Få ta möss men inte fåglar?

aemaria

Trådstartare
Varför är vi många som rynkar på näsan när våra katter tar fåglar men berömmer dem när de tar möss?
Fåglarna lider väl inte mer än vad mössen gör?

Jag skäller inte på min kisse varken när han tagit en mus, ödla eller fågel. Men det känns lite extra hjärtskärande när han tagit en pippi?
Varför är det så?

//a

Kanske för att vi är fler som tycker att fåglar är sötare
än möss? Jag vet inte men så tycker jag. Hellre att katten
tar en liten mus än en fågel.

Så tycker jag :)

Jag gör ingen skillnad. En katt hinner sällan eller anes aldrig ta en frisk fågel, utan det är en del i naturens upprensing av svaga individer. Fågelungar är en annan sak, men naturen måste få ha sin gilla gång.

Jag skäller aldrig på mina missar om de tar möss eller fåglar, det gör mig ingenting. Bara jag slipper se när de tar ihjäl och äter upp dom :crazy: Jag gnällde dock ordentligt när Semlan knep den handtama ekorren vi hade här hemma :mad: :cry: Hon lämnade svansen på trappen som ett bevis på sin jaktskicklighet :(

Håller med dig. Det är katters naturliga beteende, även om jag tycker synd om det stackars djuret :(.

Möss skiter i låder och äter i skafferier om har sånt medans fåglar sitter sött vid fågelbordet och pickar frön. ;) kanske därför man ofta känner olika för dom när man ser katten med nått av dem i munnen?

Jag tycker det är skit samma. Det är ju naturligt för dem att jaga och äta såna djur så det kan man knappast klandra dem för. Min kisse jagar för fullt på alla fåglar han ser, även skator men han kommer nog aldrig lyckas fånga någon. Om den inte är sjuk möjligtvis.

En fd grannkatt tog en skata en gång och även en duva har fått sätta livet till hos henne. Men dom kan knappast ha varit friska.

Liknande trådar

Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
870
Senast: ufot
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 003
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 624
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka