Få bort missfärgningar i pälsen?

Red_Chili

Trådstartare
Jag vet att det på hästar finns massor av olika knep för att få bort tex gräsfläckar och liknande på vit päls.
Finns det några knep som fungerar även på hundar? Mina damer brukar få duktigt med gräsfläckar när de springer ute men jag har ingen lust att bada hela hundarna trettioelva gånger om året samtidigt som jag inte gillar fläckarna :angel:

Sedan har min gammeltik, som så många andra ljusa hundar, "missfärgad päls" runt mun och ögon. Pälsen är som rödaktig istället för vit/creme. Går det att få bort? Just eftersom det är runt mun och ögon känns det lite.. knepigt.

Sv: Få bort missfärgningar i pälsen?

På hästen (skimmel) använde jag torrschampo och ryktsten för att få bort alla typer av fläckar.

Det borde ju kunna användas på hund också tycker jag.

Ang missfärgning runt ögon/mun så finns det speciella schampon i välsorterade djuraffärer som typ 'bleker' pälsen fast ändå inte. Aldrig hajjat hur dom funkar riktigt...:o
Nåväl, min mamma köpte en sån efter att butiksinnehavaren visade bilder på sin (Perser)katt som brukar få missfärgad päls på ögon, näsa och mun. Den var helt kritvit på bilderna!
Dock så kostar såna schampon en del, mamma betalade strax under 300 kr för en mindre flaska, men helt klart värt det.
Flaskan är helsvart med tunn guldaktig text. Kan be henne kolla vad den heter om du vill?:)

Den funkar såklart på både hund och katt.

Det finns jättebra pälsprodukter, typ torrshampon och shampon för ljusa hundar och sådär. Hon vi träffade när vi var ute på citypet är jätteduktig på sånt. :)

Oh, då får jag åka ut dit och kika lite :) Jag är glad att det är Zala som har missfärgningar och inte Wahidah... (jag hade inte "kunnat" fixa bort något om det vore så att jag hade några direkta planer på att ställa ut :p)
Det är lite surt, för Zala hade rinniga ögon förut och det var nog då hon fick det där rödorangeaktiga..

Nikkis
: Du får gärna kolla vad den heter! :)

Flytande galltvål är det många som har min ras som använder, speciellt dom som har ljusa hundar som lätt blir missfärgade om tassarna av gräs och asfalt, jag har använt det nån gång på min tik som har vita tassar som gärna blir grå av asfalten (och inte går bort med hjälp av vanligt hundschampo) och de blir kritvita igen.

svärmor har bichon friséer (och alla vet ju hur hemska de brukar se ut med orangea ränder i ansiktet...), och när de små liven fick behandling för noskvalster och svamp försvann färgen för gott. svampmedlet var flagyl. kan vara värt att testa om hon fortfarande har rinniga ögon. annars vet jag inte hur man skulle få bort det, rimligen slits det ju bort med tiden om inte orsaken (läs eventuell svampinfektion osv) finns kvar.
lycka till!

På hästen (skimmel) använde jag torrschampo och ryktsten för att få bort alla typer av fläckar.

Det borde ju kunna användas på hund också tycker jag.

Ang missfärgning runt ögon/mun så finns det speciella schampon i välsorterade djuraffärer som typ 'bleker' pälsen fast ändå inte. Aldrig hajjat hur dom funkar riktigt...:o
Nåväl, min mamma köpte en sån efter att butiksinnehavaren visade bilder på sin (Perser)katt som brukar få missfärgad päls på ögon, näsa och mun. Den var helt kritvit på bilderna!
Dock så kostar såna schampon en del, mamma betalade strax under 300 kr för en mindre flaska, men helt klart värt det.
Flaskan är helsvart med tunn guldaktig text. Kan be henne kolla vad den heter om du vill?:)

Den funkar såklart på både hund och katt.

Vet att det är en gammal tråd men vad heter schampoot?

Jag vet att det på hästar finns massor av olika knep för att få bort tex gräsfläckar och liknande på vit päls.
Finns det några knep som fungerar även på hundar? Mina damer brukar få duktigt med gräsfläckar när de springer ute men jag har ingen lust att bada hela hundarna trettioelva gånger om året samtidigt som jag inte gillar fläckarna :angel:

Sedan har min gammeltik, som så många andra ljusa hundar, "missfärgad päls" runt mun och ögon. Pälsen är som rödaktig istället för vit/creme. Går det att få bort? Just eftersom det är runt mun och ögon känns det lite.. knepigt.

Det röda är svamp. Går med andra ord inte att tvätta bort med annat är svampdödande medel. Konsultera veterinären eftersom det handlar om ögon och mun.

Tråden är från 2009 och hunden som tråden handlar om avlivades för flera år sedan.

Vet att tråden är flera år gammal men fick du tips om vad medlet hette som gjorde det vitt?
Har nämligen en hund som fick rakat ner en bit på halsen i höstas och tvättas med visst medel. Biverkningen röd päls :( inte snyggt i en vit krage och han ska ställas på Crufts.
Letar därför desperat efter något medel som tar bort det röda. Det som har växt ut är vitt och fint så det är ingen svamp i huden.

Det nämndes en svart flaska med guldtext och jag köpte inför utställningen i Sthlm ett schampo som heter Jean Peau sneeuwwit som stämmer in på beskrivningen. Min hund blev fin av det iaf :)

Det röda är svamp. Går med andra ord inte att tvätta bort med annat är svampdödande medel. Konsultera veterinären eftersom det handlar om ögon och mun.

Nej, det röda är en missfärgning.
Missfärgningar uppstår av många olika orsaker. Alla kroppsvätskor orsakar missfärgningar vid längre kontakt men även andra vätskor och fukt kan orsaka missfärgningar.
Därav har hundar vara ögon rinner ofta missfärgad päls kring ögonen. Hundar som är allergiska och slickar sig på tassar får röda missfärgningar när de slickar. Hundar som bor i hundgård kan bli röda om benen då de utstätts för ständig fukt. Nästan alla hundar är röda i pälsen mellan trampdynorna för att de svettas där, de som har päls där alltså.
Så alla hundar som är missfärgade har inte per automatik svamp.

Det enda som hjälper är att raka bort den missfärgade pälsen. En del produkter kan bleka färgen lite men inte få bort det helt.

Det nämndes en svart flaska med guldtext och jag köpte inför utställningen i Sthlm ett schampo som heter Jean Peau sneeuwwit som stämmer in på beskrivningen. Min hund blev fin av det iaf :)

Från vilken sida/butik köpte du ditt schampo och vad kostade det?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 778
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 641
Hundhälsa Fler här har ju hundar med mycket päls. Som van från dobermann där man liksom badar hunden när den är skitig typ några gånger som valp...
Svar
8
· Visningar
1 508
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?