Få det varmt i spån?

Sv: Få det varmt i spån?

Tomaten skrev:
Det är ju amoniak ångorna som är "farliga/retande" och har man mycket spån som suger upp så bildas inga ångor.

Det är det jag undrar, gör det verkligen det. Är det värt att prova. Jag känner mig osäker tills ngn med stor säkerhet säger annorlunda.

Det är väl det kalken är till för? Att binda ammoniaken så att det inte blir någon lukt eller ångor.

/Maria

Men hur länge binder den? Ska kalk med jämna mellanrum läggas på för ett fullgott resultat, hur mkt ska på, när ska det på ovs.

Många frågor blir det. Men vill att resultatet blir perfekt iom att en bronkithäst ska stå där.

Om ammoniaken skall bindas av kalk måste den ju vara i kontakt med kalken och det är ju bara det spån som är närmast golvet. (om man inte strör kalk ovanpå varje dag :confused: )Ammoniakångor stiger uppåt. Även om spånet suger upp kisset så avger det ändå en viss ammoniakgas, även om det blir mindre än t.ex i en halmbädd som suger upp sämre. Hästar med luftvägsproblem bör inte stå med mulen i ammoniakångor, nej! Permanentbädd kan fungera bra ändå beroende på hur blöt den blir och hur mycket kiss som kommer upp till ytan. Sätt ner näsan och lukta! Luktar det ammoniak så finns ammoniakångor. Ammoniakångor bildas när temperaturen är högre än +5 grader. För att hästen inte skall dra i sig så mycket ångor kan du sätta upp en höhäck i boxen så slipper han stå med mulen i bädden och äta.

Tomaten skrev:
vet inte om det hör hemma på häst vård, men min häst kommer stå i någon form av ute box. Alltså blir det rätt kallt på vintern men finns det något knep så man får botten i boxen att hålla sig varm så han inte kyls av underifrån.
vi använder spån.
Ge mig gärna lite tips!
såg på hästliv att man kunde sätta upp en grislampa för at hålla hästen varm över rygg och länd men är inte det en brandrisk?

Ang grislampan. Gris stall är ofta JÄTTE DAMMIGA pga att själva grisen producerar en massa damm. Om lampan är konstruerad för dessa miljöer så borde det väl inte vara ngt problem? :confused:
Sätt den så hästen inte kommer åt den bara.

Tomaten skrev:
förresten, kan man göra så här? ha kalk i botten, halm över trampa till det och lägga ett TJOCKT lager med spån över och hoppas att han inte mäker så mycket av halmen?

Möglar inte kombinationen spån ovanpå halm? Det har varit helt mögligt varje gång jag träffat på den kombinationen iaf. Kanske en slump.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 161
Senast: ako
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 361
Senast: mackan
·
Hästvård Har en gammal häst här hemma.... Jag märkte att han började tugga höbollar som han spottade ut samt att han började sträcka på halsen...
2
Svar
25
· Visningar
2 909
Senast: Lepidus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar