Få det varmt i spån?

T

Tomaten

vet inte om det hör hemma på häst vård, men min häst kommer stå i någon form av ute box. Alltså blir det rätt kallt på vintern men finns det något knep så man får botten i boxen att hålla sig varm så han inte kyls av underifrån.
vi använder spån.
Ge mig gärna lite tips!
såg på hästliv att man kunde sätta upp en grislampa för at hålla hästen varm över rygg och länd men är inte det en brandrisk?

Sv: Få det varmt i spån?

Permanentbädd?

Ist för lampa, täcka hästen?

Halm är jättebra som isolering, vi brukar blanda halm och spån och det har fungerat bra. Våra stall har dock trägolv, jag vetinte om du menar att det är jordgolv, för isåfall är det ju jättebra med mkt halm...

Håller med mizz. Gör en fin tjock permanentbädd. Isolerar jättebra underifrån och är skön att ligga på!

Min förra häst med luftvägsproblem stod i utebox flera år. Hade bädd i boxen. Att hon frös var inget problem, däremot vattnet. Det är ett jäkla springande med varmvatten för att tina upp bottenfryst vattentunna. ;)

Lycka till med din häst.

hehe, den gör man av halm eller hur?
då kommer kingen gå från 500 kg häst till halmätande 5000kg häst. han vräcker i sig halm, helt tokig i det.

förresten, täcke är ju en själklarhet!

Min stod i utebox innan han fick plats inne i stallet.
Hade 200gr stalltäcke och ylletäcke under riktigt kalla nätter. Hade spån och halm i boxen. Halmen käkade han visserligen men spån funkade utmärkt!

förresten, kan man göra så här? ha kalk i botten, halm över trampa till det och lägga ett TJOCKT lager med spån över och hoppas att han inte mäker så mycket av halmen?

Du behöver inte ha halm alls i din permanentbädd! Kalk underst och sedan ett bra lager med spån över. Om du sedan vill ha halm ovanpå spånen eller inte, det är ju upp till dig.

jaha, så dum var jag. har alltid alltid fått höra att det ska vara halm i en bädd. men dåså, då blir det bädd men hur sköter man en bädd? har NOLL erfarenhet av det.

Tomaten skrev:
såg på hästliv att man kunde sätta upp en grislampa för at hålla hästen varm över rygg och länd men är inte det en brandrisk?

När jag jobbade hos en tränare i halmstad så hade vi grislampor till två hästar en på spån och en på halm.. och där började det inte brinna.. sen så är väl grislampan lägre ner hos grisarna än hos hästarna så det borde ju vara större brandrisk hos dom

Man tar bara ut bajs och låter bädden suga upp kisset. Därför behöver bädden vara rejält tjock från början. Efter ett tag kommer du märka när du behöver fylla på med spån. Ibland kan det faktiskt fungera mindre bra med bädd och det är till hästar som alltid kissar på exakt samma ställe eller till de som vandrar omkring o lever rövare i boxen så att hela bädden rivs upp. Det är bara att prova! Man skall försöka låta bli att riva upp kisset i bädden utan istället fylla på med mera spån. Meningen är att det skall bli en kompakt kaka underst.

Grislampor börjar inte brinna, dom är ca 50 cm från marken och dessutom är det mycket mycket mycket dammigare i grisstall än en ute häst box.

*kl*

Men måste fråga, permanentbädd till bronkithäst? Är det förenligt utan mkt god ventilation och högt i tak eller överhuvudtaget? Har ingen erfarenhet av just den kombinationen.

Det är väl bara okej så länge man har mycket spån och kalk så det inte blir mycket amoniakångor...eller?

Det är just det jag är rädd för........eller. Inte roligt om hästen blir dålig för en sådan sak.

mizz skrev:
*kl*

Men måste fråga, permanentbädd till bronkithäst? Är det förenligt utan mkt god ventilation och högt i tak eller överhuvudtaget? Har ingen erfarenhet av just den kombinationen.
Det är väl utebox vi pratar om. Ska inte ventilationen fungera där?

Det är ju amoniak ångorna som är "farliga/retande" och har man mycket spån som suger upp så bildas inga ångor.

Beror väl på hur uteboxen är byggd. Är det ett mindre rum och del av en byggnad med bara en öppning och lågt i tak kan luften bli stillastående därinne. Två öppningar och du har drag.
Och man måste ju ha öppet i alla väder, det räcker ju med bara en natt instängd så kan hästen bli dålig om man har otur. Jag slängde ut en förfrågan för jag har ingen egen erfarenhet av just permanentbädd och bronkithäst. Tänkte just på ammoniakångerna, och om hästen äter på backen så finns ju näsan där nere att antal timmar per dygn. Ja, spekulationerna är många från mig. Men hur är det egentligen.

Det ultimata är ju lösdrift.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 161
Senast: ako
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 361
Senast: mackan
·
Hästvård Har en gammal häst här hemma.... Jag märkte att han började tugga höbollar som han spottade ut samt att han började sträcka på halsen...
2
Svar
25
· Visningar
2 909
Senast: Lepidus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar