Få travaren att trava?!

D

Diremone

Jag rider emellanåt en bekants häst som skulle blivit travhäst, men som jag förstått det aldrig gått på travet. Detta helt enkelt för att han inte travar utan helst passar!
Jag skulle tycka det vore roligt om vi kunde trava lite utan krångel när vi rider ut och skulle vilja ha lite tips och tankar på hur jag kan få honom att fatta trav enklare. Han KAN trava, det vet jag. Bara det att han verkar föredra pass =P
Jag är ingen superrutinerad ryttare så keep it simple =P

Sv: Få travaren att trava?!

Passar hästen även i hagen eller är det bara under ryttare? Om hästen travar normalt i hagen skulle någon form av smärta ligga bakom. Vet att vissa travare har en tendens att passa när de blir spända och spändhet kan i många fall komma från smärta.

Om det inte finns smärta med i bilden är det nog mest sannolikt att passen är mer dominant än vanlig trav och då är Ponnyryttaren_s tips bra. Rid mycket svängar och ställ hästen ordentligt så den korsar benen. Det är ofta jobbigt att passa i svängar så då kan det vara att den slår över i normal trav. Även travbommar på marken i hörnen skulle kunna underlätta

Många travare slår över i pass i början när man rider dom, och det beror för det mesta på att dom inte har muskler och styrka för att bära upp en ryttare i trav i 'ridhästform'. Detta i sin tur gör att hästen spänner sig, och då kommer passen som ett brev på posten, om det är en häst som har anlag för det.
Lösningen är att bygga upp hästen långsamt, rid den lång o låg, skritta mycket, låt den kliva över cavaletti och över stock o sten i skogen. Lär den flytta för skänkeln i sidled.
Det kan ta lång tid att få fram en riktigt bra trav, men den kommer av sig själv när hästen börjar gå i rätt form - vilket den kan göra först när den rent fysikt orkar det.
'Bygg om' hästen långsamt, det tjänar ni på i längden :)

Kan dela med mig av ett par tips:
* det hästar inte kan på lina/töm kommer dom inte klara med ryttare på. lite så tänker jag när jag skolar om. använder mig därför mycket av longering och tömkörning
* bommar kan vara bra. fd foderhästen som blandade gångarter hej vilt försökte dock galoppera över travbommarna-slutade nästan i katastrof, provade inte rida över bommar igen fören jag såg att hon fixade dom till 100% på lina/töm.
* gå på släp, om hästen travar där så är det en chans för dem att hitta balans och styrka.
* ta hjälp av tränare!
* bygg upp hästens grundstyrka, kan vara så att hästen inte orkar trava under ryttare.
* kolla upp sadel och bett. när jag bytte från hack till sidepull på fd foderhästen så var det stor skillad.
* uteslut smärta

oj, tack för alla svar =)
Red honom idag och vi fick faktiskt till några sträckor med trav så det var roligt =) Tror det kan berott-på att jag blivit bättre på halvhalter innan kommandon, plus att han inte fick chansen att stissa upp sig och älga iväg. Tidigare har vi ridit tillsammans med en het 4-årig aktiv travare och den jagade upp "min" häst en del =P

Vill förtydliga att hästen inte är "nykommen" från travet utan han har varit ridhäst i stort sett hela livet, tror han är typ 17 år. Och nu är han skogsmulle och vi rider bara i skogen och skrittar mestadels. Jag brukar för min egen övnings skull, är som sagt inte rutinerad, öva på skänkelvikningar och på att ställa honom åt olika håll även då vi rider i skogen.
Jag har inte täkt på om han passar eller travar i hagen. Får kika på det nästa gång jag åker ut =)

Spring med hästen! Hit och dit och kringel ikrok i lagom terräng. Det är lättare att trava i de lägena och belastningen är mottlig. Särkilt som du nog inte orkar hålla på så länge i stöten.

Ptr

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 058
Senast: iNHALE
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 866
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka