Få igång hb

Madick

Trådstartare
Jag skulle behöva lite tankar och tips om hur jag kan få ponnydamen att snurra igång höger bak. Jag kan inte rida pga graviditet och dottern är för liten för att kunna "träna" hästen så jag jobbar från marken, mest på töm. Efter arbete över lite bommar igår så blev det aningens bättre, men det är stor skillnad i sidorna, hon faller in i högervarv och är svår att påverka både att böja och att trampa åt sidan. Hästen är 21 år och tävlad LA-dressyr tidigare så hon kan ju, men är bara riden av nybörjare i några år och har fått bli sned utan att någon gjort något åt det.

Den är stel antar jag, ojämt stel.
Jag hade tagit den i träns för hand först. Böjt den tills den kan gå böjd likadant åt båda håll och böja lika mycket i båda sior, jämt böjt i låg form. Flyttat sidvärts. Och framöver ryggat den på tygeln i långsamma och långa steg. Så man stretchar överlinjen. Och det i fler steg än i dressyrprogram.
När det funkar hade jag börjat med skolorna.

Man kan påverka mycket mer för hand än i töm.

Den kan nog också med fördel gå i terräng över stock och sten och runt träd.

Ja, det har du nog rätt i, är jag nära går det ju lättare. Magen fixar inte skogen men där kan ju barnen rida. Tack, ska kära på det ett tag!

Den spårar antagligen inte, om du skulle gå rakt bakom, eller be nån annan titta skulle jag sätta en slant på att i höger varv så ligger höger bak innanför, mot mitten av banan sas. Det gäller att få in den, eller egentligen, du rättar ju framdelen efter bakdelen. Så du får tänka "öppna". Så de har en del att göra med hur skicklig du är, om du kan åstakomma detta på töm.

På andra hästar och i vänster varv går det bra med öppna, men i höger är det tvärkört, jag kommer för långt bort för att nå runt när hon undviker.

Utan att ha sett hästen... men om den faller inåt i högervarv (med bogen före?) och har svårt att böja sig så får man jobba med att flytta ut vänsterbogen och att hästen länger ut vänstersidan. När framdelen är lösgjord och i balans och hästen inte "välter eller lutar" åt något håll så brukar bakdelen och formen också hamna rätt. Det går utmärkt att få till på töm, men lite svårt att förklara såhär tycker jag... Kolla om du har nån rutinerad kusk i närheten som kan visa!

Jag satt faktiskt upp i helgen och hittade problemet, förhållningarna går inte igenom alls och när jag tagit igenom det så var det plötsligt en rak häst igen! Mystiskt att det yttrade sig så.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 508
Senast: MimmiNO
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka