Få upp ryggen?

Praefatio

Trådstartare
Min häst är efter en väldigt inaktiv sommar och höst rätt otränad. Han har varit skadad en del i höst och haft tappskor hela tiden hela sommaren, nu verkar det dock ha lugnat sig och vi har satt igång så smått igen. Har alltså numera en omusklad häst som dock har bra grundkondis, det är svårt att rida honom trött fysiskt, däremot blir han fort uttråkad/trött mentalt. Vi jobbar just nu för att få upp lite muskler. Han går på lösdrift och rör sig i kuperad terräng, otroligt fin hage, men det räcker såklart inte.

Min fråga är: Jag vet inte riktigt hur mycket jag ska kräva av honom vad gäller arbete med ryggen. Vi jobbar ute i naturen för att han inte ska tappa intresset och bli uttråkad så fort och när vi är ute är det relativt lätt att be honom arbeta. Han har naturligt väldigt fin skritt och trav (säkerligen även galopp när han har fysik till det) med mycket påskjut och trampar fint under sig, när jag samlar honom hamnar bakdelen bra under honom och han slappnar av i nacken och "smaskar" på bettet med mjukt stöd i tygeln. So far, so good med andra ord!

MEN det som får mig osäker är alltså ryggen. Jag vet helt enkelt inte om ryggen hänger med. Det känns som att den borde göra det naturligt, men jag känner det inte. Jag vet inte om det beror på min ridning eller om han helt enkelt inte är musklad nog för att kunna höja ryggen såpass att jag känner det ordentligt än. Önskar att jag kunde ta ut en tränare, men jag har verkligen precis pengar så att jag klarar av att ha häst och mat på bordet till mig själv. Det vänder till våren och då ska jag ta tränarhjälp :love: men jag vill få en hint om hur jag ska arbeta honom innan dess.

Jag kan tyvärr inte jobba med cavalettibommar eftersom han är otroligt bomrädd, men vi rider ~20 minuter om dagen i djupare snö för att han ska få lyfta mycket på fötterna och engagera ryggen, samt rider mycket "off road". Ska jag göra endast detta, utan krav på form, eller ska jag ändå arbeta honom mer aktivt som ett komplement, även om det i värsta fall innebär att han aktiverar sin bakdel och lossnar i nacken men inte höjer ryggen och i bästa fall kanske sakta men säkert tränar upp sin rygg också?

Input, duktiga bukare?
 
Sv: Få upp ryggen?

Jag tycker att det låter bra det du gör men jag hade kompletterat med avsuttet träning tex tömkörning och longering. Detta förutsätter ju att din häst kommer till arbete på detta sätt och inte bara springer runt och leker giraff:D

Du kanske kan försöka vänja din häst bommarna genom att gå med honom över dem. Börja med en i taget och övertala honom att gå över. På så sätt får han ju öva på att lita på matte och du sysselsätter hans huvud. För ja, upphöjd cavaletti är faktiskt jättebra för att få med ryggen - och små studshinder också.

Om du vill vara säker på att ryggen utvecklas i rätt riktning kan du fotografera hästens rygg ur olika vinklar med jämna mellanrum. Man blir ju lätt hemmablind och tycker inte att det händer så mycket.

Lycka till!
 
Sv: Få upp ryggen?

Longeringen har jag lite problem med eftersom man har gjort det lite för mycket med honom tidigare = han bara giraffar på och lyssnar inte utan springer mest bara runt. Han gör med andra ord vad han vet att han förväntas göra. Min tränare sa i somras att jag skulle strunta i att longera pga detta och ta det senare i stället! Tömkört har jag gjort en del mest för att det är kul och för att jag gärna vill kunna sätta en vagn bakom honom så småningom, för skojs skull, men jag har aldrig fått lära mig hur man tömkör en häst så att den faktiskt arbetar... Det skulle man iofs kunna göra off road i skogen som komplettering till ridningen, där jobbar han ju med hela kroppen automatiskt.

Vad gäller bommarna så är detta någonting jag verkligen måste komma igång och träna lite med känner jag. Hur mycket han reagerar beror mycket på dagsform, ibland kan det gå bara man är lite mer envis än honom och övertalar honom att han ska gå över (även om det bara är en enda bom som ligger på marken) men vissa dagar får han riktig panik och kastar sig runt, vill inte alls gå i närheten av bommarna - så gör han aldrig i andra situationer. Första och enda gången jag försökte trava cavaletti med honom så gick han bokstavligt talat ner på knä framför dem! Nu verkar det ju dock som att snön smälter bort någorlunda, så det kanske kan gå att använda ridbanan igen. Jag funderar på att göra en löshoppningsbana, fast bara med cavaletti. Då kan man först följa honom runt några gånger, det funkar nästan alltid i skritt från marken, och sedan "löshoppa" honom över enstaka cavalettibommar. Vi får se.

Fota ryggen ska jag se till att börja göra, smart tips!
 
Sv: Få upp ryggen?

Du har inte möjlighet att ta tömkörningslektioner då? Eller har någon kompis vars häst går bra i töm som du kan få öva på? Det är ju inte lätt att lära en häst om man inte kan själv.
Om du vill öva själv kan du sätta på en hjälptygel till att börja med om han bara drar upp huvudet. Jag vet att hjälptyglar är kontroversiellt men de skall ju vara just en hjälp och på min häst fungerar chambon riktigt bra vid tömkörning/longering om hon har svårt att söka sig neråt. Gör sedan många övergångar så att han får sätta under sig ordentligt och inte bara rulla på i sitt eget tempo.
 
Sv: Få upp ryggen?

Jag har som sagt inte råd med någon form av lektioner just nu... Tyvärr. Hur det ser ut i nya stallet med tömkörning vet jag inte, ska fråga! :idea:

Njä, jag har inte lust att köpa någonting jag inte använder bara för att prova en sån grej. Min häst är rätt känslig i sin mun, blir man för hård så går han bakom hand eller drar upp huvudet så jag vill kunna reglera det själv. Det är nog bättre att jag lär mig tömköra ordentligt istället :)

Hur gör man när man tömkör offroad för att inte trassla så mycket med tömmarna? Jag har tömkörnings/longersele men tycker ändå att det blir fladdrigt. Hade jag haft ekonomi så hade jag köpt mig ett par lädertömmar med lite tyngd i men det går ju inte just nu.
 
Sv: Få upp ryggen?

Har du tillgång till bommar så skulle jag lägga ut några i hagen där han brukar gå. Sen när han inte bryr sig om dom i hagen så kan du börja jobba lite med honom i hagen och bommarna. sen flytta över bommarna till paddocken och fortsätta jobba där.
 
Sv: Få upp ryggen?

Han bryr sig inte om bommarna så länge som man inte kräver att han ska gå över dem.

Det är alltså inte bomrädslan jag behöver hjälp med i första hand, utan min fråga var:

"[...] vi rider ~20 minuter om dagen i djupare snö för att han ska få lyfta mycket på fötterna och engagera ryggen, samt rider mycket "off road". Ska jag göra endast detta, utan krav på form, eller ska jag ändå arbeta honom mer aktivt som ett komplement, även om det i värsta fall innebär att han aktiverar sin bakdel och lossnar i nacken men inte höjer ryggen och i bästa fall kanske sakta men säkert tränar upp sin rygg också?"

Jag räknar t.ex. cavaletti och tömkörning i skog och mark som ett komplement till att rida i djupsnö och rida off road, men min fråga var om jag även bör rida "paddockridning" (på en äng, paddocken är inte så rolig) där jag kräver form av honom - i detta fall bakbensaktivering och mjukt stöd på bettet/avslappning i nacken - trots att jag är osäker på om han engagerar ryggen eller ej?
 
Sv: Få upp ryggen?

Verkar som om du skall byta stall snart, du kanske hittar någon där att låna lämplig hjälptygel av? Själv hade jag tur och fick den med till hästen, hade annars inte haft någon. Annars kan man fästa tömmarna långt ner på sidorna på gjorden för att få en "sänkande" effekt när huvudet kommer för högt upp. Gärna ena tömmen ledande också så att du får ytterligare ett verktyg att få kontakt. Det finns en tråd om tömkörning hör på forumet, där tipsas om olika tömsättningar och vilken typ av häst de passar till. Kanske kan ge dig några idéer?

Om du kan gå brevid honom när du tömkör offroad kan du köra lite "longreining"-variant (kolla in ridkostforumet här på sidan) och låta honom gå i friare form. Jag brukar använda en gammal gramantygel till det men det gå såklart att fästa en longerlina eller liknande som en lång "tygel" och använda den.

Om du vill rida i paddocken så kan du väl köra korta pass (typ 10 min aktivt arbete 1-2/v, inte mer) där du fokuserar på låg form så att ryggen verkligen kommer upp eftersom du nu är osäker på hur pass han orkar bära sig. Det låter ju som en kille som talar om när han inte kan/vill.
 
Sv: Få upp ryggen?

Och är det ingen annan som har tips?


Din snöträning hjälper inte automatiskt hästen till en starkare rygg om det inte är så den går rätt.Och det vet ju inte jag, men höjer den huvud o nacke, ska du vara försiktig, tappar den bakdelens drivning i det så har du en sänkt rygg på posten och hästen bär din vikt mer på skelettet.

Mitt tips för att få en starkare rygg är att förlänga överlinjen mellan nacke och kors. Det får du genom att rida din häst låg och lång och det gör man allra bäst på en dressyrbana.Till en början på böjda spår.
 
Sv: Få upp ryggen?

nu hade jag skrivit värsta saken som försvann men skriver kort, vill du inte ha hjälpen så ignorera :) är itne bäst heller.


angående snön; få henne att arbeta lång/låg. Avlappnat så hon kan sträcka ut överlinjen ordentligt, och gå runt i snön borde hjälpa bäst. Om dom slappnar av brukar de trampa under bra också. Man behöver inte ha så vidare mkt konstakt i ryglarna, sålänge inte h*n äe en häst som springer iväg annars.

angående bommar; Lägg kanske upp flera på en rad (för att de inte ska kunna 'smita' förbi dom i sidled) och gå över med h*n från marken. Ta tid, låt hästen lukta på bommarna och sen gå över om det går. sen massa beröm. Fungerade för mmin ponny som var fjollig för bommar och hjälpte lite för vattenpölar. Fick alltså gå i vattnet :P. Men det kanske inte hjälper din förståss, men ville bara dela med mig :)
 
Sv: Få upp ryggen?

Nej, han tappar inte drivning och höjer inte huvud och nacke, jag rider inte min häst på det viset :) Självklart bygger han inga muskler på det. Bra drivning bakifrån/fint undertramp har han som sagt naturligt, det tappar han liksom aldrig så när han går i fri form (= i hans fall lång och låg) så antar jag, genom din text, att det är positiv träning?

Rida på dressyrbana är som sagt inte ett alternativ, både han och jag blir less efter bara en kort stund. Men jag ska fortsätta på konceptet lång och låg, tack!
 
Sv: Få upp ryggen?

aaaha okej då är det ingen ide ;) inge bra om ni gör saker som båda tkr är tråkiga!
ja men det i snön borde bygga muskler. sakta men säkert ;). liksom när man trampar runt i skogen med varierad terräng/snön och om hästen strcker ut ryggen lr ngt, så är det som om man rider dom i rätt form (har ja iallafall hört under åren och det låter logiskt).
Och det med att du inte känner ryggen och inte vet om han arbetar med den. Ha rinte läst igeon exakt allt som skrivits. Men tomkörning ute i skogen (lång och låg ;D) så behöver du inte vara vääärsta duktiga tömköraren för att hästen automatisk ska jobba, som du skrev tidigare. OCh då ser nog bättre om ryggen jobbar elle rinte. Men det kan säkerligen vara så att han inte är "stark" nog så att du kan känna det, som du skrev :)

Lägg ut bommar ute i skogen:idea: haha nejdå :)

Mer vet jag itne om ja kan ge nu, för är osmsagt ingen tränare eller jäääätteerfaren ! :) Förresten, vet du om skritten stärker mest, sen galopp och minst trav? Har hört det, men just att skritten s´tärker mer än galoppen ? :)
 
Sv: Få upp ryggen?

Men alltså... om han nu har väldigt lätt för att trampa under sig, så borde han väl redan ha rygg?

Nu vet jag att bommarna inte var grejen, men det låter som att han bara myglar/jäklas..
 
Sv: Få upp ryggen?

Jag har ärligt talat aldrig sett någon häst med ärligt driv bakifrån och som trampar under sig som INTE haft med ryggen. Hästen får liksom inte in bakbenen inunder sig utan att ta med ryggen.

Men hur som haver! Cavaletti är bra och studs också. Galopparbete är bra, om det görs rätt. Vet inte hur pass stark och skolad hästen är men en "övning" som jag tycker ger mycket för både lösgjordheten, bakbenen och ryggen är galopp - skritt - halt (eller galopp-halt om hästen kan göra det balanserat) - rygga 2-3 steg, direkt fram i galopp. Där upplever jag att hästen sätter sig ordentligt och får en bra galopp om det görs rätt på en skolad häst. Men jag upplever att det är VÄLDIGT jobbigt för hästarna så upprepa övningen max ett par gånger. Men övergångar till galopp är också bra.

Klättring i sandbackar, antingen i skritt (bäst effekt tycker jag) eller galopp.

Sen tar det tid att bygga en rygg! Speciellt om man inte rider tipp topp hela tiden, alltså att hästen inte går precis rätt 100%. Men det viktigaste för att få med ryggen tycker jag är att ha ett bra tempo (inte spring utan framåt-uppåt), inte för låg form (tenderar ofta att bli framtungt istället) och rida varierat.

Dessutom kan jag tycka att dressyrridningen görs fel om både häst och ryttare ledsnar på bana! Men har du inte råd med duktig tränare som kan inspirera er just nu så är det inte mycket att göra åt saken :)
 
Sv: Få upp ryggen?

Tråden är lite gammal nu och jag minns inte riktigt vad jag har skrivit och inte skrivit, men jag måste förklara lite: Han har verkligen ett superbra undertramp och påskjut och det är mycket möjligt att han får med sig ryggen... men jag är inte säker, eftersom jag inte riktigt känner det. Varför jag inte känner det vet jag inte, men jag tror att det beror på att han inte är tillräckligt stark i sin rygg (har vilat mycket sommar och höst av olika anledningar och har fallit ur i muskler) för att det ska bli den där riktiga känslan av att han arbetar.
Det jag tror är alltså att han får med sig sin rygg, men att känslan av att han riktigt lyfter sig uteblir för att han inte lyfter sig så högt än pga dåliga ryggmuskler.

Just nu rider vi mycket i backar för att stärka ryggen och få upp flåset. Vi står tack och lov i ett område med mycket dalar, så det finns gott om backar (dock ängs- och grusbackar, inte sandbackar). Varvar långa sträckor i skritt med korta galopper, framför allt i uppförsbackarna eftersom de har smält ordentligt.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
833
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
1 376
Senast: tott
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp