Få tillbaka handpenning?

Lycanthrope

Trådstartare
Jag bestämde mig för att köpa en vacker häst som jag provridit, i vintras någon gång tror jag. Jag betalade handpenning och planerade hämtning av hästen.

2 dagar innan hämtning skadade sig hästen och jag blev erbjuden handpenning tillbaka.
Jag har mailat kontonr osv men inga pengar har kommit.

Jag har mailat flera gånger, även nu för några dgr sedan, då jag fick besked om att det va bortglömt men att jag skulle få dem tillbaka så snart h*n hann.
Mailade kontonr igen men inga pengar har kommit.

Jag är i en hemsk ekonomisk sits just nu och behöver dem verkligen!
Har ju gått flera månader.

Vad kan jag göra?
Kan man skicka faktura lr ngt via ngt företag?

Desperat :(

Sv: Få tillbaka handpenning?

Det är en bit att åka, och jag har knappt pengar till bensin till och från stallet..

Men i nödfall kanske jag får göra det.

men tänkte om man kan gå via företag, inkasso lr något fakturaföretag.
Det tas kanske på mer allvar än lilla jag. :p

Har du pratat med henne i telefon? Vad säger hon då? Ring upp och säg att du skall ha dina pengar - nu! Mail brukar inte tas på allvar.

Hoppas det löser sig.

A

Jag hittar inte det sabla numret och kommer inte ihåg hennes efternamn.. :mad:

Vet bara vad hästen heter, och att hon finns på buke, dock längesen jag såg henne skriva.

Jaha då var det ju mer problem. För som sagt, det blir ju mer tryck i ett samtal eftersom hon då måste komma med sina undanflykter på direkten, och du då kan säga emot och kräva dina pengar.

Men kontrakt då? Skrev ni ej under det innan handpenningen gavs? Isfll har du ju namn/nummer där.

Nej inget kontrakt :mad: Dumma mig..

Det är en ganska billig häst, men ändå..
Det är en del av mina pengar som jag verkligen behöver.

Såg nu att hon iaf är inne o läser på forumet då och då, senast igår..

det kostar en bra slant att anlita inkasso företag.

Okey... :crazy:

Men man kan typ skicka faktura via företag så lägger de på avgiften på det hon ska betala.. det gjorde nån kompis för länge sen tror jag..

inte så bra koll..

nåt måste jag ju göra!

Varför inte skicka ett krav själv? Förstår inte hur du menar att du ska skicka en faktura via företag, företaget har ju inget krav på säljaren, det är ju du som har det?

Skicka ett kravbrev med alla information om bankkonto, sista betalningsdatum etc och meddela att om pengarna inte finns på kontont sista betalningsdatum lämnar du fordran vidare till KFM.

jag minns ju inte efternamn :( och adress :(

ska kika i förra telefonen om jag har kvar det.. attans..
Vet ju vem hon är, slår vad om att fler vet det också för hon har en speciell häst.

Jag hittade numret på förra ägaren/hingsthållaren.. inte så svårt på google :)

men henne kan jag ju inte ringa o fråga om nya ägarens nr direkt..
krångligt..

borde det inte gå att kolla nuvarande ägare på en hingst?

jo, visst kan man göra så. men om h*n ändå inte betalar så blir det till slut du som får betala alla kostnader. om du kan få fram person nr. (adress, tel osv. går att få fram personnr. på) så kolla med kronofogdsmyndigheten om det finns "skulder" där. gör det det så minskar förmodligen möjligheterna att du får bet. "skulder" hos kronofogden är inte "skyddade" utan "offentlig handling"

kronofogden tog för ett antal år sedan 500 kr för att "åta sig fallet" sedan kostade det 500 kr till varje gång dom skickade ut krav. vi fick göra så till ett företag som hyrde ett par hästar med kontrakt, fick inte tillbaks dom trots kontraktet gått ut och bara hämta dom får man inte (brottsligt även om man äger hästarna) till slut yrkade dom på betalning från oss för vad hästarna kostat under den tiden hästarna stått där efter kontraktets utgång, trots att dom vägrat lämna ut hästarna då vi vid upprepade tillfällen varit där för att hämta. tro det eller ej, men dom vann den rättsliga processen:crazy: villket resulterade i att dom "fick" hästarna (2 st halvblod)

polisen kan inte heller göra något då det är civil mål, och det är dyrt att "driva" förlorar man så blir det riktigt dyrt.

Senast ändrad av en moderator:

hej! har inte lästa alla svar, men tänkte bara säga att det finns företag som jobbar speciellt med att driva in pengar....

oj, såg nu att du redan kommit på ideen själv, sorry!

Fy vad hemskt för er!

Hur sjutton kan det få gå till så :eek: :mad:

Jag har hennes personnr och förnamn.. dock inte 4 sista.. ska kika..

Tackar nu ratsit för detta :devil:

Har hela namnet, adress, och personen har en anmärkning..

men kan nu skicka brev iaf.

Kan någon hjälpa mig med hur jag ska skriva det?

ringer du skattemyndigheten så får du dom 4 sista siffrorna om du uppger var hon bor namnet och dom siffror du har i pers.nr.

ja, den "historien" va inget kul alls, men nu är det måånga år sedan. bara att försöka "förtränga" :crazy: men jag lämnar ALDRIG ut en häst något mer. vare sig på foder eller uthyrt :( från början hade "dom" 5 hästar som va våra, 3 fick vi tillbaks. men det va dom 2 dom behöll som va mest utbildade och med bäst ridbarhet :(

skicka brevet rek. och behåll en kopia.

Senast ändrad av en moderator:

Bara en liten undran... fick du inget underskrivet kvitto på handpenningen? Där borde väl ändå namn och sånt stå?

Men hur kan det gå till så när man har kontrakt? :eek:

När det går ut ska de väl tillbaka?
Det är väl kontraktsbrott?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 937
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik För 4 v så kontaktade köparen mig första gången, avtal skickades kort därpå till hen. Via tel så informerades köparen om att hästen...
Svar
11
· Visningar
1 788
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 402
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama