Få bort hästhår från tvättmaskinen

sthu

Trådstartare
Jag tvättade ett eksemtäcke nyss. Missade den lilla detaljen att det var fullt med päls i det.
Nu är täcket pälsfritt och rent, men maskinen är nästan lika hårig som min ponny.. En del gick att ta bort med trasa, men inte allt.

Hur kan jag få bort resterande päls ur tvättmaskinen på ett så enkelt sätt som möjligt?
 
Jag brukar stoppa i en tvättlappar i skumgummimaterial när jag tvättar schabrak, de suger år sig håren.
Borde funka att stoppa i ett gäng och köra något sköljprogram.
Jag har provat det ett par gånger, visserligen med katthår, men tycker inte det funkar..
Hade i 3 lappar nu när jag tvättade täcket. Det hade nog behövts 23.. minst.
 
Tvätta något annat du inte är så rädd om gärna tillsammans med en tvättsvamp eller något sånt. Jag brukar få ett bra resultat med det 😁

Jag har inget jag inte är rädd om, förutom fler eksemtäcken :angel:

Tvättsvamp blir väl samma grej som tvättlapp, det är ju samma material.
 
Jag har inget jag inte är rädd om, förutom fler eksemtäcken :angel:

Tvättsvamp blir väl samma grej som tvättlapp, det är ju samma material.
Men kör bara några tvättlappar i tom maskin så ska du se att du får trumman ren. Om jag inte har något annat att tvätta kan jag t ex slänga in en skurtrasa. Men det räcker förstås med bara tvättsvamp eller tvättlappar 🙂
 
Kör skumgummilappar eller svamp i tom maskin några varv, torka ur noga däremellan, även i gummibälgen. Jag tvättar hästgrejer i tvättpåsar från Hööks, det minskar hårandet en del, tips inför framtiden :)
 
Fast jag tycker ju inte att lapparna får med sig pälsen. Det enda som fastnar i dem är mina egna hårstrån, inte djurens..
 
Fast jag tycker ju inte att lapparna får med sig pälsen. Det enda som fastnar i dem är mina egna hårstrån, inte djurens..

Nu minns jag inte vilket märke jag hade då jag brukade tvätta hästgrejer hemma (har maskin i stallet numera <3 ) men det var förmodligen de billigaste i skumgummi från Ica Basic eller Willys. De var alltid fulla av djurhår. En kompis till mig har katter och islandshästar (dvs mkt päls) och de funkar för henne med. Du kanske får prova ett annat märke?
 
Jag använder icas lappar. Är det så stor skillnad på märke verkligen? Skumgummi som skumgummi?
 
Sedan tre år tillbaka måste jag tvätta alla hästgrejor hemma, i min vanliga tvättmaskin.
Jag brukar alltid dammsuga inne i maskinen efter att den har torkat och tajma så att jag tvättar stallkläder första tvätten efter det för säkerhets skull. Har aldrig haft något hästhår på något klädesplagg och inte heller märkt något konstigt med maskinen pga dammsugningen.
 
Sedan tre år tillbaka måste jag tvätta alla hästgrejor hemma, i min vanliga tvättmaskin.
Jag brukar alltid dammsuga inne i maskinen efter att den har torkat och tajma så att jag tvättar stallkläder första tvätten efter det för säkerhets skull. Har aldrig haft något hästhår på något klädesplagg och inte heller märkt något konstigt med maskinen pga dammsugningen.

Den stragegin brukar jag också köra, tex efter hundgrejer. Och så kanske en tumrensning efteråt om det känns som att det behövs.
Maskinen tar ingen skada av dammsugning, det är snarare dammsugaren som tar stryk Om det inte är rejält torrt innan du dammsuger :)
 
Bevisligen måste det ju vara skillnad eftersom vi är några här i tråden som upplever att håret fastnar på dem och du inte gör det..? Är nog större skillnad på lappar än på hårstrån? Mina lappar tar både hundhår (kort resp halvångt) samt häst.

Mina tar varken häst eller katt.. jag får väl köpa andra och testa. Vilka märken fungerar?
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
799
Senast: Albatross
·
M
Utrustning Ja som rubriken lyder. Är på jakt efter fiffiga knep på hur jag kan få bort hästhår från fleece. Vad som hänt är att jag tvättat ett...
Svar
3
· Visningar
2 226
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 402
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 886
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp