Få hunden att sitta rakt?

Sv: Få hunden att sitta rakt?

Klicker är något jag aldrig har använt så det blir nog lite svårt ... Både jag och hunden är helt oerfarna på det området.

Jag tränar också inför lydnadsettan...jag vet inte hur länge jag har hållt på med apporteringen nu.
Aja, hunden greppar den nu i alla fall om jag kastar iväg den. Om jag klickar med henne lyfter hon den några cm ovanför marken. Senaste tipset jag har fått är att jag ska kampa om den, så fort hon tar ett rejält grepp ska vi byta ut den mot en kamptrasa eller dylikt. Det börjar faktiskt bli bättre. Så om några månader kanske det momentet är färdigt ;)

då är det väl hög tid att du sätter dig in i "klickeriet"! det går även utmärkt att klicka in det gripande som behövs för ettan.

Haha! Jag får väl ta och göra det!

Hur gör du när du tränar in "framdelsvändningar" och "skänkelvikning"?

Ja, jag började med apporteringen för ett tag sedan men jag gav upp då jag inte riktigt visste hur jag skulle gå till väga. Igår (!) tog jag tag i saken igen så vi får väl se hur lång tid det tar!

Det är jättelätt att lära sig klicka.
Till en början klickar du på allt hunden gör, sätter sig, blinkar, slickar sig runt munnen osv. Det brukar gå väldigt fort att klicka in dem. Det tar inte många klick innan de kopplar klick= godis.
Till en början brukar de inte ha så stor repertoar, men det kommer med tiden. Min hund blir alldeles tokig av glädje när klickern åker fram och det är jättekul. De hittar på så mycket lustigt för att få klicket att det är svårt att hålla sig för skratt emellanåt.

Är du osäker finns det många källor på internet där du säkert kan få tips. På www.klickerklok.se kan du få hjälp att komma igång.

fast gör man så med en smart hund blir den väldigt förvirrad. mkt enklare att göra en traditionell inklickning, dvs bara mata på och klicka (3 x 10 brukar vara lagom). sedan kan man börja med början till inkallning, eller namnigenkänning, och säga hundens namn. klick så fort den reagerar, och kasta iväg godiset.

Haha! Jag får väl ta och göra det!

Hur gör du när du tränar in "framdelsvändningar" och "skänkelvikning"?

jag börjar långsamt, och klickar att bakdelen rör sig paralellt med framdelen (går själv i "skänkelvikning"). när hunden kan det står jag still och stampar runt på samma plats. hunden måste för att hamna i rätt pos då röra sig något bakåt och mot mig.

olika hundar har olika svårt med kroppskontrollen. min ena är superklumpig och har ingen aning om var tassarna är, medan den andra inte har några problem med det.

Uppdaterar en gammal tråd ...

Efter att jag följt era kloka tips och råd så sätter sig hunden numera mycket bättre än tidigare. :bow: Ibland faller hon tillbaka i gamla mönster men då är det bara att göra om och rätta till.

Håller nu på med linförigheten och fotgåendet. Hur har ni duktiga hundägare gjort för att träna in (ögon)kontakten? Jag får "påminna" henne hela tiden, annars blir det lätt att hon fokuserar på något annat ... Någon som har någon ide´?

Jag håller på med samma moment i träningen
aportbocken är inte så kul. Men jag kan nu kasta den och hon hämtar den, Men släpper den vid mina fötter. Hon ville inte ens titta på denna aportbock i början. Svår tränat moment.
Sättandet går bra, Hon sätter sig ofta rätt, Gör hon inte det tar jag ett steg fram, Fungerar bra.
Linföring går så där. Hon sackar efter. Släpper kontakten ofta. Men vi tränar på.
Hopp har vi nyss börjat med.
Platsliggning där kliver jag över henne kastar pinnar runt, Lägger henne på olika platser.
Stanna under gång GÖR BRA.
Sitta kvar, inkallning fungerar bra.
Finns en del att träna på
rottis tik 15 mån i går.

Apporteringen har vi faktiskt hyfsad kläm på, även om det var segt i början.

Hopp har vi inte börjat träna, inte seriöst i alla fall. Men jag tror inte att det ska bli så svårt att träna in, hon tycker det är kul att hoppa ...

Platsliggningen är nog det moment som hon gör bäst. Jag kan göra det mesta och hon ligger kvar. Andra hundar störs hon heller inte av (om de inte kommer fram och kastar sig över henne vill säga).

Stanna under gång har vi nyligen börjat med men det fungerar faktiskt bra. Hon lärde sig kvickt vad hon ska göra.

Sitta kvar och inkallningar är heller inga problem.

Läggandet under gång tragglar vi med då hon lägger sig alldeles för långsamt. Har fått "börja om" lite där och hjälpa henne mer så hon lägger sig fortare.

Kul att prata med någon som tränar på samma saker!

Det är kul att höra hur andra löser sina problem mm vid inlärnings momenten.
Jag köpte en bok tävlings lydnad gör kul attläsa.
Min hund är lite trög att få i gång. Fast hon är så ung. Så är hon lite i sin egna lilla värld juist nu.
Vi har haft några dagar ledigt nu. Så vi skall dra i gång med mer träning nu.
Har i dag bara gått en lång promenad. Varmt och fuktigt hon blev gör trött

Jag håller oxå på att träna för ettan, hur roligt som helst (när det blir framsteg förstås). Har oxå oxå köpt en bok, "Med sikte på 10:an" av Niina och Kenth Svartberg. Kanske samma bok som du köpt? Jag rekommenderar den iaf verkligen till de som tävlar/tränar lydnad från 1:an - Elit, hur bra bok som helst!

Det är inte samma bok.
Min heter Lydnad för tävlingssugna (Ursula Willby
Det står mycke bra för oss som börjar med våra små.
Jag gillar den boken.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 601
Senast: fixi
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Hundträning Tar mig friheten att starta en tråd för 2022 nu när säsongen kör igång. Jag ska snart starta appell och har en liten undran om...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: toughcookie
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 939
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden