Facket nekade mig i inträde???

Men varför struntar du inte bara i dem istället och väljer ett annat fackförbund? Vill de inte ha dina pengar så får de väl låta bli? Att de har kollektivavtal med din arbetsplats brukar innebära att du får samma kollektivavtal (ngn typ av hängavtal) om du är medlem i ett annat förbund.

Nu vet jag ju inte vad du jobbar som men något av de här kanske kan fungera?

Akademikerförbundet SSR
Akademikerförbundet SSR är det fackliga yrkesförbundet för beteendevetare, ekonomer, personalvetare, samhällsvetare, socionomer och andra inom socialt arbete. Många är chefer och egenföretagare. Medlemmarna finns på alla sektorer på arbetsmarknaden. Med cirka 63 500 medlemmar är vi det fjärde största Sacoförbundet.

Jusek
Jusek är akademikerförbundet för jurister, ekonomer, systemvetare, personalvetare, kommunikatörer och samhällsvetare. Ett medlem-skap i Jusek ger dig en mängd fördelar och möjligheter.

Naturvetarna (förstod inte om du arbetade inom denna sektorn så tog med den ändå)
Naturvetarna består idag av över 31 000 personer som kan och vill bidra till morgondagens lösningar. Minst tre års högskolestudier inom det naturvetenskapliga området förenar agronomer, biologer, datavetare, fysiker, kemister, matematiker, skogsakademiker med flera.

SRAT
Fackförbundet för akademiker inom hälsa, kommunikation och förvaltning.

http://www.saco.se/forbunden/ där kan du välja inom vilket område du arbetar så visar den vilka fackförbund som kan vara relevanta.
Om man väljer ett LO-förbund innebär det väl att man inte är akademiker :confused:
 
Om man väljer ett LO-förbund innebär det väl att man inte är akademiker :confused:

Du behöver inte vara akademiker för att bli medlem i ett Saco förbund (vissa kräver det dock), på samma sätt kan du vara akademiker och bli medlem i ett LO förbund. Att man väljer ett LO förbund sker troligast pga vana då LO förbund oftast "gör större väsen av sig" och därmed är de förbund man känner till. Saco förbunden är tex inte ute nu inför valet och informerar för de har inget intresse i det.
 
@Texaz troligtvis har du fyllt i något tokigt. Så, antingen ringer du till bekant/Kommunal som jag har för mig att du nämnt tidigare i tråden. Eller så skickar du ett sms till 72456 med texten "Kommunal", då blir du uppringd och får personlig hjälp till medlemsskap.
 
Enda gången jag vet att LO fackförbund brukar neka är om personen är aktiv i SD... Annars har jag aldrig hört talas om att folk blir nekade..

Facken kräver ofta idag att du ska vara verksam inom det kollektivavtalsområde de företräder. Detta eftersom det blir komplicerat om du får problem, eftersom Kommunals företrädare har inget att säga till om man arbetar t.ex inom Unionens avtalsområde.....
 
Du behöver inte vara akademiker för att bli medlem i ett Saco förbund (vissa kräver det dock), på samma sätt kan du vara akademiker och bli medlem i ett LO förbund. Att man väljer ett LO förbund sker troligast pga vana då LO förbund oftast "gör större väsen av sig" och därmed är de förbund man känner till. Saco förbunden är tex inte ute nu inför valet och informerar för de har inget intresse i det.
Kikade hos Saco och jag kan då inte gå med i något av deras fackförbund. Anledningen till att en väljer ett LO-förbund är att en väljer det fackförbund som har störst kunskap inom ens yrke, och där har en då störst chans att få den bästa hjälpen vid behov.
 
Enda gången jag vet att LO fackförbund brukar neka är om personen är aktiv i SD... Annars har jag aldrig hört talas om att folk blir nekade..
Nja, det är nog snarare så att om en är aktiv inom SD så kan den personen nekas att bli arbetsplats- och skyddsombud.
 
Du behöver inte vara akademiker för att bli medlem i ett Saco förbund (vissa kräver det dock), på samma sätt kan du vara akademiker och bli medlem i ett LO förbund. Att man väljer ett LO förbund sker troligast pga vana då LO förbund oftast "gör större väsen av sig" och därmed är de förbund man känner till. Saco förbunden är tex inte ute nu inför valet och informerar för de har inget intresse i det.
Fast rätt många Saco-förbund är väl yrkesförbund - och yrkena de representerar är oftast sådana som har universitetsutbildning.
 
Fast rätt många Saco-förbund är väl yrkesförbund - och yrkena de representerar är oftast sådana som har universitetsutbildning.
Det beror ju på hur gammal man är. Underwriter tex kräver juridisk utbildning numera men jag har haft flertalet kollegor 40+ som enbart har haft gymnasieutbildning och jobbat sig dit. På samma sätt är det inom många områden tex handläggare osv
 
Det står ordagrant "då din anställning inte är inom Kommunals verksamhetsområde beviljas inte ditt inträde"
Dock organiserar ju kommunal naturbruksområdet? Övriga anställda går under kommunal...
Har du testat med att ringa kommunal eller lämna in en överklagan?
 
Har du testat med att ringa kommunal eller lämna in en överklagan?
Fick brevet efter att de stängt för dagen, så jag får ringa på måndag.

Tror nog att Unionen är det som ligger närmast om Kommunal inte tar emot mig. Akademiker är jag definitivt inte:p, och eftersom arbetet ligger under naturbruk så trodde jag att Kommunal var det som gällde. Synd att de inte meddelade mig innan helgen (angivit såväl mail som telefonnummer..)
Kan vara så att jag behöver deras hjälp tidigt i veckan.

BTW, fanns ingen ruta i det formuläret angående annan a-kassa?
 
Fick brevet efter att de stängt för dagen, så jag får ringa på måndag.

Tror nog att Unionen är det som ligger närmast om Kommunal inte tar emot mig. Akademiker är jag definitivt inte:p, och eftersom arbetet ligger under naturbruk så trodde jag att Kommunal var det som gällde. Synd att de inte meddelade mig innan helgen (angivit såväl mail som telefonnummer..)
Kan vara så att jag behöver deras hjälp tidigt i veckan.

BTW, fanns ingen ruta i det formuläret angående annan a-kassa?

Är du chef på något vis är det mest troligt Unionen ja.
 
Fick brevet efter att de stängt för dagen, så jag får ringa på måndag.

Tror nog att Unionen är det som ligger närmast om Kommunal inte tar emot mig. Akademiker är jag definitivt inte:p, och eftersom arbetet ligger under naturbruk så trodde jag att Kommunal var det som gällde. Synd att de inte meddelade mig innan helgen (angivit såväl mail som telefonnummer..)
Kan vara så att jag behöver deras hjälp tidigt i veckan.

BTW, fanns ingen ruta i det formuläret angående annan a-kassa?

Det ordnar sig kanske med ett telefonsamtal då.
 
Fick brevet efter att de stängt för dagen, så jag får ringa på måndag.

Tror nog att Unionen är det som ligger närmast om Kommunal inte tar emot mig. Akademiker är jag definitivt inte:p, och eftersom arbetet ligger under naturbruk så trodde jag att Kommunal var det som gällde. Synd att de inte meddelade mig innan helgen (angivit såväl mail som telefonnummer..)
Kan vara så att jag behöver deras hjälp tidigt i veckan.

BTW, fanns ingen ruta i det formuläret angående annan a-kassa?
Förresten, finns det inget ombud för Kommunal på din arbetsplats som du kan fråga?
 
Gjorde helt sonika så att jag skickade en ansökan till Unionen istället... Medlemsavgiften är dessutom lägre där:)
Får se om de tar emot mig;)
Fullt så enkelt är det inte. Arbetsgivaren är bara skyldig att förhanda med det fack de tecknat kollektivavtal med. Därför är det viktigt att vara med i rätt förbund.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 576
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp