Ska se till att avsluta studierna snart, men just nu orkar jag inte. Så det är inte så viktigt.Jag vet inte vad som gäller för just din fackförening. Du får nog ringa och fråga.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ska se till att avsluta studierna snart, men just nu orkar jag inte. Så det är inte så viktigt.Jag vet inte vad som gäller för just din fackförening. Du får nog ringa och fråga.
Aha, du är tjänsteman alltså? (TjänstehenGjorde helt sonika så att jag skickade en ansökan till Unionen istället... Medlemsavgiften är dessutom lägre där
Får se om de tar emot mig![]()
Men om man som jag är ensam högutbilda på arbetsplatsen så blir det ju fel om jag skulle byta fackförbund till det som de har skrivit kollektivavtal med. Antagligen skulle tex. inte kommunal vilja ha med mig att göra. Sen vet jag inte vilket kollektivavtal mitt arbete har, de visste de inte ens själva...Fullt så enkelt är det inte. Arbetsgivaren är bara skyldig att förhanda med det fack de tecknat kollektivavtal med. Därför är det viktigt att vara med i rätt förbund.
Ja tydligen??? Även om det inte syns på anställningsavtalet, fast chef kanske alltid räknas som tjänsteman???Aha, du är tjänsteman alltså? (Tjänstehen)
Spelar det någon roll om man är fullgod medlem? Och hur många år ska man behöva vara medlem och troget ha betalat in "år ut och år in", innan man ska få hjälp då?Hoppas du landar någonstans till slut ... Om du jobbat där i ett halvår är det ju synd att du inte byter fack förrän du plötsligt ser att du behöver dem, medan de som är medlemmar betalar troget år ut och år in.
Har ju tidigare inte vetat om jag skulle bli kvar, men det lutar nu åt det. Och visst borde jag ha tagit tag i det tidigare, men nu vändes livet upp och ner efter några månader på jobbet, har helt enkelt haft annat att bekymra mig om...Hoppas du landar någonstans till slut ... Om du jobbat där i ett halvår är det ju synd att du inte byter fack förrän du plötsligt ser att du behöver dem, medan de som är medlemmar betalar troget år ut och år in.
Ja, det är ju sant, glömde bort hur dina senaste månader sett ut. Jag ber om ursäkt för att jag inte tänkte på det!Har ju tidigare inte vetat om jag skulle bli kvar, men det lutar nu åt det. Och visst borde jag ha tagit tag i det tidigare, men nu vändes livet upp och ner efter några månader på jobbet, har helt enkelt haft annat att bekymra mig om...![]()
Jag jobbar inte på ett fackförbund och kan därför inte påverka villkoren för medlemskap.Spelar det någon roll om man är fullgod medlem? Och hur många år ska man behöva vara medlem och troget ha betalat in "år ut och år in", innan man ska få hjälp då?
Jag jobbar inte på ett fackförbund och kan därför inte påverka villkoren för medlemskap.
Och jag svarade på din fråga precis som den var ställd.Jag frågar dig utefter en kommentar du lagt på ett forum för diskussioner, inget annat.
Spelar det någon roll om man är fullgod medlem? Och hur många år ska man behöva vara medlem och troget ha betalat in "år ut och år in", innan man ska få hjälp då?
Nej, för mig har det alltid känts viktigt att vara med i facket, gick dock ur mitt gamla då jag ledsnade på att de enbart gav information internt på fd arbetsplatsen, inget på hemsidan, trots att vi var rätt många som gick samtidigt....Jag jobbar inte på ett fackförbund och kan därför inte påverka villkoren för medlemskap.
Min reflektion - som nu inte gäller dig, @Texas - byggde på att jag tycker det är trist med folk som inte vill vara med i facket förrän deras arbetsgivare gör något som drabbar just dem. Fackens arbete bygger på solidaritet.
Njäe va. Du tolkar in något surt från annan diskussion antar jag.Och jag svarade på din fråga precis som den var ställd.
Jag kan ju tycka att det spelar mindre roll, är man antagen som fullgod medlem så har man samma rätt att få hjälp som alla andra under samma villkor.Alla medlemmar ska givetvis få samma hjälp. Så ska det fungera i mina ögon i alla fall. Enda gången det kan bli problem ( gällande mitt fackförbund då) är om händelsen inträffat innan medlemskapet eller om man ser ett mönster där någon hoppar av och på sitt medlemskap efter sitt behov av hjälp.
Med en papegojas envishet; Men om man nu är fullgod medlem, så har man väl rätten att få hjälp? Det är inte medlemmen själv som ska försätta sig i karens, det är facket själva som gör det efter givna ramar. Har de inte gjort det utan accepterat dig som fullgod medlem så vad är då problemet?Väldigt många försäkringar har karens, och fackligt medlemskap är till stor del att se som en försäkring. Du betalar idag, så att du ska få hjälp när/om något händer. Så att skaffa medlemskap när det blir problem är inte så sjysst mot övriga medlemmar, och det är just dessa övriga medlemmar som har röstat fram att det ska vara karens.
Fack är medlemsstyrda intresseorganisationer, inte vinstdrivande företag med elaka chefer.
Aha, ja då hjälper det alltså inte min situation om det skulle gå illa.... Tyvärr lär jag antagligen inte jobba inom Unionens område framöver så då blir det till att byta fack igen, om någon vill ha mig....Väldigt många försäkringar har karens, och fackligt medlemskap är till stor del att se som en försäkring. Du betalar idag, så att du ska få hjälp när/om något händer. Så att skaffa medlemskap när det blir problem är inte så sjysst mot övriga medlemmar, och det är just dessa övriga medlemmar som har röstat fram att det ska vara karens.
Fack är medlemsstyrda intresseorganisationer, inte vinstdrivande företag med elaka chefer.
Med en papegojas envishet; Men om man nu är fullgod medlem, så har man väl rätten att få hjälp? Det är inte medlemmen själv som ska försätta sig i karens, det är facket själva som gör det efter givna ramar. Har de inte gjort det utan accepterat dig som fullgod medlem så vad är då problemet?
Nja, det är nog snarare så att om en är aktiv inom SD så kan den personen nekas att bli arbetsplats- och skyddsombud.