Få hästen att jobba med bakbenen?

F

Fitness

Min häst har en symaskinstrav i grunden och trampar inte alls under sig med bakbenen när jag rider med bra takt (han har då heller ingen bjudning). När jag travar på i fortare tempo kommer bakbenen in längre under honom men då springer han ju bara och har varken takt eller bärighet. Frågan är hur jag ska få honom att bära sig bättre och få in bättre takt, men utan att han slutar trampa under sig och återgår till symaskinstraven?

Ska jag börja med att rida fort och sen försöka utifrån det få honom att vila mer på steget? Isåfall hur? Kan övergångar mellan skritt och trav vara bra?

(Har ingen tillgång till tränare)

Sv: Få hästen att jobba med bakbenen?

Han orkar väl helt enkelt inte sätta under sig bakbenen. Ut och klättra 2 ggr/vecka vettja. Stärk hans bakkärra.
Övergångar är jätte bra övning som får hästarna att sätta under sig bakbenen.
Jobba på stor volt, Rid ett halvt varv i skritt, trava den andra halvan, när du travat en halv galoppera nästa halva, halvan där efter trav, halvan efter den skritt och sen om igen. Om du förstår vad jag menar.

Galoppfattningar är också bra för att få hästen att sätta bakkärran under sig. Eftersom dom börjar galoppen med ytterbak. Vilket då såklart stärker baken.

Lycka till!

jag hade själv en liknande ponny med symaskinstrav. en tränare gav mig tipset att rida på snabbare och sedan ta tillbaka honom med bibehållen bjudning så att han vilade mer på steget och behöll påskjutet...

jag kom dock fram till att det bästa är att inte stressa iväg i sysmaskinstrav utan att rida i ett lugnt tempo, dock så pass friskt att de orkar ta i bakifrån. Man kan naturligtvis inte ställa höga krav på bärighet och samling, men bör för den sakens skull inte strunta i det. Rider man för fort är det lätt att man tappar takten, och ofta skottar bakbenen på snarare än bär upp.

Som sagt, övergångar (galoppfattningar!!), klättring.. sånt här tar tid ;)

idag sa tranade jag en unghasten pa longerlina,, forst fick hon varama upp som vanligt men sedan fragade jag efter en taktfast trav med langa steg. Nar jag hade den god och rytmisk med framatbjudning tog jag in henne pa en lite mindre volt och behol samma rytm och steglangd men tempot vart langsamare.

Gor samma sak med en mongolisk ponny som behover lite traning och har den dara symaskinstraven och helt saknar framatbjudning. Ovningen hjalper honom oxa men forst sa maste man varkligen overtyga honom att det ar framat som galler.

Mitt tips ar inte att soka en snabb trav utan en rytmisk. Jag tycker ovningen jag just beskrev lite kortfattat ar bra, ganska enkelt for hasten och for "longeraren" (kan man saga sa?)

jag hade själv en liknande ponny med symaskinstrav. en tränare gav mig tipset att rida på snabbare och sedan ta tillbaka honom med bibehållen bjudning så att han vilade mer på steget och behöll påskjutet...

Hmm...Det är precis så jag försöker göra men det är ju lättare sagt än gjort! När jag försöker ta tillbaka honom blir han stark och kastar med huvudet alternativt tappar både bakbensaktivitet och bjudning...

jag kom dock fram till att det bästa är att inte stressa iväg i sysmaskinstrav utan att rida i ett lugnt tempo, dock så pass friskt att de orkar ta i bakifrån. Man kan naturligtvis inte ställa höga krav på bärighet och samling, men bör för den sakens skull inte strunta i det. Rider man för fort är det lätt att man tappar takten, och ofta skottar bakbenen på snarare än bär upp.

Som sagt, övergångar (galoppfattningar!!), klättring.. sånt här tar tid ;)

Jo det är precis det som sker, att bakbenen bara skjuter på. Ngn samling är det inte fråga om överhuvudtaget. Han är ganska lång också så det kanske också försvårar för honom??

Fick din ponny bättre trav tillslut??

Jag vet inte var Häradsbäck ligger, men kan det verkligen vara så mkt obygd att det inte finns en enda tränare? Det tycker jag annars är det absolut bästa tipset. Man kan visst få tips över internet, men det viktiga är ju att någon kan hjälpa en och kolla så man är på rätt väg. Lycka till!

Det ligger ganska off i södra småland. De finns ju tränare (ca en mil bort) och några till (tre mil bort) Men ingen som kunde hjälpa mig på ett bra sätt. Några tränar bara ryttare på hög nivå med välutbildade hästar och har ingen tid över till oss. De andra är ridskolelärare som mest har nybörjarlektioner.

Ok.

Ett tips (om du inte får igång dem med din sits enbart) kan vara att göra övergångar över bommar. Från skritt till trav och sen när du känner dig redo (låt hästen bygga lite styrka först) från trav till galopp.

Om du har pengar över och vill köpa dvd, har Carl Hester träningsvideos/dvd:s, på en av dem visar han hur han rider ut traven på en häst med medioker/dålig gång. Långsam, balanserad trav, låter hästen hitta takt och bärighet i det något lugnare tempot. När han känner att det går, rider han "ut" traven något, för att sedan gå tillbaka igen. Detta är ju ett långsamt uppbyggande, hästen måste få en chans att lära sig det nya rörelsemönstret.

Lycka till!

Okej! tack för tipset med videon! Går det att se hur han gör?

Nej, inte direkt. Han har en sjujäkla sits nämligen.. :) Men man kan få en idé om hur man kan laborera med en hästs trav och få "ut" den.

okej tackar så mkt för tipset!

Nja, han hade ju rätt kassa gångarter i grunden så att säga, så de blev ju aldrig BRA. Däremot gick han och spände sig ganska mycket i ryggen, och vi tog dit en SUPERduktig osteopat några gånger och då fick gången ett jättelyft faktist. Han lärde sig tillochmed ta ut steget i mellantraven (jättestort). När jag tränade tror jag att jag red på i ett mellantempo utan alltför höga krav på bärighet mest jämt.. inte så långsamt att de inte orkade, men samtidigt inte så snabbt att de bara pinnar på utan kraft. Jag tror det är jättebra och viktigt att variera tempot, men försöka bibehålla takten. lättare sagt än gjort, tro mig.. jag vet!

Nånting som är skönt att tänka ¨på är att traven är den gångart som i regel är enklast att förbättra!

Senast ändrad:

Ska jag börja med att rida fort och sen försöka utifrån det få honom att vila mer på steget? Isåfall hur? Kan övergångar mellan skritt och trav vara bra?

Förvisso så trampar hästen längre in under sig ju mer du ökar traven, men den skjuter även mer med bakbenen, således uppnås inte bärighet den vägen. Men har du en häst som inte bjuder framåt så kan du, genom att aktivt rida framåt, förmå hästen att just få en bättre framåtbjudning.
Om hästen inte är stark och balanserad nog att bära sig bättre, så hjälper det ju knappast att rida på i övertempo, hästen hinner ju ändå inte med. Hellre då att ta det i ett lugnare tempo där hästen hinner med, orkar och trivs.

Att träna övergångar mellan skritt och trav tränar upp bärighet, framåtbjudning och bibehåller uppmärksamheten på ett bättre sätt, samt stärker hästen muskulärt, så den varianten skulle jag valt iaf.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 519
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 214
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025