Få ner Häst i vikt, hur?

C

Clarissasweet

Jag har ett litet problem med att få ner min häst i vikt.
Han är en Valack, 15 år, väger nog en 680 kg :/
i mycket bra skick.
Han får 9 kg hö varje dag, ( 2 kg på morgon, 7 på kväll)
och 2 1/2 skopor korn ( 1 1/2på morgonen 1 på kvällen)
Han får motion ca 6 ggr i veckan, bestående av kanske 2 dressyrpass, 2 uteritter, 1 hoppning (varannan vecka) och en promenad.

Ni kan se bild på:
http://www.annaolsson.webblogg.se

Vill ha hjälp, hur ska jag träna,
ska han få mindre mat?

Kramar Anna

Sv: Få ner Häst i vikt, hur?

Psssst, det finns redan en tråd för såna här frågor. Bantningstråden lite längre ner. Superbra tråd, ställ alla frågor du har där!:)

Värden på höt? Varför så skev uppdelning på grovfodret under dagen? Varför korn, behövs det verkligen kraftfoder om han redan är överviktig?

Jag ser inga vettiga bilder, men av det som syns så ser hästen inte tjock ut.

Man kan inte banta hästen genom att svälta den som du nästan gör nu.
Om det är så att den inte har annat att äta morgon-kväll (annan MAT) så lär hästen inte må bra i magen.

Vill man få ner hästen i vikt så finns det ju ingen anledning att ge korn.

Varför så skev uppdelning på grovfodret under dagen?

Troligtvis för att hästen står på box under natten och det är då den behöver något att tugga på.
Där jag bor finns det gräs nu och därför är det ingen idé att ge någon mat på dagen. Dels för att de behöver det bättre på natten när de inte har något att tugga på, men även för att min häst ratar allt annat foder när det finns gräs.

Senast ändrad:

Jag ser inte heller så bra bilder, men på bilden "dressyr på ängen" som är ganska ny (?) så ser det ut att finnas en del övervikt. Han ser ganska tung ut över bog och hals.
Ta gärna en bild från sidan och släng upp i bantningstråden. ;)

Bilder luras så lätt, min kan se smal ut på ett kort och fet på ett med bara några sekunders mellanrum. :o

Korn brukar man ge till hästar för att få upp hullet. Så du borde kanske ha något annat. Något färdigfoder som ger all näring men i mindre mängd. Låter fjuttigt att bara ge korn. Då ska man kompletera med vetekli kalk vitamner betfor kanske havre istället för korn. Så gjorde man alltid förr. Man kan ge en del färdigfoder och en del havre och men då komplettera havren med vitaminer. Vad det gäller hö så är det något man säger att man inte ska dra ner på för att hästen behöver fibrer. Vi har bantat med att dra ner på kraftfoder och hö. Men gett gräsförhalm motsvarande de antal kilon hö vi dragit ner på. Om hästen står på halm vilket våra gjorde då så bytte vi till spån. Om de står på spån och behöver banta så kan man även ersätta en del av höt med motsvarnade kilo halm för fibrernas skull.

Jag märker att alla har lite olika uppfattning så jag skriver lite mer specifikt vad han äter:

Hö:
på morgonen: 2 kg
på kvällen: 7 kg

Korn:
på morgon: 1 1/2 skopa
på kvällen: 1 skopa

Betfor:
morgon: en liten skopa
kväll: en liten skopa

Biotin:
morgon: en liten tesked

Mineraler:
morogon: 1 dl

Olja:
Ska jag börja ge honom
morgon: 1 dl
Jag ska försöka hitta en nyare bild på honom.

Det finns ingenting som säger att hästen behöver något kraftfoder över huvud taget!

Ett grovfoder med bra värden kan täcka alla behoven.

Ta analys på höet först för att ta reda på vad du behöver komplettera med. Om det bara är ett par mineraler som behöver kompletteras så är det onödigt att ge ett färdigfoder som ger extra av alla. Dels för att det ofta ger mycket extra energi, men även för att det kan skapa obalans i mineralerna.

Min häst får alla behov täckta på bara hö, halm och lusern. Enbart höet täcker alla mineraler och mycket av proteinet. Halm ger jag för att öka TS och lusern för att höja proteinet lite. Kvoten ligger på ca 7.

Ange alltid fodermängd i vikt och inte i volym.
Olja och korn är bra för att få upp hull på hästar och för en häst som behöver ner i vikt förstår jag inte varför det finns med i foderstaten.
Vad har du för värden i ditt grovfoder? Vilken är målvikten för hästen? (ungefär)

Vet du varför du ger allt detta?
Olja tex. varför ger du det? Olja är väl annars en sån sak som man ger för att få upp hästar i vikt??

Betfor, bra för magen, antar att du blanda mineralerna i det också, så det har jag inga invändningar mot. Men vad är en liten skopa? 1 dl? ½ liter?

Varför ger du korn? Och hur mycket är en skopa? Skopa är ett redskap som kan finnas i många olika storlekar så du får nog vara lite mer precis än så om vi ska kunna ge dig några råd.

Har du analyserat höet? I så fall vet du ju vad du behöver komplettera med och hur mycket. Vet du detta så är det ju lättare för oss att ge råd om vad som är bra att komplettera med och vad du kanske kan byta ut mot något annat.

Om du har ett bra hö så kan skippa kornet och ist ge hästen betfor så hästen äter mineraler och oljan bättre. Olja är ju bra att ge så den oljar tarmarna.
Du kan nog inte dra ner så himla mycket på grovfoder mängden hästar behöver MINST 1,2kg grovfoder/100kg häst.
Är du säker att han väger 680kg??? Låter som en väldigt stor häst.

Räkna ut foderstat på http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm där få du även hjälp att räkna ut vikten.

Du kan nog inte dra ner så himla mycket på grovfoder mängden hästar behöver MINST 1,2kg grovfoder/100kg häst.

Ska man räkna ut TS behovet på vikten inkl. övervikt?? Jag har räknat på målvikten.:crazy::confused:
Som tur var kanske man ska säga så har det inte varit några som helst problem med magen, jag har legat lite över minimibehov också iofs.

Om du har ett bra hö så kan skippa kornet och ist ge hästen betfor så hästen äter mineraler och oljan bättre. Olja är ju bra att ge så den oljar tarmarna.

Räkna ut foderstat på http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm där få du även hjälp att räkna ut vikten.

Hej!

Min förra häst vägde som mest 630 kg (om jag minns rätt). Hon var 160 cm hög och connemara, så 680 är inte på något sätt en ovanligt hög vikt.

Till TS: Om nu hästen är så överviktigt som du säjer är det första du ska göra att dra in på energin, dvs ta bort de foder som ger mest energi/kg. Då ryker omgående kornet och oljan. (För inte försöker väl du banta med energitätt godis och drar ner på den "riktiga" maten?"). Hur hög är din häst? Som sagts tidigare vore det superbra med bilder från sidan så man ser bättre, men jag litar mer på att du kan känna att hästen är fet.

När jag bantat mina hästar har jag tagit bort allt kraftfoder och sen även dragit ner på hö/silage, men sett till att de haft halm att äta av, för magens skull. Jag har alltid räknat TS-och alla andra behov på MÅL-vikten, annars ger man ju hästen näring för att den ska hålla sej på vikten den ligger nu.

Sen har jag motionerat- massor!! Hästar är gjorda för att röra sej många timmar/dag, så lååång utevistelse och minst 1 timme ridning (varav åtminstone 30 min ordentlig ridning) /dag. Man kan såklart rida längre några dagar och låta hästen vila mellan, men motion är viktigt. Jag vet ju inte hur mycket din häst rör sej nu, är den ur kondition får man såklart börja med skritt som man ökar gradvis..

Lycka till!

/ Lavinia, vars relativt svårfödda (eller är det bara ranglåga??) häst klarar sej på bara hö och mineraler- men får betför för att mineralerna ska slinka ner..

Bort med korn o olja, det innehåller mkt energi (mj) o ger lätt en tjock häst, i synnerhet om du har ett energirikt grovfoder.
En analys på grovfodert är ju att föredra för att veta vad hästen får i sig genom det.

Tycker dock att 9kg hö låter väldigt lite om det är stor häst det handlar om. Min arab (d-ponny) käkar minst 20 kg hösilage (ts 69%, kvot på nästan 8) om dagen, shettisarna trycker nog i sig minst 10kg/dag o varmblodet 30kg/dag, alla går på fri tillgång, endast varmblodet o shettishingsten får kraftfoder för att hålla hullet, inga överfeta hästar utan alla är i perfekt hull

Tycker dock att 9kg hö låter väldigt lite om det är stor häst det handlar om. Min arab (d-ponny) käkar minst 20 kg hösilage (ts 69%, kvot på nästan 8) om dagen, shettisarna trycker nog i sig minst 10kg/dag o varmblodet 30kg/dag, alla går på fri tillgång, endast varmblodet o shettishingsten får kraftfoder för att hålla hullet, inga överfeta hästar utan alla är i perfekt hull

Herregud vad mycket dina äter. Antingen har du fantastiska värden, eller så har du inga lättfödda hästar. Eller också är de smällfeta. :angel:

Jag håller med om att 9 kg inte är så mycket till en stor häst, men det täcker minimibehov, och det är det som är viktigast när man bantar en häst. Då får man ofta lägga sig på minimibehovet en period för att kunna få ner MJ.
Om man räknar med att höet har TS på 80% så blir det ju 7.2 kg TS. Hästen i detta fallet väger 680 kg med övervikt. Räkna med att den kanske ska väga runt 600. Då är det 1.2 kg TS/ 100 kg kroppsvikt. Vilket är precis över minimum enligt tabell (skiljer sig såklart från häst till häst).

TS: Jag tycker inte att du ska ge mer grovfoder, men du ska inte ge mindre heller. Kanske byta ut något kg mot halm om hästen står utan mat många timmar istället.

Vore kul att se bild på dina hästar med perfekt hull med så mycket mat, jag blir då avundsjuk!

Vore kul att se bild på dina hästar med perfekt hull med så mycket mat, jag blir då avundsjuk!

Samma här. Herregud, hennes shettisar får ju till och med mer mat än min islänning. :eek: Jag som trodde de flesta shettisar var lättfödda. FUSK!:mad::p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 883
Senast: co-SMAD4
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 393
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 719
Senast: Fruentimber
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka