Få kontakt med nervöst stoföl

Mirre

Trådstartare
Har fått ta hand om tre föl den här veckan under min apu.
Meningen är att jag ska hantera dom lite och så, och förbereda för framtiden sas. För selning och så (travhästar). Men ett av dom är så nervöst. Hon är minst hanterad och jag får ingen direkt kontakt med henne. Hur får jag hennes uppmärksamhet och får henne att lita på mig? Kräver inget av henne. Utan jobbar mest med att kunna stryka med handen överallt på henne utan att hon blir rädd. Idag gick det rätt bra, men benen vill hon inte att jag rör. Spec inte bak. Har gjort så att jag börjar där hon är trygg, och sen går långsamt bakåt. Blir hon rädd och går så får hon gå tills hon stannar (hon kommer fram till mig varje gång hon blir rädd trots allt) och då pratar jag lite lugnt med henne och sådär. Bara låter henne stå där en stund. sen börjar vi om igen. Brukar vara i en rundcrrall, elelr typ en sån, lite liten för det kanske. Men i alal fall så är den bara stängd med två bräder vid öppningen. Så det är vägg runt om utom just vid öppningen. Vilket gör det exrta svårt att få hennes uppmärksamhet. Skulle va lättare om hon var lös men tror inte jag får han henne lös. Och hon kan, lätt ta sig ut också. Bräderna lägger man bara dit när man är där inne. Så knuffar hon till så ramlar dom ner. Så hon bör nog inte va det. Hur skulle ni göra? Hon är så grymt känslig och nervös stackarn.
Inte så att hon har blivit illa behandlad på nåt sätt utan hon blir nervös när hon är ifrån dom andra två och så. det är svårt bara att få henne att gå in i corallen, (mörkare där än ute så är väl fullt naturligt) tips mottages tacksamt!

Sv: Få kontakt med nervöst stoföl

Föl sa du.. Hur gamla är dem? Kan du inte hålla till i boxen? Brukar vara enklast eftersom de oftast känner sig trygga där (med kompisarna i närheten).

Hjälper till med samma sak just nu. Fast hästarna är 2-åriga hingstar o helt ohanterade. Vi är 2 st när vi vänjer dem, den ena håller i grimman o ger hästen lite hö medan den andra borstar o pysslar lite. Funkar bra.. :smirk:

dom är 9 mån gamla. Jo men dom går ute under den tid jag är där (släpps ut på morogn) så alla tre går i en hage och så får man jopbba med dom en och en. Hade varit bra att haft dom andra två i närheten. Idag gick det bra, tror hon börjar lita på mig nu. Typiskt att det är sista dan i morgon

På stuteriet jag jobbade på ett tag hade vi varje år något föl som var lite extra känsligt och nervöst. Vi gjorde inget speciellt förutom det vanliga, klappa, kela, klia och umgås, tvätta diarre i rumpan, leda i grimma osv. När de var runt 2 år gamla hela gänget så märktes ingen större skillnad på dem. De nervösa blev ungefär som de andra unghästarna så det blev bättre vartefter de mognade. Jag skulle inte vara bekymrad. Förmodligen kommer fölet att växa upp till en helt normal individ som kanske är lite extra uppmärksam på människan och inte är så burdus. Vill man ha en tuff tävlingshäst med hårt psyke kanske en sådan individ inte är helt perfekt men som en normal ridhäst blir hon säkert en trevlig individ ändå.

Jag har den erfarenheten att man skall inte gå så föriktigt fram med dom....t om lite förenklat "våld" kan hjälpa
Jag hade ett sånt sto en gång, hon var jättenervös och livrädd för folk, hon var i samma ålder ung som dina och då skadade hon sig såpass svårt att vi var tvugna att ta tag i henne ordentlig med sårvård 2 ggr om dan....första gången fick vi ta henne med riktigt våld för att få fast henne..efter 2 dagar var hon hur tam somhelst och det var aldrig problem med henne efter detta.
Det är viktigt att inte vara osäker själv och veta vad man gör och att ha ett mål med hanteringen, och att hålla fast dom sedan efter också och bara ta på dom....släpp inte hästen förrän den står lugnt.

Min häst hade troligen "aldrig" blivit handtam utan sin skada.....

martha skrev:
.... första gången fick vi ta henne med riktigt våld för att få fast henne..efter 2 dagar var hon hur tam somhelst och det var aldrig problem med henne efter detta .....

Hmmm, jahaja, det är alltså så man skall göra. Har nog inte riktigt fattat det där med NH på föl. Bra att nån förklarar då. Om dom inte blir tama efter två dagars riktigt våld, skall man kasta omkull dom då och sitta på dom i två dar till? Hur är dom när dom är hur tama somhelst?

Hmmm, jag försår att du inte fattat det här...denna hästen var vi TVUGNA att ta tagi JUST PRECIS då....det var som inte läge att vänta i 2 dar...typ...eller hiva ut i en rundcorall eller whatever...våld är ju relativt.....
Jag kan tycka att det är våld att jaga runt en häst i en corall och den enda möjligheten den har är att underkasta sig människan....
Detta är dessutom inte första hästen jag hört har blivit helt tam efter sån här "Behandling" dvs bara att ta fast och göra det som skall göras....EFTER månader av såja...såja...det är iiiinte farligt......

Om du måste sitta på dom i 2 dar till så är det ju ditt problem....jag har aldrig behövt göra det ialllfall :angel:

martha skrev:
Det är viktigt att inte vara osäker själv och veta vad man gör och att ha ett mål med hanteringen, och att hålla fast dom sedan efter också och bara ta på dom....släpp inte hästen förrän den står lugnt.

:bow: :bow: :bow:

tack för alla tips :) :bow:
Har fått fortsätta jobba med dom även fast praktiken är slut. :)
Går bra med dom, men är ett av dom som jag inte kommer underfund med riktigt. När hon tycker nåt blir jobbigt eller man ber henne om nåt som hon inte har nån lust med så stegrar hon mot en, eller vänder baken till och halvt mejar ner en :crazy: Varför? Brist på ledarskap? Vad ska jag göra åt det?

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 724
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 978
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar