Få hunden att sitta rakt.

D

diartistakasha

Hur ska jag lyckas få min GD tjej att fatta att hon ska sitta rakt vid min sida. Hon får liksom inte in rumpen.Lite dålig kroppskontroll har hon stackrn dåhon har så långaben att hålla reda på. Det är precis som att hon inte fattar att hon gör nåt annorlunda när rumpan pekar utåt mot att när hon sitter rätt. Jag kör med klicker och har bara klickat när hon sitter precis rätt, dock så funkar det inte ändå hon sätter sig inte annorlunda utan försöker bara med en massa andra saker när klicket inte kommer. Hoppas ni fattar och har några tipps.....

Sv: Få hunden att sitta rakt.

Försök att hjälpa henne in genom att vinkla kroppen när hon kommer in, sen kan du belöna på vänster sida av henne, alltså, belöna utanför, så de inte blir så att hon måstste sträcka sej emot dej för att ta belöningen!
Eller prova att ta ett steg åt höger precis när hon kommer in, för att se om hon följer efter och sätter sej rakare :)
Om du tränar halter så (inte ingångar) så prova att gå vid en vägg, så att hon inte kan sätta sej snett!

Jag körde mycket vägg med Råda när vi började. Hon förstod ABSOLUT inte skillnaden mellan att sitta bredvid eller i 90 graders vinkel. Väggen hjälpte, eftersom hon alltid hamnar rakt. Först tränade jag bara vägg, sedan kanske 3 halter vid vägg och så gick jag därifrån och hon gjorde en rätt av bara farten. Det tog någon månad, men då tränade jag inte varje dag.

Tackar tackar! Mot väggen lät som ett super tipps! Belönig utifrån föreslog min tränare med men huvudet styr tydligen inte rumpen på en giraff:D

Du har ju fått bra tips redan. Själv brukar jag bara behöva vrida lite på överkroppen så rättar min hund till det. Även liten82's tips med belöningen har varit effektivt här.

Lycka till!

*kl*
Du skriver att hon har dålig kroppskontroll.
Hundar har ofta ingen aning om att de har en bakdel. När hunden hittat sin bakdel blir det oftast mycket lättare för dom att förstå var dom har rumpan och var dom SKA ha rumpan...

Vi har klickat våra att backa upp på saker; telefonkataloger, lister, böcker... You name it! Då inser om att 'yey, jag har en bakkärra också';)

Precis som liten82 skrev är det väldigt bra att belöna utåt. Sen gäller det ju att vara sträng med att aldrig belöna en fekaktig sittning. och när hon väl sitter korrekt= en REJÄL jackpot (kamp, godis eller vad du nu kör med). Det ska märkas att hon gjort rätt:)

Lycka till!

Gilly

Om du gör en "halvhalt" alltså markerar ett stopp så att hunden börjar sätta sig och sedan tar ett halvt/ett steg till sätter sig som regel hunden rakare.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 616
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 373
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 896
Senast: geting
·
Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
1 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka