Få hund att sluta skälla på andra hundar.

angiepangie

Trådstartare
Jag har en liten blandis kille på 8 månader, som fungerar kanon med andra hundar.
Problemet vi har är att så fort hunden kommer från distans, t.ex. vid promenader, om han ser dom genom fönster, hör att någon hund skäller, kommer på på bussen osv så skäller han.
Har försökt distrahera honom med favoritleksak och godis, berömmer så fort han är tyst osv men det fungerar inte.
Hundar han känner eller om det kommer hem någon till oss eller liknande skäller han ingenting på, och samma sak om han får hälsa på hunden han skäller på under promenader.

Så nu undrar jag om ni har några bra tips på vad jag kan göra för att jobba bort detta?

Sv: Få hund att sluta skälla på andra hundar.

Låter mest dom om din hund blir glad när han ser de andra hundarna, jag har själv sådana problem med min hund i hundgården där hon skäller konstant så fort hon ser svärfar/svärmor/svärfarbror, dessa skäller hon på för att hon vet att om hon låter tillräckligt mycket kommer de ju fram och hälsar!
Sen andra som kommer på gården vakt-skäller hon på, man har skillnad på skallen.

Du kanske skulle kunna börja med skvaller träning? Och dessutom alltid fortsätta beröma så fort han är tyst? Också gå tex en hundkurs med honom eller om du bo i större stad så brukar de ha gemensamma hundpromenader. Det är ett ypperligt tillfälle att träna!

Jag har också problem med en skällande hund nu, en 12-årig tax som inte tillhör mig utan en vårdtagare som gör resten av personalen tokig...

Åh, där fick jag många bra tips.
Det du sa där om din hund, ur det perspektivet har jag aldrig tänkt. Han kanske skäller för att få hälsa?

Skvallerträning låter som en bra idé, undra varför jag inte tänkt på det innan.. Antar att man blir ganska insnöad i sina egna tankar.

Flera bra tips där, tack så mycket!

Hoppas det går bättre med taxen snart!

Jag har lärt mina hundar på följande vis:

Så fort min hund börjar blåsa upp och fokusera på annan hund säger jag nej, hjälper inte nej för att bryta petar jag till hunden i sidan. Så fort hunden tittar på mig får den beröm. Olika beröm beroende på hur mycket som behövs för att behålla hundens intresse. Kan räcka med ett glatt bra, godis eller så kan man behöva en leksak och kampa lite/leka med hunden. Sedan behåller jag hundens intresse genom hela mötet. Tricket är att bryta tidigt. När hunden har börjat streta i kopplet och skälla är det svårare att bryta.

Detta har fungerat utmärkt på mina hundar.

Jag har ett kommando som jag håller på att träna in, jag säger fokus och så fort han tittar på mig får han en drös med beröm, godis eller leksak.
Och det funkar jättebra i så gott som alla situationer förutom denna, men jag tror det beror på att det inte sitter hundra än.
Ska jobba vidare på detta :)

Därför nämnde jag "petet" i sidan. Ibland kan man behöva fysiskt röra vid hunden för att den ska kunna bryta.
Annars är det ju super att ha ett kommando som betyder att hunden ska fokusera på dig. Lite så fungerar 'nej' för mig.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 222
Senast: Milosari
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 240
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 529
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 459
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka