Sv: få hästen i form
Det är svårt att förklara hur man ska få hästen i form, och diskussioner finns det om vad som är rätt form och hur man får den. Lirkar du med bettet får du ner huvudet, men hästen trampar nödvändigtvis inte under med bakdelen då.
När hästen går i form, kommer energin bakifrån; den ska trampa under med bakbenen och runda ryggen, och då kommer också huvudet automatiskt ner (=eftergift). När hästen går i korrekt form, ska det kännas som om du sitter i uppförsbacke, och tänk det så, att om du släpper tyglarna när hästen går rätt på tygeln, ska bakbenen fortfarande trampa under, ryggen vara rundad och huvudet böjt - då är den i rätt form. Hästen ska vara avslappnad genom hela kroppen. När man rider hästen på tygeln enbart framifrån, dvs. man har fått ner huvudet men bakdelen är inte med, är huvudet böjt, men bakbenen trampar inte under, och ryggen är därmed svank, hästen blir lång. Ett bra sätt att veta om hästen går rätt på tygeln är om du har en skumpig häst; går hästen rätt i form, är traven betydligt lättare att sitta i. Man lär sig känna hur hästen trampar under sig med bakbenen och rundar ryggen - det blir som att sitta på en kulle.
Själv har jag lärt mig att rida hästen i form av att själv komma på det (jag är alltså ingen en expert, jag förklarar bara hur jag gör och uppfattar det att rida i form

). Jag frågade också, men förstod svaren egentligen först när det fungerade. Det bästa är att ha en häst som inte går på tygeln av sig själv så att säga, utan gör rätt först när ryttaren gör rätt. Jag försöker tänka att kraften och gasen ska komma bakifrån, som jag förklarade tidigare.
M.h.a vissa övningar kan man få den rätta formen. Försök med skänklarna få bakdelen med, och ge stöd framifrån med handen. Håll emot lite (dra inte, bara mjukt fånga upp hästen) framifrån så den inte springer iväg då du med skänklarna ber bakbenen att trampa under. Övergångar, volter, sidvärtesrörelser, skolor och tempoväxlingar brukar vara bra övningar för den rätta eftergiften. Volter och krumelurer med mycket byten av varv mjukar upp hästen framifrån. Övergångar, t.ex. halt, rygga, galopp brukar hjälpa till att få bakdelen med, sidvärtesrörelser och skolor så som skänkelvikning, öppna och sluta, bak- och framdelsvändningar får hästen att samla sig och trampa under, tempoväxlingar hjälper också med samlingen. Dessa övningar får dock inte hästen på tygeln om du själv inte gör någonting, att rida i form är egentligen ständig verksamhet från ryttarens sida. Med skänklarna får du gasen och energin bakifrån, sitt djupt i sadeln, rör lite på bettet genom att lirka med ena handen, håll stöd med andra; t.ex. i höger varv, håll vänsterhanden stilla, dra inte, bara håll den stilla så hästen får stöd, högerhanden rör lite på bettet - inga stora rörelser, bara rör lite på fingrarna, hästen känner det. Kom ihåg dock bakdelen!
Jag har nu förklarat (ganska mycket, sorry...

) hur jag uppfattar ridning i form, och hur jag gör. Som sagt är det svårt att förklara så här, och jag är urusel på att förklara, men det bästa skulle vara om du skulle få hjälp av t.ex. en ridlärare eller någon kunnig person som kan se och förklara medan du rider. Att få hästen rätt på tygeln är inte lätt.

Att rida i form är inte något man lär sig på en dag, för mig tog det kanske ett år innan jag på riktigt fattade vad det handlade om. Okej, det behöver ju inte ta så länge förstås för alla, men när man fattar det och känner hur det känns, då har man det oftast.

Ta hjälp av någon som kan instruera dig medan du rider, då går det troligen bäst.

Lycka till!