Få tillbaka handpenning?

Sv: Få tillbaka handpenning?

jo, men då får man driva det som civilmål, och det blir dyrt. nu är detta 16-17 år sedan, och dom kände nog till "hur man gör" :crazy: för oss va detta helt nytt :crazy:

eftersom kontraktet löpt ut och vi fortsatte "kräva" dom på hästarna, men inte fick svar=fördröjningar. det tog låång tid. efter 1 år tyckte dom att "visst" vi kunde hämta våra hästar (som dom hela tiden använt i sin verksamhet) men då skulle vi betala 35.000 kr per häst. det va vad dom hävdade att dom haft för kostnader för pållarna, vi hade då inte möjligheten att "kasta ut" såpass mkt. pengar för att "få tillbaks" våra hästar så då tillföll hästarna dom :( :mad: detta är en kraftig förkortning av en lång, kostsam och jobbig historia

Anlita HA....

Min sambos ex var skyldig honom ca 5000:- som hon inte var så villig att ge tillbaka. Han lämnade då ärendet till kronofogden o han fick tillbaka pengarna. Tror det kostade honom en femhundring eller något.

va det till mig ? eller ett K.L ?

va det till mig så, nja. har nog ingen lust att lämna ett 16-17 år gammalt ärende till HA, det är inte pricis "gratis".

och bara för att man bet. en 500 till kronofogden är det inte så säkert att man får pengar för det ;) det dom gör för dom pengarna är att skicka ut ett brev där dom uppmanar att vederbörande ska betala, finns det andra skulder där så tas det pengar till det först (utmätning, vilket kostar betydligt mer om man vill begära det)

va det till mig ? eller ett K.L ?

va det till mig så, nja. har nog ingen lust att lämna ett 16-17 år gammalt ärende till HA, det är inte pricis "gratis".

och bara för att man bet. en 500 till kronofogden är det inte så säkert att man får pengar för det ;) det dom gör för dom pengarna är att skicka ut ett brev där dom uppmanar att vederbörande ska betala, finns det andra skulder där så tas det pengar till det först (utmätning, vilket kostar betydligt mer om man vill begära det)

Det där med HA var ett skämt! Säkert mycket effektivt men det finns nog bättre sett. O det var trådstartaren jag menade skulle anlita HA.

Vet att det där med kronofogden inte är ett säkert kort. Puckot till ex gjorde så de var tvungna att gå upp i rätten för att komma till förlikning eller vad det heter.

Alltid tråkigt det där när man känner sig lurad på pengar.

oki :angel:

jo, visst är det trist med oärliga människor :( och att försöka få "rätt" är ju tom. det kostsamt :(

En handpenning kan man väl aldrig få tillbaka om det nu inte är skrivet i ett kontrakt att handpenningen betalas tillbaka.

En säljare som får en handpenning kan ju t.om välja att sälja till någon helt annan person utan att behöva betala tillbaka handpenningen.

En handpenning kan man väl aldrig få tillbaka om det nu inte är skrivet i ett kontrakt att handpenningen betalas tillbaka.

En säljare som får en handpenning kan ju t.om välja att sälja till någon helt annan person utan att behöva betala tillbaka handpenningen.

Va? Hitta gärna källa till det där är du snäll. Det skulle ju betyda att jag om jag ville skulle kunna ta handpenning från 5 olika och ändå välja att sälja hästen till en annan...

Man ska ju kunna få tillbaka handpenningen.
Man gör ju ett muntligt avtal, om man inte skriver kontrakt eller kvitto.

Jag SKA ha tillbaka MINA pengar!

Jag hittar inte det sabla numret och kommer inte ihåg hennes efternamn.. :mad:

Vet bara vad hästen heter, och att hon finns på buke, dock längesen jag såg henne skriva.

Men snälla människa, har du inget kvitto och kontrakt på handpenningen? Där borde väl samtliga uppgifter stå, såsom vad handpenningen gäller, vem som tagit emot den osv.

Senast ändrad:

Handpenning är till för att reservera en vara om man nu får uttrycka sig så, det är köparens möjlighet för att reservera varan om säljaren går med på det.

Då har säljaren brutit ett avtal, vilket medför att säljaren är tvingad att betala tillbaka handpenningen. Vill det sig illa kan köparen även kräva ekonomisk ersättning i de fall kontraktsbrottet förorsakat utgifter för köparen pga säljarens avtalsbrott. Bryter köparen avtalet, har säljaren rätt att behålla handpenningen om det avtalats så, det sker alltså inte per automatik.

och eftersom du fört över pengar via nätet så är väl "kvittot" i din dator ;)

du får "uppdatera" hur det går. lycka till ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 937
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik För 4 v så kontaktade köparen mig första gången, avtal skickades kort därpå till hen. Via tel så informerades köparen om att hästen...
Svar
11
· Visningar
1 788
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 402
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama