Facket nekade mig i inträde???

Fullt så enkelt är det inte. Arbetsgivaren är bara skyldig att förhanda med det fack de tecknat kollektivavtal med. Därför är det viktigt att vara med i rätt förbund.
Men om man som jag är ensam högutbilda på arbetsplatsen så blir det ju fel om jag skulle byta fackförbund till det som de har skrivit kollektivavtal med. Antagligen skulle tex. inte kommunal vilja ha med mig att göra. Sen vet jag inte vilket kollektivavtal mitt arbete har, de visste de inte ens själva...
 
Aha, du är tjänsteman alltså? (Tjänstehen :angel::D)
Ja tydligen??? Även om det inte syns på anställningsavtalet, fast chef kanske alltid räknas som tjänsteman???
Tror dock inte att det var så på förra jobbet, inte arbetande förmän, och det är väl ungefär vad min tjänst kan räknas som... Strunt samma om jag nu bara blir godkänd av Unionen...
 
Hoppas du landar någonstans till slut ... Om du jobbat där i ett halvår är det ju synd att du inte byter fack förrän du plötsligt ser att du behöver dem, medan de som är medlemmar betalar troget år ut och år in.
 
Hoppas du landar någonstans till slut ... Om du jobbat där i ett halvår är det ju synd att du inte byter fack förrän du plötsligt ser att du behöver dem, medan de som är medlemmar betalar troget år ut och år in.
Spelar det någon roll om man är fullgod medlem? Och hur många år ska man behöva vara medlem och troget ha betalat in "år ut och år in", innan man ska få hjälp då?
 
Hoppas du landar någonstans till slut ... Om du jobbat där i ett halvår är det ju synd att du inte byter fack förrän du plötsligt ser att du behöver dem, medan de som är medlemmar betalar troget år ut och år in.
Har ju tidigare inte vetat om jag skulle bli kvar, men det lutar nu åt det. Och visst borde jag ha tagit tag i det tidigare, men nu vändes livet upp och ner efter några månader på jobbet, har helt enkelt haft annat att bekymra mig om...:crazy:
 
Har ju tidigare inte vetat om jag skulle bli kvar, men det lutar nu åt det. Och visst borde jag ha tagit tag i det tidigare, men nu vändes livet upp och ner efter några månader på jobbet, har helt enkelt haft annat att bekymra mig om...:crazy:
Ja, det är ju sant, glömde bort hur dina senaste månader sett ut. Jag ber om ursäkt för att jag inte tänkte på det!
 
Spelar det någon roll om man är fullgod medlem? Och hur många år ska man behöva vara medlem och troget ha betalat in "år ut och år in", innan man ska få hjälp då?
Jag jobbar inte på ett fackförbund och kan därför inte påverka villkoren för medlemskap.

Min reflektion - som nu inte gäller dig, @Texas - byggde på att jag tycker det är trist med folk som inte vill vara med i facket förrän deras arbetsgivare gör något som drabbar just dem. Fackens arbete bygger på solidaritet.
 
Spelar det någon roll om man är fullgod medlem? Och hur många år ska man behöva vara medlem och troget ha betalat in "år ut och år in", innan man ska få hjälp då?

Alla medlemmar ska givetvis få samma hjälp. Så ska det fungera i mina ögon i alla fall. Enda gången det kan bli problem ( gällande mitt fackförbund då) är om händelsen inträffat innan medlemskapet eller om man ser ett mönster där någon hoppar av och på sitt medlemskap efter sitt behov av hjälp.
 
Jag jobbar inte på ett fackförbund och kan därför inte påverka villkoren för medlemskap.

Min reflektion - som nu inte gäller dig, @Texas - byggde på att jag tycker det är trist med folk som inte vill vara med i facket förrän deras arbetsgivare gör något som drabbar just dem. Fackens arbete bygger på solidaritet.
Nej, för mig har det alltid känts viktigt att vara med i facket, gick dock ur mitt gamla då jag ledsnade på att de enbart gav information internt på fd arbetsplatsen, inget på hemsidan, trots att vi var rätt många som gick samtidigt....
Att då betala 600 i månaden (ja det var dyrt där!) utan att få någon info om t ex möten och andra aktiviteter kändes dåligt. Påtalade det flera gånger, men inget hände....
Har annars varit fackligt ansluten sen jag började jobba för ca 30 år sen...
 
Alla medlemmar ska givetvis få samma hjälp. Så ska det fungera i mina ögon i alla fall. Enda gången det kan bli problem ( gällande mitt fackförbund då) är om händelsen inträffat innan medlemskapet eller om man ser ett mönster där någon hoppar av och på sitt medlemskap efter sitt behov av hjälp.
Jag kan ju tycka att det spelar mindre roll, är man antagen som fullgod medlem så har man samma rätt att få hjälp som alla andra under samma villkor.
 
Väldigt många försäkringar har karens, och fackligt medlemskap är till stor del att se som en försäkring. Du betalar idag, så att du ska få hjälp när/om något händer. Så att skaffa medlemskap när det blir problem är inte så sjysst mot övriga medlemmar, och det är just dessa övriga medlemmar som har röstat fram att det ska vara karens.

Fack är medlemsstyrda intresseorganisationer, inte vinstdrivande företag med elaka chefer.
 
Väldigt många försäkringar har karens, och fackligt medlemskap är till stor del att se som en försäkring. Du betalar idag, så att du ska få hjälp när/om något händer. Så att skaffa medlemskap när det blir problem är inte så sjysst mot övriga medlemmar, och det är just dessa övriga medlemmar som har röstat fram att det ska vara karens.

Fack är medlemsstyrda intresseorganisationer, inte vinstdrivande företag med elaka chefer.
Med en papegojas envishet; Men om man nu är fullgod medlem, så har man väl rätten att få hjälp? Det är inte medlemmen själv som ska försätta sig i karens, det är facket själva som gör det efter givna ramar. Har de inte gjort det utan accepterat dig som fullgod medlem så vad är då problemet?
 
Väldigt många försäkringar har karens, och fackligt medlemskap är till stor del att se som en försäkring. Du betalar idag, så att du ska få hjälp när/om något händer. Så att skaffa medlemskap när det blir problem är inte så sjysst mot övriga medlemmar, och det är just dessa övriga medlemmar som har röstat fram att det ska vara karens.

Fack är medlemsstyrda intresseorganisationer, inte vinstdrivande företag med elaka chefer.
Aha, ja då hjälper det alltså inte min situation om det skulle gå illa.... Tyvärr lär jag antagligen inte jobba inom Unionens område framöver så då blir det till att byta fack igen, om någon vill ha mig....
 
Med en papegojas envishet; Men om man nu är fullgod medlem, så har man väl rätten att få hjälp? Det är inte medlemmen själv som ska försätta sig i karens, det är facket själva som gör det efter givna ramar. Har de inte gjort det utan accepterat dig som fullgod medlem så vad är då problemet?

Nej, karensen kommer inifrån facket helt automatiskt.
Informationen finns dock synligt redan innan ansökan, men ibland får man läsa väldigt finstilt text.

Och fullgod medlem betyder bara att du är yrkesarbetande och fullbetalande, inte student, pensionär, arbetslös eller nån annan betalningsreducerad medlem.

Rätten till hjälp har vanligen att göra med medlemsskapets längd - när du tecknade din "försäkring" så att säga.

Det är helt upp till hur medlemmarna har valt att sätta sina regler för att kunna få hjälp inom deras fack. När man söker medlemskap får man acceptera de reglerna. Vill man ändra reglerna får man börja engagera sig, precis som man gör om bostadsrättsföreningen har knäppa regler. Det finns fack som tar sig an alla problem från dag 0 utan karens. Är det viktigt att få hjälp direkt får man hitta ett sånt (och vanligen pröjsa en högra avgift).
 
Nja, det är nog snarare så att om en är aktiv inom SD så kan den personen nekas att bli arbetsplats- och skyddsombud.

Nja, det är så att många av förbunden nekar folk inträde om man är aktiv inom SD, alltså inte om du bara röstar utan om du atbetar aktivt för SD. Eftersom SD och LO inte har samma värdegrunder...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 576
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp