Få ner energin

Sv: Få ner energin

Du TROR inte det, men det finns faktiskt hästar som blir "Olydiga"/knäppa på kraftfoder. TS kan ju iaf prova att ta bort/dra ner på krafften. Hästen avlider ABSOLUT inte av att inte äta krafft ;);) vilket du inte heller påstått men en liten paralell bara :p

Jo, men dt handlar inte om att ge MER till en häst utan att fortsätta ge mat till sin "drömhäst" Jag tycker man ska fråga sig själv. Varför gör hon så här nu, när hon får samma foder som förut?

ta hjälp av tidigare ägare, istället för att fråga på ett forum.

Varför hästen är sån nu? Det svaret är ju busenkelt!!! Ts skrev ju att hästen har tränat dressyr och var i mkt god kondition, medans TS köpte hästen som promenadhäst. Ser du inte mönstret? För mig iaf e det glasklart! Hästen är van att arbete mer än vad TS hade som plan, PLUS att den går på samma kraftfodergiva som den gjorde NÄR DEN TRÄNADES I DRESSYR som nu NÄR DEN GÅR SOM PROMENAD HÄST. Ser du inte sammanbandet?... då vet ja inte vad för hästmänniska du är.. ursäkta men... :devil:

ta hjälp av tidigare ägare, istället för att fråga på ett forum.

Det är väl endå ganska så logiskt, hästen tränades och höll igång förut och nu på samma foder så står bara hästen, eller skrittar. Självklart blir hästen pigg och frågan va vad man kunde göra för att minska energin, svaret på det är egentligen enbart att ta bort de som ger energi med andra ord kraften. Hö måste givetvis hästen ha.

Så inte alls konstigt att fråga här, de är väl de forumet är till för?

knapplån
Hon ger ju 6 dl pellets om dagen nu. Hon fick 13 förut.
jag tycker hon kan fortsätta ge dom där 6 dl pellets. Det är ändå inte mkt.
Men hon kan ju prova att ta bort dom 6 dl helt, men jag vet att det inte kommer göra ngn skillnad. Som sagt, travare (många av dom) är generellt väldigt heta hästar (undantag finns) och är den dressyrtränad o dylikt så har den byggt upp en väldigt bra kondis på en redan bra utvecklad grundkondition.
Det allra bäst är igentligen att fortsätta träna hästen så den får göra utlopp av sin energi. Kanske kan en dressyrintresserad medryttare komma och hjälpa till en period så hästen får arbeta av sig ordentligt. och ägaren nöjer sig med att promenadrida dom andra dagarna. Sedan när dom lärt känna vararandra så kan man ju ändra om motionsplaneringen.

När hon kom åt hon 13 dl pellets, nu äter hon kanske 6?

Om du tittar på krafft säcken så ser du att näringsinnehållet är uträknat per KILO FODER. Inte alls per LITER FODER.

Alltså kan du inte veta alls hur mycket hästen får isig om du räknar i deciliter. Glöm att räkna i liter och deciliter. Räkna i antal kilon.

Säger som de andra ta bort allt kraftfoder och rid varannan dag. Jaga inte i hagen. Ge bara hö. Ge mineraler om det behövs. Du vet om det behövs om du har analys på höt.

Men de gick ju inte att rida nu annat än skritt vad jag fatta det som, det är väl därför hästen är så pigg. Vad jag har för erfarenhet så har inte själv konditionen med denna pigghet att göra riktigt, energin kommer ju endå av maten. Jag säger inte att det kommer göra skillnad att ta bort kraften men jag vet hur min häst funkar och min häst blir knäpp av kraftfoder, han blir helhispig. Så de kan göra skillnad. Och sålänge hästen inte kommer göra annat är skritta och gå i hagen ser inte jag att det finns nån större anledning att ge den nån energi så.

Sv: Trappa ner

Håller med de andra om kraftfodret, en häst som inte gör något direkt arbete behöver inte ha något kraftfoder. En häst klarar sig alldeles utmärkt bara på (bra) hö. Kraftfoder är endast för att ge extra energi till en häst i arbete, vilket din inte är. Bort med kraftfodret, bums! Jag vet hästar som varit i FULL tävlingskondition (en av dem gick Svår hoppning) som inte åt något kraftfoder alls, de behövde helt enkelt inte den extra energin, det gjorde dem bara stissiga.

Jag tror inte att detta problem "Men trava går inte, då bockar hon som en rodeohäst. Först var det sadeln, sen bytte vi sadel, men det fortsatte. Inte lika mycket som innan, men lite grann. " som TS skriver, kommer av 6 dl pellets som hästen tål och har ätit förr.

Men visst kan man ta bort kraftfodret om man har bra hö, det viktiga är att hästen inte faller ur så att den dessutom får problem med sadel som jag skrivit förr i tråden... Men varmblodstravare blir generellt inte sitssiga av att äta foder som de tål när det dessutom inte är i stora mängder. Det låter som den här hästen kan gå på gränsen av lämpligt foder, 8 kg hö är inte mycket om det är dåliga värden...Eftersom vi inte vet värdet på hö är det svårt att säga hur hon ska fodra.

Varmlodstravare kan dock bli stissiga och stressiga att få för litet mat- hö- och få för litet stimulans. När de plockats av banan och inte får tävla mer.

Travhästar är hästar precis som alla andra hästar, får dom för mycket energi än vad dom behöver så blir dom stissiga och pigga etc. Dom är inte speciella på de sättet.

Självklart ska man ge mer mat om hästen faller ur men nu finns det ju inte så mycket alternativ, hästen är pigg som bara den och och de finns inga sätt att få bort energin annat än att skritta lite. Så vad har man för val annat än att ta bort kraften som faktiskt ger en del energi.

:bow::bow::bow:Åhh äntligen en som har samma teori so mej ang pigghet hos hästen relaterat till foder/energi! Vill baar tillägga... att OM hästen faller ur finns det ju annat kraftfoder att ge som inte är lika energirikt, ex kornkross. Super bra till pållar som har svårt att hålla hullet och som inte behöver massa energi ;)

Vill bara berätta:
Vi ska få låna hennes gamla, utprovade sadel av den förra ägaren. Vi tror att vi hittat en kraftfodernivå (6 dl/dag) som hon funkar med, och vi har fått tillgång till paddock.

Tack för alla svar, hoppas bara att detta kan vara lösningen!

Du kan ju longera hästen en stund innan ridningen så hon gör av med lite energi innan du sitter upp.

Jag tycker som dom flesta här att om du har ett bra hö/hösilage så kan du ta bort kraftfodret helt då din häst inte är i direkt träning nu och inte får så mycket motion. Nu har du ju skrivit här att du har fått tillgång till en ridbana vilket är bra :) Känner du att han fortfarande är väldigt pigg så longera henne innan du sätter dig upp. Sen så drar du upp på kraftfodret stegvis. Lycka till!

Jag tror det är jättebra att låna sadeln som har passat. Var observant nu bara att hon inte har fallit ur för då passar inte den heller längre och du behöver en padd.

Lycka till!

Jag står i ett tillridningss/tävlings stall med många Busiga pigga hästar och vi gör som vetrinären har tipsat om du har högt energi i ensilaget så byt ut 1-2 kg ensilage mot bra halm..om du sedan fodrar ex med 1 kg groov 60 pluss grönsaker ,frukt, Du kommer märka resultat inom ett par dagar.Huvudsaken hästen får i sig grovfoder om det så är hö eller halm spelar ingen roll.hästen får i sig viataminer o mineraler genom groov 60...:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
973
Senast: Lexa
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 599
Senast: mackan
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 896
Senast: Lager
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 991
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II