Få upp hullet

Sv: Få upp hullet

Som arabia skrev: Det är bara att gå in i närmsta mat butik och köpa det vi öter=).. DU kan börja med 1dl dagen.. uppdelat på 2 givor.

Du kan köpa vilken olja som helst. Spelar ingen roll om den heter: solros, majs, raps eller matolja.

jaha okej.då blir det till att åka till ICA och köpra rapsolja.
Tack för alla svar
Sedan blir det att fara till granngården

Du kan köpa vilken olja som helst. Spelar ingen roll om den heter: solros, majs, raps eller matolja.
`
*lånar tråden lite*
Jag har fått höra att rapsolja skulle vara skadligt för hästen...
Har även hört nu på senare tid att det inte ska vara det? Hursom så ger jag bara min häst olja utan raps.

Vet någon om det finns någon studie kring detta man kan läsa

Detta ang rapsolja har disskuterats mycket...här på Buke med. Vet inte varför hästfolk slänger sig med en massa osanningar som helt plötsligt blir en total sanning..och det är denna om att rapsolja är skadligt. Om du använder sök funktionen så får du säkert upp en hel del. Bla kan du leta på användare HelenaHandberg om vad hon skrivit om just rapsolja till häst.

hej!
Det var många svar jag hade fått efter jag stängde av datan igår:)
tack för att ni är så hjälpsamma.

Jag får prova och ge henne Lusern men hur mycket sa ni att man skulle kunna ge henne av det?

ska börja och rida henne lite mera nu.men vill att hon ska få lite mera hull.

Vad kostar Lusern på granngarden samt Olja som ni pratade om?

jätte tacksam för flera svar:idea:

Som jag svarade dig högre upp: ge en hink inne i boxen med lusern strå i stället för pellets. Jag tycker det verkar som hästarna hellre vill ha strå och pellets måste du ju blöta. Det blir bara kladdigare.
Byt til nya groov 125 också så får du ju redan högre värden till hästen.

min häst vart sjukt mager när ja fick han för ½ år sen han va"stort sätt misshandlad". nu dagligen får han över 1 liter lusern blivit "stor o finrund" om dagen o matolja! det gjorde susen + att han gick på kraft groove. ett tips

behöver alla hästar lite olja el. bara de magra?

fodra med kli blandat med vatten och lite olivolja det gör susen.

Olja behövs inte alls eg. Det är ju mest för att smörja inne i tarmarna och höanalysen kräver mer energi. Jag ger sällan olja.

Jag har haft precis samma problem med min. Jag började ge luzern, matolja och sojapellets. (tillsammans med betfor, kornkross och ensilage). Det funkade jättebra och nu är han normalviktig =)
p.s. har man ensilage/hösilage ska man akta sig att ge för mycket luzern. Det blir fel blandning av proteiner och benen på hästen svullnar. d.s.

Fast vanlig olja smörjer alls inte tarmar. Det är paraffinolja som gör det. Alltså, laxerande syfte.

Hej!

Här kan jag inte hjälpa till effterssom jag har
den exacta motsattsen till din situation.
Min häst ska gå ner i kilo.
Men för att få henen så hära tjock så ger jag henne:
*ensilage
*Hö
*Muskelbyggande
*Jod
*mussli

Lycka till!!

Ehhhhhh va? Vaddå muskelbyggande? En häst som behöver gå ner i vikt tar man i första hand bort kraftfodret på, mao müsslin. Sen ser man till att hästen inte får mer mj än vad den verkligen behöver

Ehhhhhh va? Vaddå muskelbyggande? En häst som behöver gå ner i vikt tar man i första hand bort kraftfodret på, mao müsslin. Sen ser man till att hästen inte får mer mj än vad den verkligen behöver

Visst, men om jag bara bantar henne, så tappar hon alla muskler.
Blir svank mm. Musslin ger jag bara pytte lite av effterssom
hon inte tycker att musskelmyggande är så mumsigt :d, bara så att hon får lite smak av musslin. Varför vi ger henne muskelbyggande är för att en häst på stallet blev bantad och tappade ALLA muskler. Hon blev jätte svank men nu i slutet har hon börjat med muskelbyggande och har fått mycket bättre ryckmuskler. Så det ska jag fortsätta att ge henne men nu när hon e skadad så får hon ju defenetivt inte lika mycket musskelbuggande utan bara lite.... Har du bantat någon häst någon gång? Berätta gärna!! :D

Fast vanlig olja smörjer alls inte tarmar. Det är paraffinolja som gör det. Alltså, laxerande syfte.

Precis! Men parafinolja tror jag inte du vill ge din häst varje dag. :crazy:
Har du en häst som ofta är hård i magen så ge linfrön isf.

Senast ändrad:

Vad är det för form av muskelbyggande du ger då?
Måste ju vara bättre o se över hela foderstaten o analysera grovfodret o fodra där efter, kommer säkerligern att bli mkt billigare för dig oxå.

Man behöver inte ge massa extra till nån häst om mj o smrp kvoten är bra (minst 6)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 231
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 033
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 744
Senast: lovehorses
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 362
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023