Få hunden att förstå att man ska slappna av innomhus.

Ainon

Trådstartare
Hur gör man för att få hunden att förstå att den ska ta det lugnt och slappna av innomhus?

På min chihuahua (3 mån gammal) så är det fullt ös medvetslös konstant när han är han är inne, busar och springer runt hela tiden om jag inte håller i honom eller sätter in honom i komposthagen. Skulle vara skönt om han kunde ta det lungt/slappna av innomhus och förstå att busa det gör man ute.
Eller är han för ung än så länge för att kunna slappna av inne?

Även om jag själv sitter stilla och studerar så far han runt som en tok i lägenheten och detta även efter vi har varit ute och lekt/undersökt/tränat. Han har inte enns tid att äta utan det är bara bus bus bus, ska han äta så måste jag sätta honom i komposthagen :crazy:
Har testat att sätta honom i komposthagen för att få han att lugna ner sig och sedan när han ligger ner och slappnar av så öppna hagen men han blir lika tossig då...

Sv: Få hunden att förstå att man ska slappna av innomhus.

Hur länge har du låtit honom fara runt innan du givit upp och placerat honom i komposthagen? Vart är han på natten? Hur mycket stimuleras han?

Nu ska ju tilläggas att detta är en valp och ja, de är som barn. De sover, äter, leker i skift dag OCH nattetid ofta, de leker mycket och det är ett sätt för dem att upptäcka världen på. De tar inte ansvar för flocken, vaktar inte på samma sätt etc etc. Istället så lägger de sin egergi på att upptäcka och växa. Men det är också väldigt individuellt såklart, hur de beter sig.

Jag tror inte att en valp far runt konstant hela tiden och inte äter eller sover, om man låter den vara. Inte ens på en stor yta. Så pass mycket självkontroll och förstånd har dem att de äter när de är hungriga och sover när de ät trötta, annars undrar jag om dessa hundar avlats sönder helt i huvudet. De svälter inte sig själva, det är jag övertygad om.

Jag hade absolut låtit den här huden få mycket stimulans dagtid, gärna vid flera tillfällen. Men jag hade försökt hålla det hela på en låg stressnivå, alltså försöka låta situationen innebära så lite stress som mäöjligt. Blir det stressigt, blir hunden stressig och stissig och kan ha svårt att komma ner i varv. Framförallt om man har en hund som lätt blir stressad. Viktigast iaf är att hunden stressar av innan man går in, eller att man tex stressar av med massage när man kommer hem. Så att den förknippar hemmet med lugn och inte med stress.

Sen skulle jag inte stänga in den i en liten trist hage för då blir utsläppet i huset plötsligt enormt roligt och inbjudande, något som den förknippar med frihet, lek och energi. Då blir vistelsen i huset plötsligt en stressfaktor. Istället skulle jag låta den spendera sin vardagliga tid i huset och inte ge den uppmärksamhet vid tecken på stress och bus utan istället belöna dem med mys när den tog det lugnt. Det kan ta timmar, men det är ovesentligt. Den dör inte heller av att "glömma" äta en stund. Den kommer på att de är hungrig förr eller senare.

Sen kan man absolut leka med valpen inomhus ibland om man vill det, men om detta är ett problem så skulle jag avstå från det helt tills hunden lärt sig lugna sig. När hunden lärt sig att inne betyder avslappning kan man ha små lekstunder med den om man vill, men då lära den att när det är slut är det slut. Och kanske tänka på att man tar det försiktigt, och är konsekvent så att hunden verkligen förstår vad som händer.

Komposthagen är dock bra att ha som en "frizon" ibland. Hunden har lärt sig att där är det bara lugn som gäller vilket kan vara bra vid stressiga situationer. Besök som kommer, oljud som gör hunden orolig eller liknande. Så behåll konsekvensen med den. :)

Typ hela dagen förutom när vi varit utomhus och när jag lagat mat har jag testat ha honom ute i hela lägenheten hela tiden...

På natten är han i komposthagen då han inte är helt rumsren än och busar/biter på sladdar så jag törrs inte ha honom lös när jag sover är rädd att han ska lyckas bita hål på någon kabel.

Vi är ute ordentligt 3 gånger om dagen, en gång lite kortare på morgonen, 1 mitt på dagen och en kortare på em/kvällen, detta förutom allt spring ut och in i samband med rumsrenheten. Ute så leker vi mest men promenadtränar lite också, tar honom oftast till skogen/standen/ängen där han får springa runt, klättra, busa, undersöka samt att vi lägger in lite "hit", "sitt" och "ligg" när det passar. Idag har vi precis kommit in efter att ha varit runt vid en byggarbetsplats och undersökt alla rör och grejer.
Nu springer han runt och leker med bädden, gardiner, kablar, skor, tuggben mm mm och stundtals springer rutn mig voffande och försöker få med mig i leken *suck*

Hoppas på att det blir bättre med rätt träning/tänk eller i alla fall åldern, annars blir det jobbigt i längden.

Senast ändrad:

Ursäkta att jag vandrar ifrån ämnet lite men det låter ju helt underbart med en sån lycklig liten valp! :love:

Jag kunde tycka att min valp var lite tråkig ibland när han var liten, och det var ändå en JRT :p

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 814
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 061
Senast: snöflingor
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: Redfox
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 354
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka