Få upp farten på ryggning?

Sv: Få upp farten på ryggning?

Alltså det är inte själva svarandet på hjälperna som går långsamt, bara ryggningen i sig. Men nu har jag tänkt lite, och tror faktiskt det beror på körningen. Då måste han som sagt rygga långsamt, och det sitter väl i. Hästar har bra muskelminne har det sagts mig.
Jag kan få honom att rygga på massor av olika sätt, men han ryggar inte snabbt. Jag antar det inte ligger för honom. Han kan flytta sig ganska snabbt i sidled (tack vare körningen). Men det är ingen supersnabb herre precis. Går inte jämföra med lättare hästar.
Inga mer tips?

Det är svårt att ge råd när jag inte sett hästen rygga. Drar han fötterna i marken, alltså släpar fötterna vid ryggningen? Eller lyfter han ordentligt på fötterna men gör det ganska sakta?

Du lutar diig säkert för mkt bakåt , försöka att lsitta rak i ryggen så fixar det siig nog :D

Hmm, det är väldigt olika faktiskt. Är vi ute lyfter han ganska ordentligt, men i padocken släpar han gärna efter sig. Fast där är det nog mycket mitt fel, jag är ingen "rida-på-bana"-människa :smirk:
Har funderat ett tag på det här nu, och jag tror det hänger rätt mycket på min inställning. När jag koncentrerar mig riktigt ordentligt, så mycket att jag knappt märker vad som händer runt omkring mig.

Jag lutar mig inte bakåt överhuvudtagen, utan framåt ;)

Har en häst som är ganska långsam i allt han gör och inget ont i det. Men just backningen går något infernaliskt långsamt!
Någon som har ett litet tips att dela med sig av?
När vi tränade backning på vårt qh sto-03, så tränades hon för hand först till hon ryggade enbart med kommandot BACK mkt lätt. Väl i sadeln lyffter man den lösa tygeln ngt och flyttar fram skänklarna ngt utan att de tar i henne och ger kommandot för ryggning. Flyttar hon sig snett så korrigerar jag hennes bogar med neckrein för att få bakdelen dit man vill. I början när hon ville gå frammåt fick hon stå med huvudet mot väggen i stället för att man inte skulle behöva ta i munnen hela tiden och bromsa upp. Ryggar hon för långsamt i bland fladdrar vi också med skänklarna framme vid bogarna.:)

Om du lutar dig framåt...ger du väll "framåtkommandå", el hur?
Blir inte lite dubbla budskap?
För mig/oss funkar det så iaf...
Så jag sitter rak, men "skjunker" i korset och för fram mina skänklar en aning...skulle hon backa för slött, anv ordet back,hjälper inte det skänklar jag till...
Tyglarna tar jag i sista hand...
Men kan hålla med, i körningen går det ju saktare, för min häst iaf, så det är bara till o lära dom veta skillnaden...
Sen är det ju inte alltid man skall ha en sju j...fart i ryggning heller...inte i trail iaf...
Jag tror att man måste hitta nån form av "kommando", för att de skall veta att nu vill hon att det skall gå fort...el?
Eller går det inte kanske?
Man kanske inte kan rida Trail o Reining på samma häst?
Är det en dum fråga kanske? Åsikter nån?

Om du lutar dig framåt...ger du väll "framåtkommandå", el hur?
Blir inte lite dubbla budskap?
För mig/oss funkar det så iaf...
Så jag sitter rak, men "skjunker" i korset och för fram mina skänklar en aning...skulle hon backa för slött, anv ordet back,hjälper inte det skänklar jag till...
Tyglarna tar jag i sista hand...
Men kan hålla med, i körningen går det ju saktare, för min häst iaf, så det är bara till o lära dom veta skillnaden...
Sen är det ju inte alltid man skall ha en sju j...fart i ryggning heller...inte i trail iaf...
Jag tror att man måste hitta nån form av "kommando", för att de skall veta att nu vill hon att det skall gå fort...el?
Eller går det inte kanske?
Man kanske inte kan rida Trail o Reining på samma häst?
Är det en dum fråga kanske? Åsikter nån?
Håller med dig om att lättar man sig ur sadeln framåt så är kommandot framåt åt hästen. Men ryggar man hästen för sätet och efter mkt träning kan man smyga eller gasa den bakåt om den har lärt sig kommandot BACK och vara lyhörd åt ryttarens säte. Vårt qh sto har inga problem med reining ryggningen och med sin slowmotion ryggning i trail träningen, däremot så har jag som ryttare mkt svårt än så länge att hålla koll på hela hennes kropp utan att stöta i bommarna i ex L ryggningen. Nej , några "veckors" träning behöver vi på trailbanan innan en domare får se henne.;)

Jag red min häst så i början, men det funkade helt enkelt inte. Nu gör ajg tvärtom, lutar mig bakåt så går han fram, och framåt så går han bak. Jag lättar inte ur sadeln, bara lutar lite framåt. Inte står upp på något sätt.
Kommandon, som jag sagt tidigare i tråden, kan han redan både från marken och från körningen. Det är itne i kommunikationen det brister.
Någon reining är det inte precis tal om, hästen i fråga är (vilket jag också sagt tidigare) en fet fjording/islandkorsning med ett sävligt sinnelag :smirk: Det här med att rygga långsamt i vinklar av olika slag kopplar han fort, dels från brukskörningen dels från bruksridningen. Det hela handlade mer om att KUNNA backa fort.

Jag red min häst så i början, men det funkade helt enkelt inte. Nu gör ajg tvärtom, lutar mig bakåt så går han fram, och framåt så går han bak. Jag lättar inte ur sadeln, bara lutar lite framåt. Inte står upp på något sätt.
Kommandon, som jag sagt tidigare i tråden, kan han redan både från marken och från körningen. Det är itne i kommunikationen det brister.
Någon reining är det inte precis tal om, hästen i fråga är (vilket jag också sagt tidigare) en fet fjording/islandkorsning med ett sävligt sinnelag :smirk: Det här med att rygga långsamt i vinklar av olika slag kopplar han fort, dels från brukskörningen dels från bruksridningen. Det hela handlade mer om att KUNNA backa fort.
Ska en häst kunna backa fort, måste hästen vara ordentligt lösgjord i bogarna och lätta sig fram och sätta tyngden i baken för att få upp ordentlig hastighet bakåt ( små reining tipps);)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·
Kropp & Själ Har börjat få ont av mina hälsprickor så behöver ta tag i det innan de blir för djupa. Känner till Footmender men den är rätt dyr, kan...
2
Svar
25
· Visningar
1 527
Senast: Badger
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka