Få han bekväm där igen.

C

CassyJo

Igår när vi gick till sjön hela familjen med hunden för att ha en lugn dag där och njuta av sommarvärmen utsattes min hund av en obekväm situation.

På vägen till sjön passerar vi ett par radhus och från baksidan av radhus längorna ut mot vägen kommer en Basset springandes mot våran hund.

Min hund bara titta på den av nyfikenhet och höll sig gåendes vid min sida men när den sen tog språng mot honom från 3 meters avstånd gav min ifrån sig ett rejält skall som gjorde att den vände om (hundar ser ju andra hundar som springer mot dem som hotfullt). Efter det skallet fortsatte min gå bredvid min sida i lugn och ro igen men efter kommer Basseten skällandes och hoppandes efter honom för vind och våg, medan min hund bara ignorera den och titta på mig hela tiden, vilket gjorde att jag vände mig om och tog ett bestämt steg mot den som resultera i att den stanna och sluta följa efter men fortsatte skälla.

Ägaren syntes inte till någonstans och kom inte äns när den skällde den totalignorerade sin hund med andra ord och lät den hålla på. Noteras ska också att intill gångbanan går en högtraffikerad väg med bussar, bilar, lastbilar, traktorer osv och Basseten sprang runt utan tillsyn.

På vägen hem skulle vi passera radhusen igen, som tur var fanns inte Basseten där då men min hund var något skeptisk att gå där efter den upplevelsen. Den vägen är den kortaste (för att slipa gå mil) till sjön.

Min fråga är nu, hur gör jag honom bekväm på den vägen igen? Och vad gör jag om den där Basseten skulle komma springandes i högsta hugg mot honom igen?

Han är ju inte direkt rädd eller så men han går väldigt sakta just där och kastar ett öga på radhusen för att se om Basseten är på väg och jag vill inte att det ska eskalera i rädsla. Min hund är tuff och svarar garanterat upp om så behövs men han ogillar sådant som händer plötsligt, det blir rena chocken för honom.

Sv: Få han bekväm där igen.

Jag tycker inte att du ska göra något annat än att låtsas som att det regnar, dvs gå förbi precis som vanligt. Kommer basseten så fortsätt bara gå, bryr du dig inte om den lär din hund inte heller göra det.

Släpp det och gå vidare, blir mitt råd!

Om jag skulle lägga på minnet alla hundar som skällt på, sprungit emot, sprungit efter, gjort regelrätta utfall emot eller till och med angripit mina hundar så skulle jag få håll MASSOR av platser/hundar/situationer i minnet hela tiden!

Om inte du gör någon affär av detta - som ju verkligen inte var något att hänga upp sej på - så kommer hunden inte heller att göra det!

/Swat

Det vet jag. Och jag fortsätter gå där men min hund är fortfarande lite skeptisk till att ta den vägen och går sakta vid det stället men jag antar att går man där tillräckligt mycket så lär väll hans skepticism släppa. Jag är ju lugn när jag går där och ignorerar händelsen men min hund tycks inte kunna släppa det.

Hur många gånger har du gått förbi där då sedan det hände?

Klart hundar minns att "där bor en otrevlig jävel" men händer inget mer så släpper det så småningom.

För varje runda vi tar. Tvingas passera där för att komma någe vart med hunden då de har lagt tjära i baken åt andra hållet.

Ingen big deal, tror du blåser upp det hela mer än hunden. Ignorera och fortsätt gå.

Det vet jag. Och jag fortsätter gå där men min hund är fortfarande lite skeptisk till att ta den vägen och går sakta vid det stället men jag antar att går man där tillräckligt mycket så lär väll hans skepticism släppa. Jag är ju lugn när jag går där och ignorerar händelsen men min hund tycks inte kunna släppa det.

Gå på i vanlig takt så går det nog över rätt fort :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 237
Senast: Milosari
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 138
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 463
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka