Få planta att överleva under bortavaro

macan

Trådstartare
Köpte en zucchiniplanta lagom tills jag reser bort i fem dagar, har ingen som kan vattna, genomtänkt... Hur får jag den säkrast att överleva tro? Någon smart bevattningsanordning, dränka den och ställa den i skugga inne, ställa i skugga ute eller plantera ut i landet (den är inte avhärdad och tänk om det blir frost då?). Lyckades döda alla plantor från egen frösådd så jag har tydligen inga gröna fingrar och vill så gärna få den här att överleva...:p

Sv: Få planta att överleva under bortavaro

Det ska funka att fylla en petflaska med vatten och köra ner den i jorden utan kork, googla på "vattna petflaska" :)

Plantera ut den. Vattna, täck gärna marken med något som håller fukt t.ex. halm, gammalt hö, bark eller liknande. Lägg en fiberduk ovanpå, eventuellt dubbelt lager, gärna ovanpå en båge så den hålls uppe. Förankra fiberduken så den inte blåser iväg.

Voila. Din planta har en egen kuvös och kommer klara sig utmärkt till du kommer hem.

Det där lät som det jag ska göra! Jag har en stor gammal korg med högt bärhantag som blir utmärkt att lägga fiberduk runt, en gammal höbal har jag som av en händelse på tomten och så blir det verkligen av att växten blir planterad innan den hinner dö i sin kruka...

Liten risk att det blir ngn frost nu i juni i Sthlm.

Det låter helt otroligt i mina öron. I april möjligen.
Det skadar aldrig att vara försiktig. Jag tycker vädret kan vara väldigt nyckfullt. Om inte snöar så har plantan nu ett eget mysigt drivhus under fiberduken.

Liknande trådar

V
Övr. Katt När han kommer hem sedan. Han har aldrig varit mycket för blommor, han dödade allt i kruka och ampel i 27 år innan han träffade mig...
Svar
6
· Visningar
971
Senast: Vaccan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?