Få henne sluta flytta ut från min sida

Emminsky

Trådstartare
Efter att ha kämpat länge med att lära tollaren stå från sittande, för rallylydnadens skull, blev det helt plötsligt enkelt när jag kom på att jag skulle utnyttja nostargeten hon redan kunde. Så nu ställer hon sig upp men då har nästa problem dykt upp. När hon ställt sig upp flyttar hon båda baktassarna ett steg ut från mig, så rumpan kommer långt ut och hon står snett.

Jag har testat att ge belöningen med vänster hand för tänkte att hon kommer inse att belöningen inte kommer framför utan bakom och då stå kvar men det spelar ingen roll verkar det som, hon flyttar ändå ut från positionen.

Någon som har tips på vad jag kan testa för att få henne att stå kvar vid min sida med kroppen rak?

Ställ er längs en vägg så hon inte kan flytta ut rumpan, för det står en vägg där? Avancera till att kanske bara ställa er längs en planka, och man får absolut inte ställa baktassarna på/andra sidan av plankan? Jag vet inte, är inget proffs :D Jag hade testat detta!

Du kan prova att svänga dig lite mot hunden, vilket ofta gör att hunden flyttar tillbaka rumpan (eller flyttar frambenen utåt.

Jag tränade länge mot en vägg, men det funkade genast dåligt utan vägg. Genom att vända mig lite mot hunden lärde hon sig till sist att om hon sitter/står snett vänder jag mig mot henne. Till sist räckte det med att jag bara vinklade huvudet lite, så korrigerade hon.

Vi tränade mycket på att sitta, och liksom vända oss steg för steg i en cirkel. Så att hundens framben hela tiden var på samma ställe, men bakdelen flyttade sig runt. Hunden lärde sig att hela tiden hålla sig rakt bredvid mig.

Vi tränade också på att backa i sittande och stående läge. Klicker var mycket användbart.

Prova att filma och se om du kan klura ut vad det är som driver ut henne, kanske gör du själv en viktförskjutning eller liknande du inte är medveten om, kanske söker hon ögonkontakt med dig, osv? Om du vet varför blir det (förhoppningsvis :D) lättare att göra något åt det.

Kolla över nostargeten också, innebär det beteendet en förflyttning för henne som du inte tänkt på att det blivit inbyggt tidigare? Och/eller en förväntan på något så hon flyttar fötterna i förberedelse för det?

Vissa hundar blir så jäkla ivriga att de vill vända sig mot föraren. Seciellt Boxern om jag hade godis som belöning. Det blev lite lättare med längre uppgiftskedjor och dragkamp som belöning.

Prova att filma och se om du kan klura ut vad det är som driver ut henne, kanske gör du själv en viktförskjutning eller liknande du inte är medveten om, kanske söker hon ögonkontakt med dig, osv? Om du vet varför blir det (förhoppningsvis :D) lättare att göra något åt det.

Kolla över nostargeten också, innebär det beteendet en förflyttning för henne som du inte tänkt på att det blivit inbyggt tidigare? Och/eller en förväntan på något så hon flyttar fötterna i förberedelse för det?

Filmat oss har jag redan gjort för att se när förflyttningen kommer, och det är när jag rätar upp mig igen. Så länge jag står böjd framåt står hon still. Min gissning är att det är väntan på godiset som gör att hon flyttar ut rumpan.

Filmat oss har jag redan gjort för att se när förflyttningen kommer, och det är när jag rätar upp mig igen. Så länge jag står böjd framåt står hon still. Min gissning är att det är väntan på godiset som gör att hon flyttar ut rumpan.
Det tror jag också.

Hur gör hon då du tränar stående medan du går? Då ställer de ju sig automatiskt rakt? Kanske du kan träna på det ett tag också, och bara korta etapper? Liksom för att pränta in det där med att stå betyder att man ska stå rakt.

Sen kan jag tillägga att jag lade till kommandot "korrigera" i samband med det jag skrev tidigare. Om jag inte var 100% nöjd med ställningen så gav jag korrigeringskommando, och hon justerade någon millimeter :D

Just nu då jag tränar valp övar jag också in sittande och stående vid min sida från fotgående. Annars gör hon precis som din, och vänder sig mot mig.

Idag gjorde vi debut i nybörjarklassen, fick -1 poäng för att hon flyttade ut i ställandet, "visar oro i positionen" bedömde domaren det som. Vi fick 85 poäng så jag är supernöjd!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 797
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 533
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 307
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka