Facket nekade mig i inträde???

Nej, har inte heller hört talas om det innan..... Ska försöka hinna ringa på måndag, får se vad dom säger ;)
 
Vem kan bli medlem?
Du som är anställd i kommun, landsting, kyrka, kooperativ, privat eller kommunalt bolag eller jobbar inom naturbruksområdet kan bli medlem i Kommunal. Du kan se om vi organiserar ditt yrke under fliken "Branscher och yrken".
Du kan bli medlem i Kommunal oavsett om du är fast anställd, visstidsanställd, timanställd eller projektanställd.

Eftersom det står sådär på Kommunals webb är väl det mest sannolika att någon gjort fel?
 
Ja, speciellt som att företaget jag jobbar var med på deras lista över anslutna arbetsplatser.... Vet inte om det är min chefsroll som påverkar, men det är ju en titel som ändå innebär att jag gör samma arbete som de andra. Enda skillnaden är att jag hoppar in där det behövs samt håller övergripande koll. Vad jag förstått har min företrädare varit ansluten.
Ska bli intressant att höra vad de säger, ska även försöka få tag på min bekant som är aktiv i lokalavdelningen under helgen.
 
Kikade på deras webb igen. Om man skriver ut en pdf med ansökan och sedan postar så ska man skicka med något som styrker att man är anställd (t ex ett anställningsbevis).

Men i webbformuläret söker man direkt. Då undrar jag om det kanske var ett brev där du ombads skicka in t ex anställningsbeviset du borde fått? Eller så kanske formuläret fick hicka och felaktigt signalerade att det var avslagsbrevet du skulle ha.
 
Ja jag blev mäkta förvånad, har aldrig varit med om ett fackförbund som nekar nya medlemmar. Det märkliga är ju att jag enligt anställningsavtalet ska höra till kommunal och företaget har skrivit kollektivavtal med dem.
A-kassan har jag ännu kvar i Pappers, tänkte säga upp den när jag gick med i kommunal, men det är ännu inte gjort.
Tja jag får väl vara fackföreningslös då....

Vilken tur att du inte hade sagt upp akassan i ditt gamla förbund utan att du fortfarande har akassa om det skulle behövas.
 
Tror jag såg hos Kommunal att man inte får vara medlem i annan a-kassa när man söker a-kassa hos dem. Det kanske är det som ställt till det?
 
Kikade på deras webb igen. Om man skriver ut en pdf med ansökan och sedan postar så ska man skicka med något som styrker att man är anställd (t ex ett anställningsbevis).

Det där gäller a-kassan, ser jag nu. Har man ansökt om medlemskap via webben ska man få ett brev hem med ansökningsblankett till a- kassan. När den skickas in ska man skicka med något som styrker att man är anställd.
 
Det står ordagrant "då din anställning inte är inom Kommunals verksamhetsområde beviljas inte ditt inträde"
Dock organiserar ju kommunal naturbruksområdet? Övriga anställda går under kommunal...
 
Det står ordagrant "då din anställning inte är inom Kommunals verksamhetsområde beviljas inte ditt inträde"
Dock organiserar ju kommunal naturbruksområdet? Övriga anställda går under kommunal...
Det står ju "din anställning", inte "din arbetsplats". Så frågan är om lil-sis kanske har rätt, att det är din befattning som chef som ställer till det.
 
Det verkar ju urkokrat. Anser de att man säga upp sin A-kassa och stå skyddslös?
Nej! En ska kryssa i någon ruta att en är med i en annan a-kassa så en hoppar direkt från gamla till Kommunals. Detta enligt info från Kommunal. De rekommenderar att man inte går ur den gamla a-kassan innan!
 
Nej! En ska kryssa i någon ruta att en är med i en annan a-kassa så en hoppar direkt från gamla till Kommunals. Detta enligt info från Kommunal. De rekommenderar att man inte går ur den gamla a-kassan innan!
Tack! Jag hade svarat men raderade svaret för att jag trodde att jag dubbelpostat.

Men det ska INTE tolkas så som @Shaggy frågade utan som att två a-kassor inte får överlappa varandra.
 
Men varför struntar du inte bara i dem istället och väljer ett annat fackförbund? Vill de inte ha dina pengar så får de väl låta bli? Att de har kollektivavtal med din arbetsplats brukar innebära att du får samma kollektivavtal (ngn typ av hängavtal) om du är medlem i ett annat förbund.

Nu vet jag ju inte vad du jobbar som men något av de här kanske kan fungera?

Akademikerförbundet SSR
Akademikerförbundet SSR är det fackliga yrkesförbundet för beteendevetare, ekonomer, personalvetare, samhällsvetare, socionomer och andra inom socialt arbete. Många är chefer och egenföretagare. Medlemmarna finns på alla sektorer på arbetsmarknaden. Med cirka 63 500 medlemmar är vi det fjärde största Sacoförbundet.

Jusek
Jusek är akademikerförbundet för jurister, ekonomer, systemvetare, personalvetare, kommunikatörer och samhällsvetare. Ett medlem-skap i Jusek ger dig en mängd fördelar och möjligheter.

Naturvetarna (förstod inte om du arbetade inom denna sektorn så tog med den ändå)
Naturvetarna består idag av över 31 000 personer som kan och vill bidra till morgondagens lösningar. Minst tre års högskolestudier inom det naturvetenskapliga området förenar agronomer, biologer, datavetare, fysiker, kemister, matematiker, skogsakademiker med flera.

SRAT
Fackförbundet för akademiker inom hälsa, kommunikation och förvaltning.

http://www.saco.se/forbunden/ där kan du välja inom vilket område du arbetar så visar den vilka fackförbund som kan vara relevanta.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 576
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp