Få ut journalkopior på behandling?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare tinkerbell
  • Startdatum Startdatum
T

tinkerbell

Hej,
är ny här på buke men varit inne ofta och läst och hittat lite av varje som är bra tips och råd.;)
Jag har en fråga som jag inte fått löst...det gäller en skadad häst som har varit på leasing, som har varit inne på klinik och behandlats 1 gång under slutet av leasingtiden. När återbesök görs har hästen gått över till ägarens ägo igen. Ytterligare ett återbesök görs.
Nu till frågan: vi kan inte få journalkopiorna från första besöket då dessa är sekretessbelagda enligt kliniken (ATG), dvs det är leasingtagaren som kan få ut dessa. Från återbesöken har vi fått ut kopior.
Leasingtagaren varken svarar på tel eller mail, eller brev och förmodligen vill inte medverka till detta heller, och behov finns att få kopiorna då hästen skall fortsätta och behandlas på annan klinik och få en second opinion. Vi vill också veta vad som gjordes första gången.
Är det så här det fungerar? Nån som har råkat ut för nåt liknande och hur gjorde ni då?
/
Tackar på förhand:bow:

Sv: Få ut journalkopior på behandling?

Ring dom på måndag o fråga:idea: Jag tror nog det skall följa hästen men är inte säker på det. Tråkigt att få tillbaka en skadad häst när man leasat ut den :(

Tyvär är det så att ägaren till hästen vid behandlingstillfället måste godkänna för att ni ska få se journalen, har själv erfarenhet av detta.

Tyvär är det så att ägaren till hästen vid behandlingstillfället måste godkänna för att ni ska få se journalen, har själv erfarenhet av detta.

Vad skammligt i så fall man äger ju faktiskt hästen även om man leasar ut den eller hur:(

Men då är det bara att ligga på leasing tagaren tills du får tag på honom TS.

ja du ser.. där har vi en till grej man bör ta med i kontraktet.. Om jag nu mot förmodan någon gång leasar ut en häst..

Ja verkligen.. och vad de gäller människor så brukar de tyvärr alltid bli den hårda vägen.

:(
Vi har ringt, mailat, ringt, mailat men de (fd leasingtagaren) vill inte svara, de vill inte heller stå för den första räkningen...de har orsakat hästen ett stort lidande (skadad i 3 ben) utan att göra något åt det från första början.
Vi hade med så mycket i kontraktet som att de skall se till och ta hästen till veterinär, stå för behandling etc vid ev. skador mm. Men vem tänker på att man skall även ha med att "rätten att få ut journalkopior vid ev. skada".
Visst man lär så länge man lever, men det är ju för hästens bästa att få reda på vad som gjordes vid första besöket.
Från återbesöken har vi journal, då var hon i vår ägo igen, men veterinärn ville veta vad som gjordes första gången. Tänk, har vi en patient på jobbet så kan vi ringa efter journalkopior från Norge, Danmark etc. utan problem...även om de inte varit hos allmänna sjukvården utan hos en privat...
Men hos häst är det sekretess som gäller...till vilken nytta...?
Det får nog bli rättslig väg och få ut journaler på häst verkar det som,
har tagit kontakt med STC i fredags...vi får se. Jobbigt är det i alla fall...
Ja, nåt och tänka på när man skriver kontrakt, men det lär inte bli sådana i vårt fall på flera år...borta bra (ibland) men hemma bäst....;)

:(
Vi har ringt, mailat, ringt, mailat men de (fd leasingtagaren) vill inte svara, de vill inte heller stå för den första räkningen...de har orsakat hästen ett stort lidande (skadad i 3 ben) utan att göra något åt det från första början.
Vi hade med så mycket i kontraktet som att de skall se till och ta hästen till veterinär, stå för behandling etc vid ev. skador mm. Men vem tänker på att man skall även ha med att "rätten att få ut journalkopior vid ev. skada".
Visst man lär så länge man lever, men det är ju för hästens bästa att få reda på vad som gjordes vid första besöket.
Från återbesöken har vi journal, då var hon i vår ägo igen, men veterinärn ville veta vad som gjordes första gången. Tänk, har vi en patient på jobbet så kan vi ringa efter journalkopior från Norge, Danmark etc. utan problem...även om de inte varit hos allmänna sjukvården utan hos en privat...
Men hos häst är det sekretess som gäller...till vilken nytta...?
Det får nog bli rättslig väg och få ut journaler på häst verkar det som,
har tagit kontakt med STC i fredags...vi får se. Jobbigt är det i alla fall...
Ja, nåt och tänka på när man skriver kontrakt, men det lär inte bli sådana i vårt fall på flera år...borta bra (ibland) men hemma bäst....;)

Om den andra har försummat hästens säkerhet kan du kanske polis anmäla personen ifråga?
Tyvärr är det så med många som man leasar ut hätar till att de bara tränar jävel och startar konstant för att få in så mycket pengar som möjligt. Det borde man skriva in kontraktet med att hästen skall tas om hand och gå till veterinärer då det behövs samt kanske ett max antal starter under 1 år. Eller så leasar man ut på tävlings karriären ut. Om man vill ha ett fölsto alltså.
Annars rekommenderar jag bara att leasa ut hästar till välkända folk eller folk man känner. En sak till lägg ut denna personen till travronden eller liknande :D då kommer han/hon nog fram direkt så du får journalen.

Går det inte att få kliniken att skicka journalen till nästa veterinär. På så sätt har de inte gett er journalen utan veterinären.

Nä, så enkelt kan det inte bli...inte heller från ATG till ATG klinik!
Med lite kvinnlig list och tålamod, litet gulligt brev om hästen, och behovet av både journalkopior, och pass samt en liten peng som tack för hjälpen:angel:
(till en av fd leasingtagarna) så kom fullmakt för journalkopior, passet (som bara den skulle kostat 1750:- för en dublett).
Men det räckte inte helt fullt ut och bara skicka fullmakten, nejdå, många samtal fram och tillbaka med juridiken, chefer etc så är tydligen kopior på väg och förhoppningsvis har vi dom idag eller imorgon.
Så då kan vi se vad hon fått för behandling, vad dom gjort för undersökningar, så att man slipper göra om samma procedur....
Summan är redan uppe i 26 000, fy för den........och verkar ju vara som att vi får stå för större delen av kalaset....trots att vi inte orsakat skadan.
Bara hon blir bra så är det huvudsaken. Just nu går hon ute dygnet runt i stort sett och mår bra. Har börjat få lite livsgnista tillbaka och är inte så apatisk längre. (har nog skrivit mer om skadorna i en annan tråd...om spruta kotleder)

Hur är det med försäkring, vid skadetillfället, stod ni eller leasingtagaren för den? Hur brukar man göra vid leasing?

Jag har nyss fått hem en häst jag har haft utleasad, Kom hem för de inte fick någon ordning på honom och han bara var halt påstod hon. Enligt Vet. var den i sådant skick att den kundes dömmas ut, Och ju mer de böjde bakbenen blev den halt i fram enligt leasing tagaren. I dag pratade jag med vet och han minns att hästen var halt 1 1/2 grad vf utan böjprov och när han vile böja och bedöva vägrade hon att göra det. Varför måste folk fara med osanningar? Grymt tröttsamt med folk som inte kan göra något ordentligt.

I veterinärvården finns ingen lagstadgad sekretess på samma vis som inom sjukvården (vi skriver inte på papper). Graden av sekretess sätts i princip av företaget (kliniken) som har den som skydd för sina kunder, i ert fall är ju kunden=leasingtagaren. Man kan säga att kunden äger sina uppgifter. Jag jobbar som laboratorieveterinär och vi lämnar inte ut uppgifter från journaler till andra veterinärer (vilket ofta efterfrågas i forskningsyfte) utan att inhämta djurägarens tillstånd.

Det jag tycker är ju att om nu hästen byter veterinär, så borde det vara lättare och få ut pappren. Detta för hästens skull, inte min. Så att behandlingen inte behöver göras om från första början och orsaka hästen längre lidande...
Vi fick inga papper idag heller...

Det jag tycker är ju att om nu hästen byter veterinär, så borde det vara lättare och få ut pappren. Detta för hästens skull, inte min. Så att behandlingen inte behöver göras om från första början och orsaka hästen längre lidande...
Vi fick inga papper idag heller...

Det är ju som sagt upp till varje klinik. Kunden har alltid rätt att få ut papper så vitt jag förstått.

Kunden har inte alltid rätt....och få ut papper. Om hästen har varit utleasad så är det den fd leasintagaren som "äger" pappren som har varit aktuella under leasingperioden. Och nu råkade det bli så, att det gäller samma sjukdomstillstånd och behandling 1 inleddes under leasingtagaren (men ej av denna...) Men, nu har vi fått pappren i alla fall och skickat över dom till vår "andra" veterinär. Han har en hel del att säga om behandlingen, här har använts både hängslen och livrem...utan att komma fram till rätt punkt. Knäna fram är inte ens böjda, eller behandlade på någon utav de 3 gångerna hon varit på kliniken. Han anser att denna veterinär behöver lära sig hältutredningens grunder, men inte på bekostnad av djurägare som inte vet hur en sådan går till. Sen har det givits både injektioner och andra mediciner med hem, som man hade kunnat avvakta med tills man sett verkan på första behandlingen. Dessutom var det handskrivet, mycket otydligt på vissa delar,
har de inte tillgång till datorer på så stora kliniker??? Vår andra veterinär som jag använder till hundarna har en liten bärbar dator med journalprogram i.
Hästen har fått gå i stor hage dygnet runt med kompisarna nu, vila vila är det som gäller. Hon böjde inte på sina knän när hon kom, gick paradgång och sparkade småstena framför sig på vägen. Nu när hon gått där snart 2 veckor så har hon börjat och böja på knäna, få tillbaka livsgnista och ta tillbaka sin plats i flocken. En ny u.s. kommer att göras längre fram, så får vi se vad det säger.
Men, det har varit mycket fram och tillbaka med både det ena samtalet efter det andra, och påtryck även högre uppifrån, innan journalerna kom!

Jo jag skrev det i mitt första inlägg, kunden=leasingtagaren i ert fall. Jag säger inte att det är ett bra system jag bara förklarar hur det (ofta) fungerar. Huruvida man har ett journalprogram på sin klinik varierar också, många använder handskrivna journaler eftersom journalprogrammen är dyra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 220
Senast: Hazel
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat