Få upp konditionen - hur lång tid tar det?

skogsridmulle

Trådstartare
Vet att det funnits mängder med trådar över hur man ska få upp kondisen på sin pålle - nu undrar jag hur lång tid det tar? Jag har ju arbetat med min killes sadeltvång och vi har gjort massor av framsteg men tyvärr har kondisen blivit lidande. Hur lång tid tar det att bygga upp igen? Erfarenheter? :laugh:

Sv: Få upp konditionen - hur lång tid tar det?

Jag började träna själv med att springa på spåret 3-4 dagar i veckan från att aldrig ha kutat på spåret innan.
Det tog mig 3 månader att kunna spinga 10 minuter ute utan att känna att snart slänger jag in handduken.
På bandet på gymmet tog de 3 månader och då kunde jag springa på hastighet 10 i 30 minuter

Man ska inte gå ut för hårt i början för då kan man få benhinnesinflammation.. samma sak gäller ju hästen som istället kan få inflammationer i hov/kotlederna.

Att få upp en Distans häst i top kondis tar 2 ÅR:eek:

Men att få upp en häst som man rider 1-1½ timme 6 dagar i veckan i de vi kallar tävlingskondis får du räkna med 6 månader från noll kondis/muskler.

Ja och vi tränar inte ens 6 dagar i veckan så då tar det väl ännu längre tid.
Tycker det är svårt också att veta hur mycket man ska pressa när han blir anfådd. För blir han aldrig det så blir det ju aldrig bättre heller.

nä nu har du nog fattat fel, att få upp en häst i distans toppkondis tar 6 mån... däremot håller inte benen för den snabba upptrappningen, men det är ju en helt annan sak.

benen behöver mellan 2-3 år att stärka sig.

men konditon och ben är ju inte samma sak, även om man självklart inte kan träna upp hästen i den konditionen så snabbt utan att benen blir lidande = hästen blir halt

Detta var en bra tråd, hoppas det inte gör något att jag lånar lite, bättre det än och starta fler likadana trådar.

Min syster och hennes kompis får hem en ny häst i helgen. Hon kommer vänjas av från sitt 3:e föl då. Hon har gått som avelshäst i 3-4år (fått 3 föl).

Nu kommer hon komma till oss och bli ridhäst igen, frågan är hur ska vi komma igång? Promenader så hon lär sig omgivningen tycker jag är en bra början, sedan även tömkörning ev longering och skritturer i skogen i upp/nedförsbackar och lite kuperade ställen.

Men jag vet inte riktigt hur man ska lägga upp träningen riktigt. Har aldrig tagit mig an en häst som stått så pass länge.

Så om ni har något förslag så säg till :)

Titta i den nålade tråden om igångsättning.
// Linda

Att få upp en häst som stått i vi säger 2 år till att du ska kunna starta en distansklass på 16 mil tar INTE bara 6 månader.

Startar du en häst i 16 mils klass efter 6 månader är det synd om hästen.

Sen har du rätt i att senor och leder behöver anpassas de med!

Men på 6 månader har man oftast fått upp en så pass bra kondis och musklatur på en häst att den klarar av vanlig hederlig tävling på normal nivå
det vill säga upp till LA i hopp och dressyr och 5-6 mil distans

sen hänger kondis och benen vist ihoip..En häst du kör slut på blir halt= du kan inte rida den= den tappar kondis..

Så för att slippa halt häst så får amn ta det lugnt och bygga upp leder och sener i samma takt som kondisen!

det jag vill påpeka med mitt inlägg är alltså att det är betydligt lättare att arbeta upp konditionen än benen och därav behöver man bara bekymra sig om träningen av benen så kommer konditionen på köpet, jag har aldrig tränat kondition i syftet att bara träna kondition utan snarare tvärt om...

en häst behöver inte vara i speciellt bra kondition för att gå 5 mil, jag är helt övertygad om att min 3 åring skulle klara det rent konditionsmässigt (riden ca 25 ggr och körd ca 25 ggr) att hon i benen och i övrigt absolut inte skulle klara det är en helt annan sak, men jag tvivlar inte en sekund att hon rent konditionsmässigt skulle klara det.

hästen får väldigt lätt bättre kondition än vad benen klarar av, och jag har inte sagt att man skulle starta en häst i 16 mil efter 6 månader, bara att konditionsmässigt så skulle hästen kunna klara det.

för att hästen inte ska ta skada så brukar man säga att hästen ska ha blivit konteunerligt rider i 1 år innan den startar 5 mil, men som sagt, kondition är en helt annan sak, hur ofta blir nån utesluten för att konditionen har varit dålig på hästen? nästan aldrig! min häst har aldrig varit trött efter en ritt, aldrig någonsin, snarare tvärtom. konditionen är verkligen det lätta

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
207
Senast: Unafraid
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 252
Senast: Sesca
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar