Få hästen att jobba i rätt form

Sv: Få hästen att jobba i rätt form

oki... jag har väldigt svårt att tro på detta tyvärr...

orkar inte hästen, så orkar den inte å då spelar det nog ingen roll hur hård rumpa man har. :D

Jag föredrar tränare nummer 2:s kommentar om det hela. Där rider du inte lika mycket med handen och får en rundare häst som i längden också ser trevligare ur. Enligt min mening ska jag tillägga. Det är då också lättare för din häst att stiga i formen och hitta den lättare.

Finns det inget mellanting?
Jag tror inte heller på att strama upp en lite "valpig" stor häst med lång rygg i en hög form - låter som en väldigt stel form där du riskerar att ryggen sänks samtidigt som bjudningen avtar och då får du inte mycket kvar att jobba med.
Jag tror av princip inte heller på alltför djupa former. Det blir lätt framtungt, det blir lätt obalanserat eftersom hästen i den formen inte kan använda halsen att balansera med, det finns därför också risk för att överilat och djupt leder till slitna framben. Det finns också risk att nackbandet översträcks om det närmar sig hyperflex, men det är kanske inte så djupt ni går.
Men, att rida fram en stor häst tror jag är viktigt. Att låta den röra sig genom hela kroppen kan nog ibland, som (Malinsky?) skrev, kännas överilat fast det inte är det. Stora steg ska kännas stora!

Hade jag varit tränare skulle jag velat se din häst i en lägre, men korrekt arbetsform (så vinklat bäcken den klarar av, ryggen bjudande uppåt, halsen framåt strävande med nacken i ungefär mankhöjd, nosen helst i närheten av lodplan), där den får länga ut sin överlinje och trampa på. Men sedan hade jag velat träna den till större kontroll på sin kropp genom massor av övergångar, tempoväxlingar och en miljon halvhalter för att succesivt öka styrkan, balansen och jobba ner rumpan på den.
Jag kan tänka mig att det i moment kan vara bra att sänka formen ännu mer när man ber hästen bromsa tempot och vinkla sig mer, men helst utan att för den skull krulla ihop den. För att visa vägen bort från ev ryggsänkning och be om kraft och balans bakifrån. Men att hålla kvar den därnere riskerar framåtbjudning och uppåtkraft på sikt.

OBS (för att undvika missförstånd) - självklart ska man stretcha också, och då med så lång och låg hals hästen vill. Särskilt efter att man bett om mer samling. Men jag ser inte det som arbetsform utan vilopaus med stretch. En frisk häst jobbar normalt genom kroppen även i fri form, men det är förståss inte jobb motsvarande en "korrekt" arbetsform.

Hej!

Jag förstår va du menar med att hästen "kommer upp själv". Om man diskuterar svårare dressyrklasser så är det oerhört påfrestande för hästarna att gå i den höga formen och ha baken under sig osv. Det krävs naturligtvis mycket träning för det. MEN det är ju ändå ryttaren som bestämmer vilken form hästen ska gå i. Min häst har en ganska dålig anatomi (svankig och kortare hals). Han rids alltid i låg form på träning samt framridning. Ca 2 min innan jag går in på banan kortar jag upp tyglarna mer och lyfter upp handen så att han kommer upp i sin "tävlinsform". Innan jag började med detta system knäppte han ofta av och blev "bakom" inne på banan vilket drog ner hela helhetsintrycket.

Jag låter alltså inte min häst komma upp, jag bestämmer när han ska upp och ner i formen. Å andra sidan så tränar jag även i tävlingsform vissa stunder under träningspasset ibland. T.ex om jag tränar programridning:)

Har samma problem som dej, en del säjer rid på framåt, en del säjer flytta undan bakdelen, en säjer, rid i lugnt tempo...så jag har kokat ihopa en egen röra av det, tar det som fungerar och lämnar det andra...

Nej skickligheten som ryttare är i att kunna stärka hästen utan att tvinga upp den.
dvs att rida "ner" hästens bakdel så att framänden kommer upp....

:bow::bow:
Instämmer!

Visst är det jobbigare för hästen att höja formen, men det svåra ligger ju då i att få baken på plats och hästen att börja jobba bra med bakbenen - för att sen få som kvitto att hästen höjs fram utan att spänna sig!

oki... jag har väldigt svårt att tro på detta tyvärr...

orkar inte hästen, så orkar den inte å då spelar det nog ingen roll hur hård rumpa man har. :D

Hästar orkar nog mer än man tror om man inte kräver det under för lång tid eller för många upprepningar (steg) när det är riktigt jobbigt.
Mitt varmblod som också vill gå lång och låg och upplevs döende när man kräver lite mer av honom kan visst samla sig några steg utan att gå sönder för det! ;) Även om han inte trodde det själv.

Däremot är det väl också en del psykologiskt? Att en häst som inte är van att ta i är rädd att det ska bli obehagligt eller för tungt, att den inte är mentalt beredd på det eller kanske blir förvirrad av signalerna och får då lättare att spänna sig. Därav att man försöker ta det väldigt successivt...
När en del rider mitt varmblod tror man inte att han kan annat än travartrava, andra att han inte kan annat än att stolpa på i lång och låg, och så *poff* sitter en skickligare ryttare upp och vägleder honom till lite mer samlad trav! :angel:

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 824
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 163
Senast: Bison
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 940

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka