Sv: Få hästen att jobba i rätt form
Finns det inget mellanting?
Jag tror inte heller på att strama upp en lite "valpig" stor häst med lång rygg i en hög form - låter som en väldigt stel form där du riskerar att ryggen sänks samtidigt som bjudningen avtar och då får du inte mycket kvar att jobba med.
Jag tror av princip inte heller på alltför djupa former. Det blir lätt framtungt, det blir lätt obalanserat eftersom hästen i den formen inte kan använda halsen att balansera med, det finns därför också risk för att överilat och djupt leder till slitna framben. Det finns också risk att nackbandet översträcks om det närmar sig hyperflex, men det är kanske inte så djupt ni går.
Men, att rida fram en stor häst tror jag är viktigt. Att låta den röra sig genom hela kroppen kan nog ibland, som (Malinsky?) skrev, kännas överilat fast det inte är det. Stora steg ska kännas stora!
Hade jag varit tränare skulle jag velat se din häst i en lägre, men korrekt arbetsform (så vinklat bäcken den klarar av, ryggen bjudande uppåt, halsen framåt strävande med nacken i ungefär mankhöjd, nosen helst i närheten av lodplan), där den får länga ut sin överlinje och trampa på. Men sedan hade jag velat träna den till större kontroll på sin kropp genom massor av övergångar, tempoväxlingar och en miljon halvhalter för att succesivt öka styrkan, balansen och jobba ner rumpan på den.
Jag kan tänka mig att det i moment kan vara bra att sänka formen ännu mer när man ber hästen bromsa tempot och vinkla sig mer, men helst utan att för den skull krulla ihop den. För att visa vägen bort från ev ryggsänkning och be om kraft och balans bakifrån. Men att hålla kvar den därnere riskerar framåtbjudning och uppåtkraft på sikt.
OBS (för att undvika missförstånd) - självklart ska man stretcha också, och då med så lång och låg hals hästen vill. Särskilt efter att man bett om mer samling. Men jag ser inte det som arbetsform utan vilopaus med stretch. En frisk häst jobbar normalt genom kroppen även i fri form, men det är förståss inte jobb motsvarande en "korrekt" arbetsform.