbund+A-kassa.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 576
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp