få hästen att jobba!

C

Callitsson

Det är så att min låtsasmamma har nu skaffat häst. Hon är något av en nybörjare när det gäller att verkligen "rida." Hästen är en unghäst, varmblod. Han går i rusad skritt, trav och tar nästan galoppen nu, (förvånad att denna häst är sååå lättlärd.) Hon vill nu att hon ska kunna jobba med honom och att jag ska hjälpa henne. Har sagt åt henne nu att jobba med övergångar och att vara jätte mjuk i handen så han slutar rusa. Men har ni några bra tips på att få honom att börja söka sig neråt och jobba med hela kroppen? Dom flesta ser att den ända utvägen är snodd vilket jag inte ser. Jag har licksom inget tips på hur hon ska göra utan jag måste då själv rida på honom och ta steg för steg hur jag ska få honom att jobba. Men det ska vara hon som gör jobbet och jag vill att dom ska lära sig tillsammans. Någon som har bra idéer?! Svårt att förklara! Men helt enkelt så vill jag inte göra jobbet åt henne! tacksam för svar! /Hanna :p
 
Sv: få hästen att jobba!

Tömkör. Utmärkt sätt för hästen att hitta balansen, styrkan och muskler för att bära sig rätt.

Jobba med de långsamma gångarterna. Galoppen är inte viktig förrän senare. Mycket tempoväxlingar.

Acceptera att travaren förmodligen kommer att ha ett högre grundtempo än ridhästar.

Norrland
 
Sv: få hästen att jobba!

Tömkör. Utmärkt sätt för hästen att hitta balansen, styrkan och muskler för att bära sig rätt.

Jobba med de långsamma gångarterna. Galoppen är inte viktig förrän senare. Mycket tempoväxlingar.

Acceptera att travaren förmodligen kommer att ha ett högre grundtempo än ridhästar.

Norrland

Okej, jo precis vad jag hade tänkt mig. Vi ska ut och tömköra honom i morgon! ;) Men inte ha några inspänningar? Men börjar han verkligen söka sig neråt genom att tömköra vanligt? bör det inte krävas något mera eller från ryggen?
 
Sv: få hästen att jobba!

Vi brukar ha chambon på travaren. Det har fungerat bra.

När du tömkör gör du olika övningar, på volt, sidförande, öppnor, slutor, över bommar mm. Hästen får arbeta utan ryttare som stör. Många travare som kommer från banan är ganska obalanserade, vad gäller ridning, tycker jag och det här är ett toppen sätt för hästen att stärka sig.

Norrland
 

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 976
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 689
Senast: Askur2017
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
858
Senast: Stekspaden
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp