Facebook - finns det ett sätt?

Sv: Facebook - finns det ett sätt?

Anmäl profilen till Facebook, enligt deras regler får inte sexbrottsdömda använda Facebook.
Om jag inte minns fel nu...

Facebook kan inte exkludera människor på det sättet, var får du det från? Däremot HUR ett konto används kan vara skäl för att det stängs ned. Men facebook kan inte döma människor, det är sånt rättsväsendet är till för i det land brottet utförs i.

Mycket skit kan facebook utföra i sann NSA-anda, men lite sans tack.

TS - är det du syftar på grovt nog för polisanmälan? Om inte du vill göra polisanmälan så kan kanske någon annan göra det. Du får gärna skicka mig pm med namn på sidan så kan jag vidarebefrodra den till svensk polis.

Facebook kan inte exkludera människor på det sättet, var får du det från? Däremot HUR ett konto används kan vara skäl för att det stängs ned. Men facebook kan inte döma människor, det är sånt rättsväsendet är till för i det land brottet utförs i.

Jag får det från Facebooks regler.

https://www.facebook.com/legal/terms

Punkt 4.6 "Du får inte använda Facebook om du är en dömd sexualförbrytare."

https://www.facebook.com/help/210081519032737

Döma människor kan såklart inte Facebook göra. Men att exkludera folk som de facto är dömda för brott är ju något helt annat.

Om jag startar en syförening så är det ju mig fritt att bestämma att exempelvis morddömda inte får vara med i min syförening. Så länge inte exkluderingen i sig bryter mot någon diskrimineringslag.

Det spelar ingen roll att du inte vet vilken anstalt han sitter på.
Skriv ett brev till Kriminalvården bara, så ser de till att det hamnar rätt.

Knapp
Extra risk för att bli "röjd" blir det kanske om man skriver om det på ett öppet, sökbart, forum?
Eller tänker jag galet?
En googling i ämnet leder lätt (liksom mycket annat) till buke- och det är kanske betydligt lättare att spåra någon här i från - än om man skapar ett anonymt konto (man behöver ju faktiskt inte ha sitt riktiga namn!) på enormt mycket större Facebook.
Dessutom kan man ALLTID rådfråga polisen i sådana här lägen. 114 14 eller ett mail från hemsidan.

Om du köper en kontantkorts surftelefon med kontanter (ej kort), på den skapar ett facebook-konto som du enbart använder från den telefonen och inte surfar på andra sidor alls på den telefonen. Ser till att inte koppla upp dig mot eget eller vänners wifi och laddar kontantkortet med kod köpt i butik med kontanter.

Då borde det vara ganska svårt att spåra kontot till just dig via uppkopplingen.

Tror bara han skulle ta bort dina inlägg ...

Ett bättre sätt att komma åt honom tror jag är, efter att ha läst tipsen i tråden:

* skicka skärmdumpar till kriminalvården. Det verkar ju som om han har rätt att ha internet och facebook men det beslutet kanske omprövas när de ser vad han skriver. Om inte annat kan de behöva veta när de behandlar honom.

* anmäl honom till fb enligt den regel som någon länkade till.

Kl.

Jag ber om ursäkt för gårdagens pladder; jag var arg och ledsen, jag skrev i affekt.

Tack för kloka ord från er. Varför jag läser hans fb-inlägg är en bra fråga, väl motiverad. Jag kan inte svara på den.

Men nu ska jag sluta älta, jag ska släppa detta. Jag ska inte skriva anonyma inlägg till hans följare. Möjligtvis ska jag skicka ett tips till kriminalvården. Inget mer.

Men jag är fortfarande häpen över att en man med hans bakgrund, kan sitta dag ut och dag in och skriva som han gör på en öppen facebook-sida. Grova sexuella inlägg, bl.a. till en kvinna som helt tydligt själv inte har det starkaste psyket. Är det så det går till i den slutna psykvården? Vad händer när han skrivs ut och fortsätter sina kontakter, helt utan begränsningar? Och hur kommer det sig att det finns så många kvinnor som går på det hela, utan att se genom den otroliga fasaden? Är det då så konstigt att så många grova brottslingar får fanmail i fängelset?

Skärmdumpar/printscreen och maila anstalten/polisen (spec om du har nån tidigare kontakt hos polisen) ...
Skapa ett "anonymt" mailkonto att skicka ifrån om du inte vill skylta med vem du är... (men gentemot polisen om du skickar till en tidigare kontakt kan det ju va en fördel att de vet vem du är ...

KL

Det här är nästan lite anmärkningsvärt..... Dagen efter mitt senaste inlägg i min tråd, stängdes hans fb-sida helt, först togs alla de stötande inläggen bort, sedan resten. Idag kan man inte se hans inlägg alls, såvida man inte "följer" honom.

Jag undrar lite om någon här identifierat honom eller mig och kontaktat psykvården där han hålls? Det var nästan väl "mycket" för att vara ett sammanträffande!

Jag tycker det är skönt, i vilket fall som helst, men samtidigt ser jag att han bibehåller kontakten med kvinnorna, bara att det inte är offentligt på samma vis längre. Jag hoppas kriminalvården håller honom och hans förehavanden på facebook under uppsikt!

Och jag är fortfarande lika förfärad över hur en brottsdömd, intagen på rättspsyk för våldtäkter mm, tillåts leva ut sina lustar på facebook. Omän icke längre offentligt, så dock fortfarande inför sina följare.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 502
Senast: Niyama
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 185
Senast: Twihard
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 399
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar