Få unghäst att sluta nafsa...

L

Leteng

Har någon tips om hur man får unghästar att sluta nafsa efter en? Det är det typiska leknafset, alltså inte någon aggressivitet bakom. Bita lite i jackan, dra av en mössan och slänga iväg. Problemet är dels att uppforstra att man inte leker med människor, dels att hon rätt vad det är verkligen får tag i skinnet vilket gör skitont. Jag vill få henne att sluta men vill inte slå till henne i huvudet så hon blir skygg. Ställer jag mig mot henne med rak och bestämd hållning och stirrar på henne, ställer hon sig blick stilla och visar att hon respekterar mig. Men så fort jag vänder mig om känner jag läpparna i min jacka eller där hon får tag. Vänder jag mig snabbt mot henne får hon minen "jag har inte gjort nått", precis som en bråkig unge. Hur gör ni?
 
Sv: Få unghäst att sluta nafsa...

jag tjuvåker lite på din tråd. Har nämligen exakt samma problem med min bäbis, han är iof 5 nu och borde ha lärt sig. men attans vad det är svårare än det låter! Jag har provat allt, men han fortsätter att smaka på diverse kläder och kroppsdelar. Ganska svårt att slappna av och bara pussas med hästen när man när som helst kan få ett nyp i näsan.
 
Sv: Få unghäst att sluta nafsa...

När jag fick min unghingst var han två år och knappt hanterad. Han var helt ointresserad av att nafsa och pilla.
Sedan har ju JAG pillat på honom en hel del av olika skäl, och nu är han lite plockigare.
Jag skulle tro att han gör precis det jag gör (tror han) dvs undersöker och känner på varann.

När man börjar "bestraffa" eller säga ifrån på olika sätt tror jag det blir en "lek" som går ut på att hinna tugga lite och ändå sluta innan människan hunnit säga till. (typ som när de står och biter varann, de försöker hinna bita och skutta undan innan de själva blir bitna)

Jag har fått lära mig att man istället ska göra tuggandet obehagligt, utan att de tar det som tillrättavisning. Så om de tex börjar tugga på jackan, så kan man tex peta in en massa grimskaft i munnen också, så det liksom blir "men ojdå, SÅ mycket jacka ville jag inte ha" så de väljer att sluta själva. Ibland börjar man pilla och peta runt i mungipan om han börjar pilla på mig, och då slutar han oftast.
Sedan har han faktiskt börjat hålla ett mer respektfullt avstånd till mig sedan vårat första PNH-pass, nu klättrar han inte på mig i hagen direkt, utan kommer på min inbjudan, men han är lika gosig som vanligt, bara lugnare.

Puh, vilket långt inlägg.. vart kanske lite rörigt...
 
Sv: Få unghäst att sluta nafsa...

Svårt. Jag skulle nog avisa honom. Lugnt men bestämt och absolut inte mata honom från handen. ;)
 
Sv: Få unghäst att sluta nafsa...

ahh vad skont att andra har lite samma problem, fanken vad otrevligt det ar, min ung hingst ar 2.5 och allt ska in i munnen:( jag hade en NH tranare ut som sa att jag skule gora en ryckig rorelse som sla ut mot honom fast inte sla, och beromma nar han inte kom mot mig med huvudet, nar han t.ex star med huvudet framat istallet for nar han vader det mot mig...

jag ha snartat till honom over nosen nar det har blivit for mycket helt enkelt...jag ska hamta en liten welsh sec A som forhoppningsvis kan ga i samma hage sa han far nan att leka med, och jag hoppas att det skall fungera och han skall fa utlopp for naffsigheten pa ett naturligt satt...tja vi far val se
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Träning Jag har ett sto som jag har haft i knappt ett år. Hon är högst i rang i hagen, bestämd och vill gärna ta över om man säger så. Man får...
2
Svar
27
· Visningar
3 707
Senast: traceys
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 463
Senast: MJLee
·
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 751
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp