Få fram traven?

minponny

Trådstartare
Min islandsvalack väljer tölten naturligt. Han har inte så jätteren tölt, utan blandar med pass lite ibland.
Menmen, den här tråden gäller just Traven. Han travar i hagen, och har ibland travat med ryttare på ryggen när han inte har orkat galoppera.. :grin:
Jag vill veta hur jag ska få fram traven, hur jag ska gå tillväga.

Jag vet dock inte om det är så jätteklokt att ta fram traven nu, eftersom att han blandar pass och tölt? Blir han förvirrad då?

Tacksam för svar. :)

Sv: Få fram traven?

Hur du ska gå tillväga är jättesvårt eller mer eller mindre omöjligt att säga via internet, jag har ju aldrig sett hästen och att den inte travar kan ju bero på många olika saker.

Men rent generellt är det inte alls dumt att börja försöka hitta en trav bara för att hästen lätt blir passtaktig och latteral i tölten, snarare tvärtom. Ren, fyrtaktig tölt kan man tänka sig ligger mellan pass och trav, så hittar du traven kan du kanske få lite gratis i tölten med en renare takt eftersom du då kan eftersträva mera diagonalt istället för latteralt i tölten.

Sedan kan det ju vara enklare att göra det tvärtom också, dvs. att du rider igenom tölten ordentligt så hästen lossnar helt i kroppen och blir ren i takten, kanske kommer traven bara av det.

Annars är alltid travbommar bra, det är också bra att ut och rida i skogen så hästen får lyfta på fötterna och tänka var den sätter tassarna.

Min häst har knappt heller travat men det kommer mer och mer! Främst vid löshoppning travar hon några sträckor, hon har insett att galopp är lättare att hoppa från än pass men efter hindrena blir det ganska ofta trav :D Ska få henne att inse att man kan hoppa från trav också ;)

Hej!
Jag hade samma problem med min häst. Han valde tölt och pass framför allt annat i början.
Men för att hjälpa honom lite, sätt på ett par boots, behöver inte vara med mycket tyngd, men det är bara så han får mer vikt på framdelen än bak:)
Sen är det jätte bra att löslongera. Jag brukar säga att får man inte igenom det på backen med hästen, får man OFTAST inte det på ryggen heller:)
Och när han tar traven utan problem utan ryttare , kan man löslongera i rundpaddock (har man inte de, stäng av paddocken på hälften bara) Så han lär sig på egen hand att hitta sin balans i svängarna=)

Men självklart ska du ju prova att trava med honom när du rider också, man kan ju inte vara i paddocken jämt;) utan prova med lätt säte, inte för långa tyglar, dom ska egentligen helst inte glappa, för är dom lösa kan han tappa balansen lätt:) Men fungerar inte det, får du ju ha lösa:) och ha gärna boots då också, ifall han går över i pass så han inte kan trampar sig själv i passen.

Men traven stärker även galoppen och galoppen stärker traven. så öva mycket galopp i uppförsbackar med boots och försök att han tar traven efter galoppen

Detta var bara ett tips som jag har kört på min häst, som ahr fungerat jätte bra. Och så får du ju testa i fall de hjälper på din.
Jag har boots på väldigt ofta på min häst 4-5 gånger i veckan. Jag har ju som sagt en 5 gångare, som helst väljer pass efter galopp, så jag tar de säkra före de osäkra:)

Men jag tror inte de kommer vara några problem med att ta fram traven nu, även om han blandar pass och tölt.=) Det var de aldrig med min ialf:p

Nu har jag ingen aning om vad travproblemet beror på.. Iof låter det som om din häst är spänd antingen i bogar eller i rumpan (eller kanske båda?) eftersom han även är passtaktig i tölten.. Som brandybus kan du gå tillväga på olika sätt. Du kan försöka mjukgöra tölten med olika övningar - öppna är enligt mig en superövning om man gör det rätt. Hästen kan inte spänna sig där. Men kan du inte öppna sedan innan så ska du nog be om hjälp att lära dig det och inte försöka själv.. När du har fått tölten mjuk kanske din häst väljer att gå mot trav när det är jobbigt. Låt honom gå i trav isf. som belöning när han har gjort rätt.

Det andra alternativet, som jag däremot tror kan vara svårare, är att försöka hitta traven först och på så sätt påverka tölten. Löslongera eller tömkör till en början så hästen får hitta sin egen balans utan ryttare först. Du kan köra med eller utan bommar, kolla vad som går bäst. Rid också ut i skogen, gå över terrängen och gå runt träd, stenar m.m. så hästen får böja sig och bli mjuk i sidorna.. Det kan hjälpa med viktboots fram, men inte för tunga om hästen lätt blir framtung.

Mitt femgångssto var jättesvårtravad för ca ett år sen. Hon var också passtaktig i tölten så jag började därifrån. Hon var väldigt het och ville gärna springa iväg i skritten. Jag började med att bara låta henne ta ett steg i taget, så hon verkligen lärde sig att det var jag som bestämde varje steg hon tog. När hon hade lärt sig det lyssnade hon mycket mer. Då började jag göra samma sak i tölten. Jag kortade upp henne jättemycket och lät henne gå i jättelångsam tölt. När hon gick rent saktade jag av. Jag jobbade också mycket med mjukgörande övningar m.m. Hon fick bara bättre och bättre trav efter det. Jag red henne inte på ca ett halvår/år efter det. Hon var bara familjens, jag hade en egen häst att rida och hon reds av andra. Men hon blev faktiskt bättre och bättre. Idag är hon fortfarande svårtravad, men jag jobbar på det.
Förra veckan när jag red kurs sa instruktören (Hinni) att jag skulle rida henne i tölt och flytta ut henne. När hon blev mjuk skulle jag bjuda fram henne till trav med långa tyglar och sen bara sitta där och låta henne hitta sin balans. När hon blev ren skulle jag sakta ner. Först när hon har hittat sin egen balans i traven får jag börja lägga mig i och forma henne..

Nu vet jag inte vart hästen är inriden, men kommer den från island så är det värt att veta att där lägger man händerna lätt på hästens manke när man går över till trav. En del börjar trava utan förlängning av tygeln, men testa att från skritt ha lätt säte, ge hästen tygeln och driv! Går det inte SAKTA av och börja från början. Det är självklart att hästen förövrigt är vältränad, rätt belastad osv, men det tror jag att de andra har nämnt ordentligt=)

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 499
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar