Sv: Få upp konditionen - hur lång tid tar det?
det jag vill påpeka med mitt inlägg är alltså att det är betydligt lättare att arbeta upp konditionen än benen och därav behöver man bara bekymra sig om träningen av benen så kommer konditionen på köpet, jag har aldrig tränat kondition i syftet att bara träna kondition utan snarare tvärt om...
en häst behöver inte vara i speciellt bra kondition för att gå 5 mil, jag är helt övertygad om att min 3 åring skulle klara det rent konditionsmässigt (riden ca 25 ggr och körd ca 25 ggr) att hon i benen och i övrigt absolut inte skulle klara det är en helt annan sak, men jag tvivlar inte en sekund att hon rent konditionsmässigt skulle klara det.
hästen får väldigt lätt bättre kondition än vad benen klarar av, och jag har inte sagt att man skulle starta en häst i 16 mil efter 6 månader, bara att konditionsmässigt så skulle hästen kunna klara det.
för att hästen inte ska ta skada så brukar man säga att hästen ska ha blivit konteunerligt rider i 1 år innan den startar 5 mil, men som sagt, kondition är en helt annan sak, hur ofta blir nån utesluten för att konditionen har varit dålig på hästen? nästan aldrig! min häst har aldrig varit trött efter en ritt, aldrig någonsin, snarare tvärtom. konditionen är verkligen det lätta