Få hunden att sitta rakt?

HeddaVovven

Trådstartare
Alla ni som tränar och tävlar i lydnad, skulle ni kunna tipsa mig om hur man får sin hund att sitta rakt bredvid en?

Vi jobbar just nu med momenten i lydnadsklass 1: dvs inkallning, linförighet mm. Problemet med min hund är att hon nästan aldrig sätter sig rakt bredvid mig på min vänstra sida, oftast sätter hon sig lite snett utåt med baken. När hon gör så brukar jag klappa lite på mitt vänstra ben och säga "här". Då sätter hon sig bättre men inte helt bra.

Någon som har tips och idéer? Hur hade ni gjort i en liknande situation?

Sv: Få hunden att sitta rakt?

Jag skulle inte klappa på benet så att hon sätter om sig sas. Ta hellre ett litet kliv framåt, och får du ett korrekt sättande då så belöna. Hon ska inte få lära sig att sätta om sig, det ska vara bra direkt (när hon lärt sig).

Ta små steg framåt tills hon sätter sig korrekt, belöna bara ett korrekt sättande.

Glömde skriva att jag gör så vid varje inkallning att jag tar ett steg lite framåt till vänster för att räta upp henne, men det blir inte riktigt bra ändå.
Kanske ska jag vara änu tydligare och ta två- tre steg?

Testa att ställa dig rakt! I den position du vill ha henne. Så hon lär sig att se dig ifrån den vinkeln som är rätt..

Fungerade på min hund och nu om hon sätter sig snett så komenderar jag bara fot. Så sätter hon sig helt rakt

Du har ju kontakt med hunden.. och att hon ska se samma sida av dig.. Ja att du alltid har samma kroppspråk. och om hon sätter sig snett flyttar du dig så att du står rakt. I att du alltid ställer dig lika i hennes synvinkel.

Jag brukar vinkla kroppen åt vänster lite som hjälp för att hunden ska blir extra noga med att flytta in bakdelen.
Alternativt att man gör vänster om halt när hunden ska sätta sej.
Sen minskar man hjälpen eftersom...
Sen är det jättenoga med vart belöningen kommer, om hunden sitter vid min sida så ger jag hunden godisen på vänstersida om hundens huvud, nästan så att den måste vinkla ut framdelen för att ta godisen.

Okej, så du menar att om hon sätter sig snett så anpassar jag mig efter henne så att hon alltid sitter rakt?

ja precis dåmkommer hon förstå till slut.. Svårt att förklara men men

Jag fick rådet att min förre tränare att alltid belöna vänster om hundens huvud, att aldrig ha föremålet synligt och att emellanåt även belöna bakåt dvs genom att kasta trasan, bollen, slangen eller vad man nu har, bakåt.

Tyckte att det funkade bra, bättre än att hålla på o joxa med sin egen kropp, vrida sig åt vänster etc. Vi övade också hemskans mycket vändningar på stället, vä om.

Okej, ska tänka på att belöna till vänster om hunden. Vad använde du för sorts belöning? Bara leksak eller godis ibland?

Oftast trasa eller en bit slang, alt liten boll med snöre i om jag skulle belöna bakåt. Godis funkar inte på mina men det vet jag i o f sig många andra som använder sig av.

Prova träna mot en vägg, då blir det en omöjlighet för hunden att sätta sig snett utåt. Fast man ska nog inte träna för mkt så då sättandet säkert lätt kan bli snett inåt. Blev så med min hund så nu kör jag ett steg framåt istället och belönar såklart endast raka sättanden.

Roligt med nån som oxå tränar inför klass 1! :) Har du nån plan på när ni ev ska debutera? Eller ni kanske redan gjort det?

varför inte klicka in att hunden sätter bakbenet mot din fot? vridningar har inte funkat för oss, eller, jag gör det hela tiden omedvetet, och när jag tänker på att hålla kroppen rak blir sättandet snett. han har helt enkelt lärt sig att vridning på kroppen = rumpan in. jag har också tränat bakdelskontroll en hel del, alltså att hunden gör "skänkelvikningar" och "framdelsvändningar" vid min sida. allt för att baken ska sträva mot mitt ben.

sedan belönar jag aldrig från högerhanden. alltid från vänster, och vänster om hundens huvud.

Jag har klickat med min hund, hon satt också snett till en början. Men eftersom jag bara har klickat när hon suttit "rakt" så sitter det nu.
Min kompis hade klickat så mycket ögonkontakt med sin labbe att när hon började med linförigheten satt hunden en bra bit ifrån sidan, snett och lutade sig utåt för att kunna hålla ögonkontakten hela tiden. De fick ställa sig vid en vägg och träna, träna, träna innan hon lärde sig att man kan sitta rakt och hålla ögonkontakt med matte samtidigt ^^
I mina ögon är klicker toppen vid inlärning eftersom det aldrig kan bli några fel. Sätter hon sig snett, flytta lite och börja om igen.

Nej vi har inte debuterat ännu, vi får se i höst hur träningen har gått. Ska gå tävlingslydnad i höst så då kommer jag säkert få en del tips men jag tänkte börja finslipa redan nu. :D

Har precis börjat med apporteringen som jag misstänker kommer ta lite tid.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 601
Senast: fixi
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Hundträning Tar mig friheten att starta en tråd för 2022 nu när säsongen kör igång. Jag ska snart starta appell och har en liten undran om...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: toughcookie
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 939
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden