Få bort hästhår från tvättmaskinen

Jag har köpt en tvättpåse som jag knölar in schabrak och täcken i, och som stängs med dragkedja. Allt hår fastnar i påsen och kommer inte ut i maskinen. Jag har två ponnyer med extrem pälssättning, så oavsett hur mycket jag borstar schabraken på insidan under pälsfällningen är det päls kvar. Köpte min på Horze tror jag, men bör finnas lite överallt där hästprylar säljs?

Jag råkade annars tvätta en filt som katterna hade legat och gottar sig mot, som dessutom var väldigt (väldigt!) luddig. Det var katthår och rött ludd från filten i hela maskinen. Jag dammsög bort det sen när maskinen var helt torr. Körde en tom maskin på 90 grader efter också. Det gör jag alltid när jag tvättat hästgrejer (kanske inte mina ridkläder dock, men täcken och schabrak) så att det blir ”rent” igen. Man ska väl göra det ibland, så då brukar jag passa på efter en hästtvätt.
 
Mina tar varken häst eller katt.. jag får väl köpa andra och testa. Vilka märken fungerar?
Tror att det handlar om tjocklek och mängd. De billiga snortunna sakerna lär inte göra någon skillnad. Kan tyvärr inte hjälpa dig om märke, jag använder numera bara tvättsvampar modell större.

Hiva in ett paket tvättlappar eller ett tiotal tvättsvampar och kör bara dessa i maskinen.
 
Jag testade tvättsvamp, ingen skillnad. Det är fortfarande (nästan, lite fastnade ju på svampen som nu måste slängas = det enormt slöseri..) lika mycket hår i maskinen. Torkat tillräckligt för att få att dammsuga hade det inte heller gjort...
 
Jag har köpt en tvättpåse som jag knölar in schabrak och täcken i, och som stängs med dragkedja. Allt hår fastnar i påsen och kommer inte ut i maskinen. Jag har två ponnyer med extrem pälssättning, så oavsett hur mycket jag borstar schabraken på insidan under pälsfällningen är det päls kvar. Köpte min på Horze tror jag, men bör finnas lite överallt där hästprylar säljs?

Jag råkade annars tvätta en filt som katterna hade legat och gottar sig mot, som dessutom var väldigt (väldigt!) luddig. Det var katthår och rött ludd från filten i hela maskinen. Jag dammsög bort det sen när maskinen var helt torr. Körde en tom maskin på 90 grader efter också. Det gör jag alltid när jag tvättat hästgrejer (kanske inte mina ridkläder dock, men täcken och schabrak) så att det blir ”rent” igen. Man ska väl göra det ibland, så då brukar jag passa på efter en hästtvätt.

Ska kolla efter en sån påse inför framtiden.
 
Tvättpåse för microplast kör jag alla mina hästkläder i, ffa under fällningssäsong.. skonar tvättmaskinen enormt!! Bara att rensa filtret på påsen efteråt. :idea:
 
Är det engångs eller byter man filtret och återanvänder påsen?

Du återanvänder påsen, har använt min i många år. Filtret sitter fast och jag tar en fuktig hand och drar av håret och kastar det. Det liksom är en matta av pälsen som man bara rensar bort. Vissa strån sitter kvar i filtret men det gör inget för varken funktionen eller resultatet.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
799
Senast: Albatross
·
M
Utrustning Ja som rubriken lyder. Är på jakt efter fiffiga knep på hur jag kan få bort hästhår från fleece. Vad som hänt är att jag tvättat ett...
Svar
3
· Visningar
2 226
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 402
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 886
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp