Få exemhäst utdömd?

Zantha

Trådstartare
Jag har letat lite i gamla trådar men inte hittat något svar på min fråga.
Kan man få en häst utdömd pga svår knottallergi?

Mvh

Senast ändrad:
Sv: Få exemhäst utdömd?

ja det avlivas exemhästar pga djurskyddsskäl. om man inte får bukt med exemen trots täcke, salvor osv så skapar det ett enormt lidande hos hästen. en exemhäst utan lindring lider betydligt mer än en häst som är lite halt. tyvärr inser inte folk det och tycker att exem "inte är så farligt".

men som sagt, ni måste prova alla tänkbara väger först.

Ja det kan du . beror nog vilken vetrinär som man har.
har sett en häst som vet. hade dömt ut.
Den hade gått utan skötsel en sommar.
Hästen flyttade till annat stall och togs om hand nästa sommar, då visade den knappt några tecken på eksem.
Mycket beror på var du bor samt hur mycket jobb man vill lägga på hästen.
det finns säkert extremfall med hästar som inte mår bra trots noggran skötsel, dessa kanske skulle behöva få ett slut på lidandet.

Jag frågade min veterinär om detta och han var tveksam till ifall försäkringsbolagen ersätter utdömda eksemhästar. Så frågan är vad du menar med utdömd? Avliva den kan man ju göra oavsett om den är utdömd av veterinär eller inte. Men är det försäkringspengarna du vill ha så får du nog kolla upp dina villkor, ifall din försäkring täcker utdömning pga eksem.

det stämmer. det är ju möjligt att vet. tycker att hästen skall tas bort men man får inga försäkringspengar.

Jag förmodar att du provat det mesta för att få bukt med allergin. Men har du provat nimolja? Det har fungerat suveränt bra på alla hästar jag vet om som behandlats med det.

Svarar alla..

Det jag undrar är just om man får ut något på försäkringen, givetvis så vet jag att man kan avliva hästen ändå (vilket kanske görs om det inte finns något som hjälper henne).

Det gäller en häst på endast fyra år som i år har sin andra exemsommar i sitt liv. Hästen mår mycket dåligt pga klådan, kan inte ridas och ibland knappt hanteras för den är verkligen hysterisk:cry: Har sprayats med div, smorts, tvättats och täckats efter konstens alla regler men det finns ingen hejd på kliandet. Hästen har alltså kliat sönder sig på öron, manke, flanker, under magen och har ingen man och bara nederdelen av svansen kvar. Mår så dåligt av att se henne och lider när jag tänker på att hon kanske ska ha det såhär illa varenda sommar i kanske tjugo år till.

Gull: Ska genast kolla upp detta med nimolja då jag inte har hört om det innan, tack för tipset:bow:

Kollade nimoljan och det var ju visst ngt jag känner till.. använde inte hjärnan när jag svarade:crazy: Blev dock avrådd av en som jobbar i en känd hästbutik i dom här trakterna att använda det då hästen är så sårig..?:confused:

Senast ändrad:

Lite långsökt.. Men...

Det går inte att hitta en köpare kring havet, brukar eksemhästar inte bli bättre när de får stå vid havet??

//Zsara som aldrig ägt en Isis, men däremot lagt alldeles för mkt tid på att läsa div trådar på Buke :angel:

Ja, det bästa hade ju varit om man kunde hitta någon stackare, helst på en ö ute i havet som kunde förbarma sig över hästen.. Vi bor högt upp, det blåser nästan alltid här och det är inte alls mycket knott där ute men det hjälper inte så kraken måste vara extremt känslig. Kanske skulle försöka smuggla den till Island? Ett problem dock, det är en korsningshäst på ca 160cm så den skulle inte precis smälta in:angel:;)

Hehe, ingen fara:) exem blir gärna lite synonymt med Isisar då det mest är dom man hör om. Ja, jag tror också att det skulle blivit ganska svårt:D

Man skulle haft en STOR lösdrift inomhus, dvs några 100 kvadrat. Där skulle din häst kunna gå under den värsta tiden under året.

Iofs är det ju fortfarande lagligt att ha hästar instängda i box 24/7 ...Men det är väl inget jag skulle rekommendera direkt.

Det gäller en häst på endast fyra år som i år har sin andra exemsommar i sitt liv. Hästen mår mycket dåligt pga klådan, kan inte ridas och ibland knappt hanteras för den är verkligen hysterisk:cry: Har sprayats med div, smorts, tvättats och täckats efter konstens alla regler men det finns ingen hejd på kliandet. Hästen har alltså kliat sönder sig på öron, manke, flanker, under magen och har ingen man och bara nederdelen av svansen kvar. Mår så dåligt av att se henne och lider när jag tänker på att hon kanske ska ha det såhär illa varenda sommar i kanske tjugo år till.
Självklart kan hon inte ha det sådär i tjugo år till, är det som hemskt illa som du skriver så spelar det ingen roll vad försäkringsbolaget säger, hon måste få slippa eländet och somna in. :cry:

Nimolja är antiseptisk, den går bra att använda på sår, runt ögon, könsorgan, etc. Det finns en ideel organisation i Spanien för övergivna, vanvårdade och misshandlade hästar som har erfarenhet av att använda den på svårt skadade hästar. De heter CYD Santa Maria och finns i Alhaurin de la Torre, nära Malaga. I Spanien är problemen med eksem på hästar enorm, till och med föl föds med skrapsår!

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Ajda
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
478
Senast: Anonym456
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
41 428
Senast: Ray
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023