Få bort stearin

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare voltigehoppare
  • Startdatum Startdatum
V

voltigehoppare

Otrooooligt viktig fråga :angel:

Jag har två ljuslyktor som inte går att tända längre då det är för lite veke kvar men en del stearin. Finns det något enkelt sätt att få bort det stearin som är kvar så man kan använda dem till värmeljus istället eller är det bara att ställa sig och skrapa? :D

Sv: Få bort stearin

Om du kan på något sätt så är det jättebra att spola kokhett vatten på stearin. Då försvinner det.

Det bästa sättet tycker jag är att antingen hälla i riktigt kallt vatten eller lägga ljusstaken/ljuslyktan i iskallt vattenbad. Stoppa in i kylen eller ställ ut om det inte bli tillräckligt kallt. Sen brukar det gå lätt att få bort stearinet när det är riktigt hårt.

Bara man inte gör det i vasken så.
Annars e de en tidsfråga innan du behöver ringa rörmockaren

mitt tips är att ställa den upp o ner i en konservburk och sen in i ungnen i ca 70grader

Släng sen ner en papperstuss och 2 3 bitar trä som sticker upp ur konservburken så har du en marschal att ställa ute när du ska ha gäster

Senast ändrad:

Kan du visa en bild på hur en sådan marshall ser ut för jag fattar inte vart pappersbiten ska ta vägen?

knyckla ihop ett a4 till en boll och lägg den sen i det smälta stearinet( så blir det lättare o tända den ) så den sticker upp ur stearinet.

maskindiskmedel eller bakpulver....lägg i det i lyktorna och häll i hett vatten och låt det stå en stund....sen lossnar stearinet av sig själv......

Har använt det själv och har funkat varje gång....lycka till

Tack alla för svar, nu har jag lite olika grejer att testa :bow:

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 431
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 643
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.