Få bort gräs på ridbana??

F

fnillson

Jag har en ridbana där det växer en hel del gräs, ser snart ut som en gräshage =(. Hur kan man få bort det på ett billigt sätt? Salt, funkar det? Tar tacksamt emot alla förslag!

Sv: Få bort gräs på ridbana??

I längden är det nog till att gräva och göra om banan där det växer dvs gräv upp gräset med rötterna och lägga nytt underlag enbart där det växer. Beroende på hur det ser ut så behöver du kanske bara göra om delar av banan. Det är ju ändå i kanterna det växer in ifrån oftast inte mitt i. Annars kan du ju pröva bränna av det, men det ger bara tillfällig gräsfri yta, det växer upp igen.

Spruta med t.ex round-up, låt verka, när gräset dött är det bara att kratta bort. Var dock försiktig om du rider där under tiden. Round-up är ett växtgift och är inte hälsosamt för hästar att få i sig om de skulle få för sig att beta.

Harva!!

Harva upprepade gånger med några dagars mellanrum, så kommer det mesta av växtligheten att torka bort. Om ni är flera som delar på ridbanan, beväpna er med krattor och plastsäckar och plocka sedan bort växtligheten från ridbanan.

Elegantast är om man harvar med hjälp av häst. :) Flera flugor på en gång.

LIA

RoundUP är ett effektivt medel för att ta död på växtlighet, men ska absolut inte sprutas på en ridbana. Ska det användas, ska det ske medelst avstrykare. Men hellre mekanisk bearbetning!

Allt enligt min uppfattning. :)

LIA

Håller med LIA, harva banan. Mina djur är borta på bete så jag får harva/sladda banan oftare bara på grund av ogräset.

Vill du spruta så kan du ju använda ogräsättika istället för roundup. Du kan också använda gasolbrännare och bränna bort ogräset om det inte finns risk att du eldar upp mer än gräset. Oavsett om du först "utrotar" eller ej har du inget annat val än att sedan rensa för hand ... Är marken våt och ogräset släpper lätt så kan det vara lika lätt att dra upp färskt som att först bespruta. Sedan gäller det att rida mycket och harva emellanåt!
Jag fick rensa hela min ridbana för hand för ett antal år sedan då den inte användes så mycket,men sedan har det inte varit ngåra problem att hålla den fin.

Liknande trådar

Anläggning Funderar på vad man kan så i delar av hagar där det idag växer massa ogräs. Funderar även på vilken blandning till olika hagar som...
Svar
0
· Visningar
268
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 151
Senast: Lars L
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
405
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 342
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2