få föl att sluta dia

SiZo

Trådstartare
Jag har tyvärr inte möjlighet att sära på föl och sto, men märren går ner i vikt igen så jag måste sära på dem mer, de går i varsin box på natten och förut har jag haft dem i olika hagar, men nu har fölis lärt sig att dia genom staketet...

finns det något man kan köpa o sätta för juvret? eller nån salva som smakar illa som är ofarlig för stoet?

kan tyvärr inte sära på dem mer än jag redan gjort i dagsläget, anledningarna till det kan vi strunta i.

Sv: få föl att sluta dia

Skulle sätta upp ett till staket=) Så de finns en gång på ca 1 m elemman. ANnnars finns det säkert bnått som e äckligt, men ofarligt som du kan smeta på juvert.

Ge fölet mer mat och sätt upp staket så de inte kan nå varandra genom det.

Stopp-och-väx har jag hört ska funka bra, ofarligt men gräsligt äckligt.

Annars är kanske tre-ess-salvan också ganska äcklig..tjärsmak... men ofarlig vad jag vet.

mer mat, hur ska jag lyckas med det? den har fritillgång på hö och är inte tunn för 5 öre.

kan inte sätta upp mer staket som jag skrev redan innan.

hur långt tid brukar det ta då? hon verkar verklgen ge sin fölunge allt hon har :crazy:

Jag vet inte exakt eftersom jag "nyss" köpte både mamma och föl, men ca 9-10 månader (förra ägaren har inte reggat henne än och jag har glömt bort om det är i juni eller juli hon föddes :o)

Mamman visar inga tecken på att börja stöta bort fölungen själv.

mer mat, hur ska jag lyckas med det? den har fritillgång på hö och är inte tunn för 5 öre.

kan inte sätta upp mer staket som jag skrev redan innan.

Kraftfoder. Och såklart den inte är tunn, den äter ju mjölk från mamman också! Det är den delen du måste byta ut genom att mata fölet med annat.

Om stoet inte är dräktig igen kommer hon inte stöta bort fölet.

Jag har haft ett liknande problem själv.Har inte provat stopp o väx själv men provade tjärsalvan (fyra ess?) och glansspray:D insektsspray, crubnix (litelitegran) blandat med tjärsalva..mm INGET FUNGERADE! Hon diade ändå.Det enda som verkligen fungerar är att sära dom helt.Låter konstigt att det inte ska gå att sätta upp ett staket till brevid det andra?räcker ju med plaststolp och en tråd? Om dom redan kan gå i varsin hage så är ju en stor del av problemet löst!
Och ett föl som blir avvant MÅSTE ha kraftfoder Och jag hoppas att du ger ett magert sto som ge di kraftfoder??

Senast ändrad:

Varför i hela friden ska jag ge kraftfoder när jag har ett hö som innehåller lika mkt MJ som de flesta kraftfoder?

och denna märr kände man revbenen på ryggen på när jag köpte henne, idag ser hon ut så här:

och är med andra ord inte mager (bilden är 6 dagar gammal) och har fått mkt finare muskler o allt, men hon rids inte eftersom hon har tappat skorna, men jag kommer börja rida henne igen i slutet av veckan, och jag vill behålla vikten på henne och dessutom bygga muskler. givetvis är hon extremt omusklad, men man får ju tänka på hur hon såg ut för några månader sen oxå.

fölis behöver inte nåt kraftfoder, det har jag redan räknat ut.

Men du skriver ju att märren går ner i vikt, vill du inte att den ska gå ner i vikt måste du ge mer foder, svårare än så är det inte.

och varför måste mer mat vara kraftfoder? :confused:

i min värld är hästar gräsätare, behöver en häst mer mat så ger jag dem mer grovfoder helt enkelt, finns ingen anledning att göra nåt mer så vida det inte är mkt svårgödda hästar, och det är hon ju inte eftersom hon gick upp i vikt medans hon stod i samma box som fölet, och det var trots att jag då hade ett hö som bara innehöll 7 MJ/kg, nu har jag ett betydligt bättre hö.

ska jag ge kraftfoder så är det oftast för att få upp protein kvoten och då ger jag krafft protein, men hittils har det inte behövts men jag har en säck hemma ifall att, min andra märr fölar ju "när som helst" och det är främst henne jag tänker på med det fodret.

Liknande trådar

Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
3 092
Senast: cello
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 923
Senast: Lavinia
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 432
Avel Mitt relativt nyköpta, dräktiga, sto fölade natten till 1:a juni. Jag var inte riktigt beredd då hon inte visat mer tecken än att hon...
2
Svar
27
· Visningar
6 736
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar