D
Dimm
Frågar av ren nyfikenhet; hur tränar man en häst så att den orkar/kan tölta? Finns det några "gör si och gör så" eller är det alldeles för många "det beror på" för att det ska gå att beskriva så här?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oj....ja, jag skulle nog säga precis det du skriver: Det beror på. Det beror nämligen på hur lätt hästen har för det i sig själv så att säga. Mitt ungsto har ganska mycket tölt o passanlag. Än så länge är hon inte töltsatt men min instruktör säger (det jag själv trodde) att den dagen hon är redo (när hon blivit mer lyhörd för grunderna; framförallt lyssna på skänkel/drivning bättre) så kommer det inte vara några problem att få fram den. Ett annat ungsto jag känner är på gång att sättas i tölt nu, men hon har betydligt mindre pass/töltanlag - hon har däremot väldigt starka grundgångarter och stark trav. Henne blir det lite mer jobb med - hon kräver mer att "lära sig" tölta - mycket samling, få henne att börja vinkla in bakbenen och kunna jobba sig från samlad "skrittölt" fram i riktig tölt.Dimm skrev:Frågar av ren nyfikenhet; hur tränar man en häst så att den orkar/kan tölta? Finns det några "gör si och gör så" eller är det alldeles för många "det beror på" för att det ska gå att beskriva så här?
Björk skrev:Henne blir det lite mer jobb med - hon kräver mer att "lära sig" tölta - mycket samling, få henne att börja vinkla in bakbenen och kunna jobba sig från samlad "skrittölt" fram i riktig tölt.
Hmm, jag är ingen expert heller på töltsättning i sig. Har ridit en del hästar som är äldre och haft oren tölt och lyckats (mer eller mindre bra) att korrigera/få ordning på dem.Dimm skrev:OK. Det är precis det här jag var ute efter! Får samlingen i sig hästen att vinkla in bakbenen, eller hur gör man för att få hästen att göra det? Om du gav mig en instruktion och skickade hem mig för att träna. Hur skulle du beskriva det då?
Vad menar du med "samlad "skrittölt""?
(Jag är definitivt en nybörjare och har inga planer på att "gå hem att prova", men jag är å andra sidan så himla intresserad av att lära mig att förstå, så jag frågar i alla fall... )