Få upp hästen i vikt?

Sv: Få upp hästen i vikt?

Men du kan väl ta en egen analys på fodret och kolla vad det innehåller? Inte speciellt dyrt

Ok, men då får jag skick in en analys per bal. Det är 8 hästar i stallet och alla hästarna äter ensilage så det tar inte lång tid innan en hel bal är slut. Den förra balen var ganska torr, idag ställde stallägaren sid en ny och den var väldigt mycket blötare. Dessutom tror jag han har 3 eller 4 åkrar han slår gräset från... och jag har ingen koll på vilka balar som kommer från vilken äng.

Nä då är det ju inte så lätt. Vet inte hur det fungerar med plastat foder hur länge man kan ha proverna liggande innan man skickar inte det till lab.

Prova att ge hästen lite färsk bakjäst, bra för tarmfloran. Enligt forskning jag läst är det bra för hästar man vill ha upp i vikt och äldre hästar som börjar få svårt att tillgodogöra sig maten. Varför korn och inte havre? Hästar kan tillgodogöra sig mer protein och fett ur havre.

Krafft Muskel är ett bra tillskott för protein, Linfröolja för energi. Annars är det ju bara att ge mer mat och så kolla så den inte har mask förståss.

Hur mycket linfröolja borde man ge per dag för att det ska göra någon skillnad i hullet?

Fattade jag rätt att ni bara haft fri tillgång i hagen i fyra dagar ännu? Om det stämmer, kanske du kan vänta och se om problemet löser sig självt? Ser du att hästen faller ur trots fri tillgång ute av bra silage och 18kg silage inne är det nog läge att göra analys för det verkar helt enkelt orimligt om inte silaget är helt tokigt i värdena. Analysen bör ju visa vad du behöver tillsätta, protein, energi, mineraler. Och visar den att det borde funka då är det nog läge att leta efter andra orsaker, mask, tänder, upptagning.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 782
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka