Få bättre sits?

A

Agreen

Har ridit för "husbruk" flera år när jag var mindre. Tänkte börja rida igen på ridskola och märkte att min sits har blivit usel! Speciellt märks det i trav.. Nån som vill ge något tips hur jag ska förbättra den fort, vill ju inte skumpa!

Sv: Få bättre sits?

Man skumpar i traven om man spänner sej så försök att slappna av.
Rida utan stigbyglar är oxå bra.
Försök att sitta så djupt du kan i sadlen.:idea:

Jag postade en tråd där jag frågare om hur man kan träna sig till bättre sits när man travar, galopperar osv. Svar jag fick var att eftersom man inte riktigt kan rida så snabbt nu utan stigbyglar pga all snö och man (iaf inte jag) inte har tillgång till ridhus så kan man rida mycket barbacka! :D Bra träning för balansen.
Träna balansen och kordinationen för övrigt också, och tänk på att sjunka djupt ned i sadeln och samtidigt sträcka på ryggen. Bli ett med hästen och följ med i dens rörelser.. :)

Träna upp din egen balans utanför hästryggen samt bålstyrka. Pilates och balansboll är super!

Rida rida och rida.

Ska jag lite generellt säga nàgot om sits sà brukar elever (jag är ridlärare) som tränar och är i god fysisk frm oftast ha en mer naturlig god sits än folk som aldrig brukar träna.

God fysisk form , bâlstabilitet och en ridlärare som kan hjälpa dig med din sits, varför inte sitslektioner?

Rida barbacka, jag har svârt att förstà varför det skulle ge en god sits, Balans behöver man dock en hel del av annars trillar man av. Sà för att inte trilla av när man rider barbacka gör man ftast en hel del konstiga saker, som att luta sig framât klämma med bennen osv.

Barbacka är bra för balansen, men inte för sitsen! :p

Har själv ridit i flera år nu mestadels barbacka. Först pga att jag letade ny sadel men sen började jag tycka om att rida utan sadel så det blev som det blev.

Min sits är nu usel när jag rider i sadel! Har svårt att sitta ordentligt och kan fortfarande inte förstå varför stigbyglarna hänger där och stör mig hela tiden :angel:

Så mitt tips är väl.. att variera mellan barbacka och sadel. Haha.

Lât mig säga sà hära ;)

Har du sätt mongoler rida? En sju helvetsk jävla balans har de. Men sätt dem i en dressyrsadel... Har de en korrekt sits?

Men på en grundläggande nivå borde väl barbacka kunna hjälpa en med sitsen? Man tränar upp balansen och lär sig följa med i hästens rörelser. Och det ska du ju göra i sadeln också.

En C-tränare i hoppning jag red för sade en gång att hon hade hoppat in som vikare (eller något) på en ridskola där eleverna red mer än hälften av alla lektioner barbacka. Hon hade aldrig sett ridskoleelever med så bra sitsar.

Sen är det ju inte många ridskolor som låter gröna elever rida barbacka så ifall inte TS har någon annan häst hon kan rida är nog barbacka ändå uteslutet. Mitt förslag är att lägga upp stigbyglarna bara, det är också bra för balans och följsamhet :)

Jo, det var lite så jag menade. Bra balans skadar ju inte sitsen, den gör mer bra saker för den skulle jag vilja säga. Balansen ingår i en del av de moment för att få bra sits! I alla fall har jag uppfattat det så :)

Bra boktips är "Spänst och harmoni i ryttarens sits" skriven av Birthe Vogelius!

Hjälper mig mycket i allafall, det är viktigt att veta hur kroppen ser ut för att förstå hur och varför man sitter så bra som möjligt.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 700
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 413
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama