Sv: Få upp farten på ryggning?
jag förstår vad du menar, jag skänklar hästen men "viftar" också så som du säger, det beror på vad som behövs. Är det tillräckligt eller inte behövs alls är det ju det bästa. Fungerar inte viftande skänklar så skänklar jag ju mot/på hästen. Signalen förstärks ju för att förtydliga vad jag vill.
Är din häst eftergiven i nacken när han backar? Välver han ryggen och arbetar med rygg/bakdel på ett korrekt sätt? Jag tror det är viktigt att hästen är mjuk och avslappnad i huvud/nacke när den backar upp. Om den spänner sig där blir inte resten bra heller.
Alla har olika sätt på det här, men jag har fått lära mig mitt sätt av min tränare och jag tycker det är lätt att på detta viset ha koll på hästen, känns som signalerna tas i rätt ordning.
När du viftar med skänklarna som första signal, vad gör hästen då?
Backar den rakt bak med huvud/nacke höjt eller spänt?
Jag tycker inte du ska ge någon eftergift om inte hästen är avslappnad i huvud och nacke. Till en början om den precis håller på att lära sig själva manövern är naturligtvis eftergiften bra för att visa att den gjorde rätt. Men den bör lära sig att göra det korrekt om den nu inte redan gör det (?)
Jag vet inte i vilken ordning tränare gör det, men jag skulle kunna tänka mig att deras hästar har lärt sig att slappna av i nacke/huvud och vara mjuka i kroppen när de arbetar med något innan de lär dem att backa upp.
På det du skriver låter det som att du ger för mycket eftergift för inget speciellt arbete. Det är viktigt att hästen är mjuk och fin att ha att göra med i ridningen och att den är lyhörd för dina signaler, inte förrän då får du ett ärligt svar tillbaka. Anledningen till att jag pratar så mycket om detta är eftersom jag kan tänka mig att om du viftar med skänklarna som första signal och sedan ger eftergift för att den backat, och hästen inte är eftergiven i huvud/nacke och jobbar korrekt med rygg/bakdel, då ger du ju eftergift åt ingenting.
Den ska göra det korrekt, men det låter som att när du kräver lite mer så protesterar hästen och sätter sig på tvären.
Det kanske är för att den hitintills lyckats få "komma undan" med att ta några steg bakåt utan att ha arbetet korrekt med rygg/bakdel och varit avslappnad och eftergiven i huvud/nacke och fått belöning för det, om det är på det viset är det inte konstigt att han sedan protesterar när du väl kräver lite mer.
Om det är så fallet är så är det bara att stå på dig och jobba vidare med honom tills du ser ett ärligt försök, att han lägger manken till och om det så bara är två steg bakåt i korrekt form så är det kanonbra!
Du har ju inte nämnt något om hur hästen backar, hur den arbeter med kroppen eller så, så det är ju svårt att avgöra.
Det bästa är om du tar hjälp av någon tränare eller anna kunnig som kan komma och titta och ge dig råd, för det är omöjligt över internet.
Jag har iaf försökt beskriva ett typ av scenario och vad jag då kan tänka mig att det är... men men, svälj inte varje ord, jag har ju inte sett er.
Plus att det säkert kommer någon annan här med bättre råd????