Få hästen i lägre form

C

Coffeaclub

Min 4-åring har väldigt lätt att gå i för hög form med tanke på ålder och utbildningsnivå. När jag "visar vägen" för att få honom i en lägre form så sänker han huvudet, men går inte kvar så länge i låg form utan höjer sig till en högre form om ni förstår vad jag menar... Är det nån som har tips på hur jag skall få honom att arbeta i låg form så är jag tacksam!

Sv: Få hästen i lägre form

Hej där!

Om du är bra på att visa honom vägen och han svarar på det så fortsätt med det bara, Keep up the good work!! :)

En tanke som slog mig är att han kanske helt enkelt inte har muskler för att orka bära sig i rätt form så himla länge.

Självklart inte...du får be honom flera gånger och ta det lugnt så han inte överanstränger sig. Duktig totto, du vet! 4 år å såå duktig!!:-)

Men det är väl lättare för hästen att bära sig i låg form?Eller?? Klarar han att bära sig i hög form så borde han ju klara att bära sig i låg form.

Han har väldigt mkt muskler och har tränats ganska "hårt" ett bra tag så jag vet inte om det är det som är problemet... Jag vet hur han betedde sig när han inte hade så starka muskler, då gick han med huvudet upp i vädret om gick bara i form då och då. Nu går han i form nästan hela passet och är jätteduktig för övrigt, just bara att han inte verkar fatta att han skall ha kvar huvudet när han väl sänkt det, men han går fortfarande i form, fast nästan med nacken som högsta punkt..

Har också en 5 åring som ända sen tidigt haft väldigt lätt att balansera sig, han är väldigt stadig i sig själv och har också lätt att gå i en högre form. dock är det väldigt viktigt att inte falla för det, vilket du också kommit på, och lägga upp dem för högt för tidigt, blir nästan alltid bakslag förr eller senare. Fortsätt som du gör, och var medveten om att sträva mot en lägre form. Jag tränar mycket rakriktning där de får chans att slappna av och där man verkligen kan "kolla av" formen, dvs hur de VERKLIGEN bär sig.

Har du några tips på bra saker att göra för att få "ner" honom och få honom att sen stanna där så vore jag tacksam! Tänkte att du säkert vet nåt eftersom du har/har haft samma probelm.. :bow: :bump:

Hur går han om du longerar då? I hög form då med?

/ Alva

Noga som sagt med att hästen är rakriktad framför allt. I en period kan du behöva extra mycket kolla av med dig själv ordentligt att du verkligen släpper fram hästen -dvs att du är oerhört avvägd i din ridning i det att du inte ger motsträviga hjälper, dvs förhåller för samtidigt som du driver framåt, utan rider med 100% kordinerad eftergift. Kanske behöver du rida framåt i ngt mer "över" tempo framåt, om du förstår hur jag menar -dvs inget spring, men att han verkligen släpps FRAM ordentligt, får kliva på, och att du samtidigt givetvis kollar av att bjudningen är ärlig och att han svarar ändå på förhållning/halvhalt. Om du har mycket att jobba på runt denna tendens, så kan för många halvhalter eller upptagningar vara stressande i början för hästen och få den att vilja höja sig - gå då tillbaks ett steg och låt honom kliva fram ordentligt, rid enkla avslappnande rörelser/vägar där han får chans att vara "ifred" och komma till ro....
Även oerhört noga med att värma upp i lång och låg form på tygel där han uppmuntras att "dra tygeln ur handen" på dig framåt nedåt, och att du även avslutar passen på samma sätt. är ju alltid viktigt mer eller mindre, men framför allt på en så ung häst med såna tendenser.

Hoppas du förstår hur jag menar, säg till om jag förefaller luddig i min beskrivning så får jag anstränga mig lite mer att förklara hur jag menar!

Senast ändrad:

Bluey skrev:
Men det är väl lättare för hästen att bära sig i låg form?Eller?? Klarar han att bära sig i hög form så borde han ju klara att bära sig i låg form.

Visst är det lättare för en häst att bära sig i en låg form än i en hög om det handlar om samlande rörelser. Att trampa under sig. Däremot om det handlar om en friare högre form med tappad rygg och tappade bakben så är den formen lättare än den lägre.

Med unga hästar måste man balansera mellan den låga formen med välvd rygg och undertramp och den friare högre med tappad rygg. Öka på allt mer med den lägre formen för att stärka ryggen. Så att den orkar bära sig så mer och mer och orkar trampa under sig, så att den slutligen kan gå i en hög och samlad form. Den låga formen belastar nämligen frambenen så att ömsom stärka ryggen med framben som får belastas och ömsom tappa ryggen för att avlasta frambenen är bäst för den unga hästen.

Hälsning Maja

Tack! :bow: jag förstår precis hur du menar. Min pålle har nämligen en tendens till att alltid vilja "rejsa" iväg när jag ger mkt eftergift och då blir det lätt många halvhalter, vilket också reslulterar i den höga formen. Han går inte med tappad rygg i den höga formen, utan bär upp sig bra och fint undertramp. Om jag förstått rätt så skall jag alltså låta honom ha ett högre tempo och "låta honom vara" mer.. När jag tänker efter, så går han faktiskt bättre i låg form när jag är på väg att avlsuta passet och skritta av honom, för då bryr jag min inte så mkt hur han går, bara att han får "dra" tyglarna succesivt ur handen på mig och söka sig nedåt. :idea:

Longerar sällan, så jag kommer inte ihåg. Tror att han går ungefär likadant som när jag rider, kanske lite lägre.....

Ja. Fast förstå mig rätt i hur jag hanterar termen "högre tempo". Menar alltså inte spring tempo,(men det tror jag du redan fattade,)utan bara lite mer "släppa fram", för att få bakbens aktion samtidigt som formen blir lite öppnare.... hoppas du förstår hur jag menar.

mackan skrev:
Menar alltså inte spring tempo,(men det tror jag du redan fattade,)utan bara lite mer "släppa fram", för att få bakbens aktion samtidigt som formen blir lite öppnare.... hoppas du förstår hur jag menar.

Hej!

Vad kul att läsa, för jag har ridit min häst i början med "handbromsen" i, och han kan gärna gå i lite för hög form. Dock om jag släpper fram honom, att han både svarar för skänkeln, får gå fram (snarare länga steget) så höjer han ryggen och sänker nacken och går i en bra form "av sig själv". Dock kan det vara svårt ibland med balansgången fart/längd. Men han är så stor så han behöver utrymme och i viss mån fart, för att få igån bakkärran ;) I detta hittar han också sin takt och blir mer avslappnad.

Ursäkta att jag lade mig i tråden.. men blev bara så glad att se ditt råd som absolut fungerar på min häst.. Kan vara värt ett försök för trådskaparen!! :bow:

malinsky skrev:
Hej!

Vad kul att läsa, för jag har ridit min häst i början med "handbromsen" i, och han kan gärna gå i lite för hög form. Dock om jag släpper fram honom, att han både svarar för skänkeln, får gå fram (snarare länga steget) så höjer han ryggen och sänker nacken och går i en bra form "av sig själv". Dock kan det vara svårt ibland med balansgången fart/längd. Men han är så stor så han behöver utrymme och i viss mån fart, för att få igån bakkärran ;) I detta hittar han också sin takt och blir mer avslappnad.

Ursäkta att jag lade mig i tråden.. men blev bara så glad att se ditt råd som absolut fungerar på min häst.. Kan vara värt ett försök för trådskaparen!! :bow:

:o Tack! Glad om jag hjälper någon! Bra att det funkar för dig också!!!!

Läng en aning på tygeln och vänta tills han ger med sig och sänker huvudet.:)

Jodå, förstår hur du menade ;) Fast iofs så springer han lätt iväg när man ger efter på tygeln och driver mer för att få igång bakbenen mer. Har du nåt bra tips för att få honom att liksom länga steget istf att ibland springa iväg. Gör jag för mkt halvhalter så blir han ju så väldigt "hög". Ska jag göra lätta halvhalter och ge efter mer på tygeln än vad jag brukar göra kanske??

Nu går han i form nästan hela passet och är jätteduktig för övrigt, just bara att han inte verkar fatta att han skall ha kvar huvudet när han väl sänkt det, men han går fortfarande i form, fast nästan med nacken som högsta punkt..

Nacken ska alltid vara högsta punkten, även i en låg form.

Jag har lite samma problem som du och mitt tips är att tömköra inspänd i en av de lägre ringarna på gjorden, fungerar toppen på min unghäst! :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 003
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 456
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar