Få tillbaka handpenning?

Sv: Få tillbaka handpenning?

är det inte så att en handpenning får man inte tillbaka.

Jo den ska man ha tillbaka.

Särskilt eftersom ägaren lovat mig den!

handpenning e en säkerhet för säljaren(inte för köparen)
har ni inget riktigt kontrakt så kommer du tyvärr inte långt med ett muntligt avtal.
du får hoppas på att det är en ärlig människa,kan inte förstå vadför du inte åker o hämta handpenningen om dom nu erbjuder att betala tillbaka den?
vad väntar du på?
jag hade åkt samma dag...

Skicka ett rekommenderat brev och dra en kopia.
Om man väljer att gå vidare med det så är risken att det kostar mer än vad det smakar. Men å andra sidan så kan man ju göra det för att visa att man inte kan bete sig hur som helst
och komma undan med det.:mad:
Dra ut kvittot från datorn och skicka några brev.
Hjälper inte det så kan du polisanmäla, ta med alla brev och sånt.
Sen är det upp till åklagaren att väcka åtal om denne tycker att det bevisen håller. Låt det inte ta för lång tid bara.
Lycka till!!!:bump:

Jag ska skicka brev imorgon så får vi se.

Jag har kollat upp med kunnig kompis som bestämt säger att handpennigen ska gå tillbaka.
Inte om köparen ångrar sig enbart och försätter säljaren i jobbig sits kanske, men eftersom båda gjorde det och säljaren föreslog detta så ska den tillbaka.

Gå vidare med det har jag inte tänkt göra, SÅ mkt pengar är det inte.
Bara en del för fattiga mig.

jag har alltid lärt mig att en handpenning är förbrukad när man betalt den. Alltså inget man kan få tillbaka.

jo, men eftersom hästen i fråga skadat sig innan avhämtningen hos säljaren så blir det ju lite "annorlunda". det hör väl kanske inte direkt till vanligheterna och säljaren hade ju då erbjudit handpengen tillbaks.

så som mina erfarenheter är så är handpengen förbrukad om det är köparen som backar ur affären utan rimmlig anledning. tex ska handpengen återgå om hästen tex. inte går igenom besiktning om det är överenskommet.

så som mina erfarenheter är så är handpengen förbrukad om det är köparen som backar ur affären utan rimmlig anledning. tex ska handpengen återgå om hästen tex. inte går igenom besiktning om det är överenskommet.

Exakt!
Och hästen skulle besiktigas.
Men blev ju skadad innan, och gick alltså "inte igenom".

Synd på en så jäkla fin häst bara. :cry:

Tyvärr måste jag ju säga att handpenningen egentligen inte behöver betalas tillbaka, den anses vara förbrukad om inte köpet fullföljs. Citerat från NE.se : handpenning, förskottsbelopp som erläggs i samband med ett köp med syfte att säkerställa fullgörande av avtalet. Om köparen inte fullföljer köpet får säljaren vanligen behålla handpenningen

Och citat från wikipedia.org: Handpenning, jur., penningbelopp, som vid ett avtals ingående av den ene avtalsparten till den andre överlämnas som förskott å utfäst betalning, på det att båda genom överlämnandet och mottagandet må anses ha erkänt sig bundna vid överenskommelsen.

Till exempel vid köpavtal (köp av kapitalvaror) är det vanligt att man erlägger handpenning, ofta kontant. Poängen med handpenning ur säljarens perspektiv är oftast att köparen förlorar sin handpenning om han/hon av någon anledning vill kliva ur affären. En vanlig nivå på en handpenning är 10 % av hela köpesumman.

Men.... eftersom du blivit lovad pengarna tillbaka så har ni ett muntligt avtal, och de är juridiskt bindande (men svåra att bevisa).

Lycka till och hopas att det löser sig för dig.

Senast ändrad:

Tyvärr måste jag ju säga att handpenningen egentligen inte behöver betalas tillbaka, den anses vara förbrukad om inte köpet fullföljs. Citerat från NE.se : handpenning, förskottsbelopp som erläggs i samband med ett köp med syfte att säkerställa fullgörande av avtalet. Om köparen inte fullföljer köpet får säljaren vanligen behålla handpenningen

Och citat från wikipedia.org: Handpenning, jur., penningbelopp, som vid ett avtals ingående av den ene avtalsparten till den andre överlämnas som förskott å utfäst betalning, på det att båda genom överlämnandet och mottagandet må anses ha erkänt sig bundna vid överenskommelsen.

Till exempel vid köpavtal (köp av kapitalvaror) är det vanligt att man erlägger handpenning, ofta kontant. Poängen med handpenning ur säljarens perspektiv är oftast att köparen förlorar sin handpenning om han/hon av någon anledning vill kliva ur affären. En vanlig nivå på en handpenning är 10 % av hela köpesumman.

Men.... eftersom du blivit lovad pengarna tillbaka så har ni ett muntligt avtal, och de är juridiskt bindande (men svåra att bevisa).

Lycka till och hopas att det löser sig för dig.

I detta inlägget står det klart och tydligt att är det köparen som drar sig ur en affär så är handpenningen förverkad.

Men drar sig säljaren ur så skall den betalas tillbaka om det inte blir affär

Herregud de var de värsta jag har hört.
Men hur kan dom vinna när du står som ägare och har kontrakt.
Ofattbart.:eek: :eek: :eek:

Men i detta fall var det köparen som drog sig ur, visserligen pga skada på hästen... Vet inte vad som var avtalat (vad det gäller vet.bes. osv.)
Men, i juridisk mening så är en handpenning förbrukad om köparen drar sig ur köpet (om ingenting annat tydligt avtalats). Vad jag lärt mig så är säljaren skyldig att betala tillbaka handpenning och ränta om det är säljaren som drar sig ur...

Fast så tolkar jag inte TS första inlägg där hon blev erbjuden handpenningen tillbaka av säljaren.

Sedan tror jag att vid defekt vara så har köparen rätt att dra sig ur affären utan att lida ekonomiskt

Fast så tolkar jag inte TS första inlägg där hon blev erbjuden handpenningen tillbaka av säljaren.

Sedan tror jag att vid defekt vara så har köparen rätt att dra sig ur affären utan att lida ekonomiskt

Precis.

Det va hon i första läget som sa att han är skadad, ska inte säljas (nu), du får tillbaka handpenning.

Därför är det ju inte först och främst jag som dragit mig ur, men självklart vill jag inte lägga massa pengar på en "defekt vara", hur underbar den är må vara. :(

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 937
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik För 4 v så kontaktade köparen mig första gången, avtal skickades kort därpå till hen. Via tel så informerades köparen om att hästen...
Svar
11
· Visningar
1 788
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 402
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama