få tag på avdankad galoppör

C

concierge

Hur gör man om man är sugen på en avdankad galoppör, alltså som inte kan springa mer? Har bara vänner som "jobbat" i galoppstall och sen fått en häst när de slutat så frågar här hur man gör om man inte tänkte jobba..

Sv: få tag på avdankad galoppör

Lycka till!

Tänk på att det inte bara är att slänga in en sån häst i en vanlig hage och börja rida som man gör vanlig häst.

Det har jag lärt mig, och vet folk som lärt sig det den hårda vägen = hästen går sönder.

Jag har som sagt varit med o ridit in unghäst, ridit till kapplöpning.häst o varit med o fött upp hästar tidigare så jag är mycket väl medveten om VAD man gör och inte gör.

Det är ju inte riktigt samma sak som att rida in unghäst och rida en häst till löp.
Galoppörer från banan ska ju inte ridas böjt osv osv förrän de byggt om sig..

men men, lycka till då.

Nej det vet jag som sagt också om, och det tror jag många är medvetna om. Skrev tidigare att jag ridit både galoppör o travhäst fast under namnet kapplöpningshäst (fast det kanske man inte kallar travare ritigt) endast.

Och jag förmodar att man börjar från marken med. Känner inte för att skaffa sadel direkt då jag ser att hästen bör muskla om sig lite innan det o onödigt o slänga ut pengar på sadlar hit o dit när man vet att den inte kommer passa efter någon månad. Så jag vetinte om jag tyckte det lät så smart som du skrev att rida direkt på rakt spår, jag vill ju som sagt omskola hästen så jag hade planer på att börja jobba från marken o promenera, tömköra o sånt ett tag innan och sen gör som man gör när man rider in en häst, nämligen att vänja den eftersom vid ridning och börja med kortare pass o sen öka på. Man ser ju även hur hästen rör sig o vet hur man ska belasta den vid ridning om man jobbat den mkt från marken.

Det är inte bara för att rida jag skaffar häst utan för att jag vill ha en häst att ta hand om på bästa sätt och kunna utveckla.

Så som tur är nog inte alla som dig och tror att man skaffar en billig häst från galopp-banan och sen hoppar upp och rider. :crazy: Då tycker jag man lika gärna kan hålla sig till ridskola om man ändå bara ska rida, det kostar ju lika mycket (eller mer med egen häst) och sen får man ju även en ridlärare på köpet på ridskolan.

Sen måste jag fråga om det är förbjudet att skaffa en avdankad häst om man är erfaren? Det är väl ändå inte bara orutinerade människor som ger sig på såna hästar vad jag förstått då jag har många bekanta som haft fd galoppörer/travare. Har inte hört en enda som inte kunnat något om hästar som skaffat fd trav/galopp faktistk. Men kan ju bero på vilka kretsar man hänger i med.. Man jag tror det är lite mycket skitsnack o fördomar där, är väl lika många som köper ponny el vanlig ridhäst som har noll-koll TROTS prisskillnaden. Väldigt trist tycker jag!

Men ge dig, vilken överreaktion på tips :crazy:

Många galoppörer går ju sönder som ridhästar pga felaktig ridning i början.

Det är ju inte riktigt samma sak som att rida in unghäst och rida en häst till löp.
Galoppörer från banan ska ju inte ridas böjt osv osv förrän de byggt om sig..

men men, lycka till då.

Varför ska man inte rida dom böjt?
Att man inte kan sitta och harva timmeviss på volten fattar jag med men att lösgöra genom böjning kan väl knappast vara fel?:confused:

Ge dig själv. Även fullblod är hästar, det låter som du tar för givet både att hästen inte är ridtränad och att TS är helt pantad. Jag slängde in min egen i en alldeles vanlig hage och började rida som på vilken unghäst som helst.

Ge dig själv. Även fullblod är hästar, det låter som du tar för givet både att hästen inte är ridtränad och att TS är helt pantad. Jag slängde in min egen i en alldeles vanlig hage och började rida som på vilken unghäst som helst.

Men det är verkligen inte alla som börjar rida som "på vilken unghäst som helst" och fattar vad det innebär dessutom, så jag tycekr att Ängsligs fråga var fullt befogad, synd att folk tar illa upp.

Fast hon fick ju svar i första inlägget att TS hade unghästvana. Jag tycker dessutom inte det finns nån anledning att göra nån stor grej av att skaffa galoppör jämfört med andra hästar om man har hästvana.

Fast hon fick ju svar i första inlägget att TS hade unghästvana. Jag tycker dessutom inte det finns nån anledning att göra nån stor grej av att skaffa galoppör jämfört med andra hästar om man har hästvana.

Men det tycker jag, det finns en anledning till att hästarna tyvärr får dåligt rykte, anses som "sköra", vandrar runt och anses allmänt nippriga.
Många är inte vana vid så känsliga hästar men fattar inte att det är de själva som är problemet, inte hästen.

Så jo jag tycker det finns all anledning att ställa frågan som Ängslig gjorde och det är visserligen som att rida vilken unghäst som helst rent utbildningsmässigt, men fullblodshästar passar inte för alla ryttare och alla fattar inte hur man utbildar en "vanlig" unghäst heller.:cool: Det skulle dom dock inte våga sej på, men en fd galopphäst tror man är ju riden så det är bara att köra på.......

Många ar absolut seriösa men inte alla och de seriösa behöver ju inte ta illa upp för en fråga?

Ts första inlägg med ordvalet i frågan gav inte heller mej ett seriöst intryck och jag förstår alltså frågan. Men det var min tolkning, enbart utifrån hur det var skrivet...men jag kan ju ha fel. Att jämställa travare och galopphäst med snedstreck är inte heller något som inger mej förtroende måste jag säga. För mej är det helt olika hästar och det enda gemensamma är att dom har tränats för att springa ikapp, fast på olika sätt, samt att folk vill komma över dem billigt...

Senast ändrad av en moderator:

Men det är verkligen inte alla som börjar rida som "på vilken unghäst som helst" och fattar vad det innebär dessutom, så jag tycekr att Ängsligs fråga var fullt befogad, synd att folk tar illa upp.

Men det tycker jag, det finns en anledning till att hästarna tyvärr får dåligt rykte, anses som "sköra", vandrar runt och anses allmänt nippriga.
Många är inte vana vid så känsliga hästar men fattar inte att det är de själva som är problemet, inte hästen.

Så jo jag tycker det finns all anledning att ställa frågan som Ängslig gjorde och det är visserligen som att rida vilken unghäst som helst rent utbildningsmässigt, men fullblodshästar passar inte för alla ryttare och alla fattar inte hur man utbildar en "vanlig" unghäst heller.:cool: Det skulle dom dock inte våga sej på, men en fd galopphäst tror man är ju riden så det är bara att köra på.......

Många ar absolut seriösa men inte alla och de seriösa behöver ju inte ta illa upp för en fråga?

Ts första inlägg med ordvalet i frågan gav inte heller mej ett seriöst intryck och jag förstår alltså frågan. Men det var min tolkning, enbart utifrån hur det var skrivet...men jag kan ju ha fel. Att jämställa travare och galopphäst med snedstreck är inte heller något som inger mej förtroende måste jag säga. För mej är det helt olika hästar och det enda gemensamma är att dom har tränats för att springa ikapp, fast på olika sätt, samt att folk vill komma över dem billigt...

Tack!

Jag håller med.
Det går inte på något vis att jämföra travare och galoppörer på det viset.

Och håller med om fullblodens rykte som sköra.
Det kommer ju från att folk tror att det bara är att rida som på en "vanlig" häst och det håller de inte för när de är vana vid rakt fram, och att gå i platta plättar.

många galopp hästar är ridna på böjt spår och på tygeln. så jag tycker visst man kan rida på böjt spår men i väldigt små mängder och skritta sen öka under tiden med trav och sen galopp. bara man kan känna när hästen blir trött.

många galopp hästar är ridna på böjt spår och på tygeln.

Nej det tror jag verkligen inte stämmer, vad grundar du det på? Väldigt få skulle jag säga, totalt sett, och ännu färre som verkligen jobbar i en ändamålsenlig form, det är inte helt enkelt och inget man kan syssla med på egen hand om man inte är mycket duktig, man behöver tränare och hur många galopphästar rids för dressyrtränare?
Det fnns nog de som valsar runt liten i en paddock med böj på nacken på en volt (särskilt på försäljningsbilderna när dom ska bli ridhästar) men det är långt ifrån en bra form och inte vad jag menar med utbildning heller. I bästa fall är det inte till skada i alla fall.....

Jag menar inte att vara kritisk mot galoppryttare men många som väljer den banan har inte dressyr som ett stort intresse och även om man har det, så är det inte helt enkelt att få en aktiv galopphäst att verkligen arbeta i en ändamålsenlig form genom kroppen.

Utbildning tilll ridhäst innehåller dessutom enormt mycket mer än ridning på en volt. Det är den lilla delen till att börja med.

Nej det vet jag som sagt också om, och det tror jag många är medvetna om. Skrev tidigare att jag ridit både galoppör o travhäst fast under namnet kapplöpningshäst (fast det kanske man inte kallar travare ritigt) endast.

Och jag förmodar att man börjar från marken med. Känner inte för att skaffa sadel direkt då jag ser att hästen bör muskla om sig lite innan det o onödigt o slänga ut pengar på sadlar hit o dit när man vet att den inte kommer passa efter någon månad. Så jag vetinte om jag tyckte det lät så smart som du skrev att rida direkt på rakt spår, jag vill ju som sagt omskola hästen så jag hade planer på att börja jobba från marken o promenera, tömköra o sånt ett tag innan och sen gör som man gör när man rider in en häst, nämligen att vänja den eftersom vid ridning och börja med kortare pass o sen öka på. Man ser ju även hur hästen rör sig o vet hur man ska belasta den vid ridning om man jobbat den mkt från marken.

Det är inte bara för att rida jag skaffar häst utan för att jag vill ha en häst att ta hand om på bästa sätt och kunna utveckla.

Så som tur är nog inte alla som dig och tror att man skaffar en billig häst från galopp-banan och sen hoppar upp och rider. :crazy: Då tycker jag man lika gärna kan hålla sig till ridskola om man ändå bara ska rida, det kostar ju lika mycket (eller mer med egen häst) och sen får man ju även en ridlärare på köpet på ridskolan.

Sen måste jag fråga om det är förbjudet att skaffa en avdankad häst om man är erfaren? Det är väl ändå inte bara orutinerade människor som ger sig på såna hästar vad jag förstått då jag har många bekanta som haft fd galoppörer/travare. Har inte hört en enda som inte kunnat något om hästar som skaffat fd trav/galopp faktistk. Men kan ju bero på vilka kretsar man hänger i med.. Man jag tror det är lite mycket skitsnack o fördomar där, är väl lika många som köper ponny el vanlig ridhäst som har noll-koll TROTS prisskillnaden. Väldigt trist tycker jag!
Du var mig en riktigt otrevlig typ, Fyyfasen:mad::eek:
Vem skulle vilja GE en häst till nån som e sån översittare...???!!:eek:

...................

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 167
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar