Få upp farten på ryggning?

sthu

Trådstartare
Har en häst som är ganska långsam i allt han gör och inget ont i det. Men just backningen går något infernaliskt långsamt!
Någon som har ett litet tips att dela med sig av?

Sv: Få upp farten på ryggning?

nä men skämt å sido, vad har du för teknik?

Alla har olika sätt, imponerande är hur pleasureryttarna gör! :) De lyfter inte ens i tyglarna och det är ju dit jag vill komma :)

Jag brukar först skaka lite i tyglarna, om inte det hjälper är steg två at jag lyfter lite i tyglarna, förstår inte hästen tar jag i tyglarna så jag får kontakt med munnen och skänklar sedan för "bakåt-action" när hästen börjar gå bakåt släpper jag tyglarna och skänklar vid behov om den backar upp för långsamt.

Jag vill att hästen backar för sits och skänklar, sitsen är svår att förklara, det syns ju inte att man ändrar ställning för det gör man inte, men jag sitter ändå eller kanske mer tänker att jag ska backa. Tror inställningen bara i tanken påverkar hästen *flumvarning* ;)

så om jag gör som jag gör och hästen inte backar upp i den fart jag vill hade jag skänklat mer tills den gjort det, sen belönat den med eftergift. Nästa gång jag provar igen och hästen då förhoppningsvis backar upp fint på första given signal, belönar jag igen och allt är uträtt.

någon annan med nån idé?

Jag använder inte skänklarna alls när jag backar, inte på hästen i alla fall. Jag "viftar" lite med dem i luften, i höjd med sadelgjorden ungefär, utan att röra honom. Lyssnar han inte då skakar jag tyglarna. Sedan höjer jag händerna så tyglarna sträcks mer och mer tills han går bakåt.
Han reagerar redan vid steg ett, med "viftandet", så för det borde han ju få eftergift? Om jag fortsätter och går ett steg längre svarar han med att slänga med huvudet och protestera. Ibland slänger han sig, men oftast blir han väldigt irriterad och går knappt ha att göra med på flera dagar.. Ja, från marken då och från ryggen om man inte kräver något speciellt. Det är en väldigt egensinnig herre..

jag förstår vad du menar, jag skänklar hästen men "viftar" också så som du säger, det beror på vad som behövs. Är det tillräckligt eller inte behövs alls är det ju det bästa. Fungerar inte viftande skänklar så skänklar jag ju mot/på hästen. Signalen förstärks ju för att förtydliga vad jag vill.

Är din häst eftergiven i nacken när han backar? Välver han ryggen och arbetar med rygg/bakdel på ett korrekt sätt? Jag tror det är viktigt att hästen är mjuk och avslappnad i huvud/nacke när den backar upp. Om den spänner sig där blir inte resten bra heller.

Alla har olika sätt på det här, men jag har fått lära mig mitt sätt av min tränare och jag tycker det är lätt att på detta viset ha koll på hästen, känns som signalerna tas i rätt ordning.

När du viftar med skänklarna som första signal, vad gör hästen då?

Backar den rakt bak med huvud/nacke höjt eller spänt?
Jag tycker inte du ska ge någon eftergift om inte hästen är avslappnad i huvud och nacke. Till en början om den precis håller på att lära sig själva manövern är naturligtvis eftergiften bra för att visa att den gjorde rätt. Men den bör lära sig att göra det korrekt om den nu inte redan gör det (?)

Jag vet inte i vilken ordning tränare gör det, men jag skulle kunna tänka mig att deras hästar har lärt sig att slappna av i nacke/huvud och vara mjuka i kroppen när de arbetar med något innan de lär dem att backa upp.

På det du skriver låter det som att du ger för mycket eftergift för inget speciellt arbete. Det är viktigt att hästen är mjuk och fin att ha att göra med i ridningen och att den är lyhörd för dina signaler, inte förrän då får du ett ärligt svar tillbaka. Anledningen till att jag pratar så mycket om detta är eftersom jag kan tänka mig att om du viftar med skänklarna som första signal och sedan ger eftergift för att den backat, och hästen inte är eftergiven i huvud/nacke och jobbar korrekt med rygg/bakdel, då ger du ju eftergift åt ingenting.

Den ska göra det korrekt, men det låter som att när du kräver lite mer så protesterar hästen och sätter sig på tvären.

Det kanske är för att den hitintills lyckats få "komma undan" med att ta några steg bakåt utan att ha arbetet korrekt med rygg/bakdel och varit avslappnad och eftergiven i huvud/nacke och fått belöning för det, om det är på det viset är det inte konstigt att han sedan protesterar när du väl kräver lite mer.

Om det är så fallet är så är det bara att stå på dig och jobba vidare med honom tills du ser ett ärligt försök, att han lägger manken till och om det så bara är två steg bakåt i korrekt form så är det kanonbra!

Du har ju inte nämnt något om hur hästen backar, hur den arbeter med kroppen eller så, så det är ju svårt att avgöra.

Det bästa är om du tar hjälp av någon tränare eller anna kunnig som kan komma och titta och ge dig råd, för det är omöjligt över internet.
Jag har iaf försökt beskriva ett typ av scenario och vad jag då kan tänka mig att det är... men men, svälj inte varje ord, jag har ju inte sett er.

Plus att det säkert kommer någon annan här med bättre råd????

Hola,

Jag behöver vara ganska tuff med min häst för att få till bra backningar, tränar dem i sjok.

Rullar ner på bakfickorna, kramar om tygeln och lägger på mycket ben, dvs drivning. Använder om det behövs ordet "Back!" för att förstärka. Får jag ingen eftergift i nacken och/eller dåligt med steg/fart bakåt så går jag på med mera ben och hjälper till med tygeln.

Sätten är många att få hästen att tänka bakåt. En valllack jag hade funkade bra att gå på genom att släppa stigbyglarna, dra fram fötterna och banka honom med hälarna frampå bogen. Behövdes inte många gånger för att få honom att "fatta galoppen". Han var en sån som bara flexade ännu mera i munnen/nacken och ändå sölkorvade sig med pyttesteg bakåt. Den hästen backar jättefint idag. Men ibland kan man få gå på och göra "bogbankartricket" för att korrigera "släntrianbackning".

En del hästar kan vara lättare att få ur "släntrianbackandet" genom att göra som på mitt sto och lägga till att ta i tygeln omväxlande för den framfot som skall backa. På så sätt får hästen eftergift för varje steg som den faktiskt backar men får ändå en påminnelse om att den skall fortsätta bakåt. En del hästar kan man få ta lite mera i. Viktigt bara med tajmingen att lätta i respektive hand när hästen väl börjar pinna bakåt.

Några tips.

mvh Eva

det är viktigt att TÄNKA bakåt! Tänk att du igenom din egen kropp:angel: (hjälp, det där låter nog illa?):crazy: eller tänk ett knytnävsslag rakt imagen, då spänner man alla "bakåtsträvarmuskler"

Förlåt _eva_ det va menat som tips till trådskaparen, inte till dej... hoppas du inte tog illa upp! :crazy:

Jo, han är så gott som alltid avslappnad i hela kroppen. Det är en fjording/islandkorsning som används till bla körning. Han är väldigt bekväm av sig, han reagerar likadant när ajg vill att han tex ska öka traven.
Lägger jag på skänklar när jag backar förstår han inte alls vad ajg är ute efter och börjar snurra runt och ha sig.
Ska jag gå ner på sidepull och "börja om" med grunderna där, eller ska jag stanna kvar på hackamore, men "ta i" lite mer? Det känns inte riktigt schysst mot hästen, men..

om hästen bara snurrar runt när du ber om snabbare back, då ska du INTE ge någon eftergift.
Det verkar som du är för snäll mot honom och inte tydlig nog. Egentligen är det inte snällt heller att hålla på så eftersom hästen blir förvirrad. Det bästa är att vara rak och tydlig.

Om din häst KAN backa på signal (om han inte lärt sig detta är det en helt annan sak, jag förutsätter att han kan backa eftersom du sagt det) men du vill öka farten, gör som _Eva_ säger, skänkla MER tills han backar tillfredsställande fort DÅ ger du eftergift, inte innan dess!

Det är bara att vara envis, stå på dig, ge signalen och fortsätt med signalen tills hästen svarar som du vill, DÅ ger du eftergift, varken förr eller senare
:D

Jag använder inte skänklarna alls när jag backar, inte på hästen i alla fall. Jag "viftar" lite med dem i luften, i höjd med sadelgjorden ungefär, utan att röra honom. Lyssnar han inte då skakar jag tyglarna. Sedan höjer jag händerna så tyglarna sträcks mer och mer tills han går bakåt.

jag vill bara tillägga att den signalen du ger för att hästen ska backa, det är den du ska förstärka. Om du har valt att göra som du skriver här ovan, så förstärk den signalen.

det är klart att hästen inte förstår vad du menar om du börjar skänkla på som jag och _Eva_ har nämnt att man kan göra, eftersom det är två olika metoder.

Jag tycker inte din metod är sådär jättebra eftersom det lätt blir att hästen blir dragen bakåt i tyglarna, jag föredrar att helst bara jobba med ben/skänklar och isf bara litegrann med tyglarna vid behov.
Jag tror det är lättare att förstärka en backsignal på ett positivt sätt genom att skänkla hästen än att förstärka en backsignal genom ett tygeltag som lätt bara blir hårt.

Men smaken är ju som baken och jag menar inget illa alls :) Hoppas du förstår hur jag menar nu :p

inget direkt tips, men går ryggningen segt så svarar hästen inte bra på hjälperna. Är du tillräckligt tydlig? Förstår hästen vad du vill? Du får träna på att hästen svarar snabbare på dina hjälper i grundläggande arbete. Alternativt kan man ju förstärka hjälperna för att få reaktion, men det är viktigt att ta reda på att hästen verkligen förstår.

I och med att det är en gammal körhäst, har han svårt att ta två kommandon samtidigt. Dvs om jag skänklar framåt och säger stopp samtidigt. Det är därför jag löst det som jag gjort. Väldigt sällan jag använder tyglarna bör tilläggas. Han ryggar ju faktiskt redan när jag lutar mig framåt och börjar "vifta" med fötterna. Ibland "klämmer jag åt" med knäna och rumpan, men det brukar inte göra så stor skillnad mer än att jag får ont i ryggen efteråt (har en gammal ryggskada som vägrar bli bra).

Han förstår vad jag menar, inga tvivel om det. Det fungerar ju utmärkt i körningen, där han i och för sig vet att det är säkrast att rygga långsamt för att vagnen inte ska knixa ihop sig. Han är väl bara bekväm och ganska lat ;)
Kanske är det körningen som spökar?

Även om det är en körhäst så är det ju viktigt att den fungerar bra vid ridning också. Jag tycker du ska träna grundläggande saker för att få hästen lyhörd för dina hjälper. När den lyssan och förstår kommer säkert ryggningarna att fungera bättre.

Han lyssnar, han förstår. Körningen blandade jag bara inte för att förklara varför jag gör som jag gör, inte som någon ursäkt att han inte skulle förstå ridningen. Jag vet att han förstår, hur skulle han annars kunna svara direkt på hjällperna? För svarar gör han, det är bara det att han flyttar sig bakåt ett steg i taget väldigt långsamt.
Komma tillbaka till den egentliga frågan, eller släppa hela ämnet?

Hmm. Han kanske som person är lite sävlig? En del hästar är ju såna så de inte har så bråttom med just nått i livet (ibland önskar jag mig en sån häst)...

Hur gör du då för att "få igång" honom? Alltså i andra situationer än backning?

Annars fortsätta med de hjälper du brukar göra för backning samt lite mera tryck i tyglarna och se vad som händer. Ett alternativ kan vara att testa mitt "bogbankartrick" ovan...

mvh Eva

Tja.. Jag vet faktiskt inte hur jag gör för att vara ärlig. Måste upp till stallet och testa! :D
hehe jo, han är nog av den sävliga typen. Jag får väl lära mig leva med det :)

Om hästen svarar korrekt på dina hjälper så hade du ju inga problem med ryggningen. Eftersom hästen inte ryggar på det sätt du vill svarar har alltså inte riktigt bra på hjälpen. Förstår du hur jag menar? Svarar hästen segt på hjälperna vid andra övningar, rörelser också? eller är det bara i ryggningen?

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·
Kropp & Själ Har börjat få ont av mina hälsprickor så behöver ta tag i det innan de blir för djupa. Känner till Footmender men den är rätt dyr, kan...
2
Svar
25
· Visningar
1 527
Senast: Badger
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka