Få bättre kondition???

Gilette

Trådstartare
Hur kan man träna upp konditionen på hästen!?? det verkar som om min häst har väldigt dålig kondition då hon fort blir trött och flåsar redan första galoppen....hur kan jag träna upp konditionen???

Sv: Få bättre kondition???

ut å rid ! klättra, galoppera, hoppa, trava skritt ! rid, rid, rid ! det är bästa sättet ;)

Ska man typ trava och galoppera långa sträckor i taget??
ska man rida länge???

inte från början, börja med kort å läng sen :P den får ju bättre å bättre kondition ju mer du rider :)

När ja har tränat upp konditionen på hästar som jag rider
så har jag börjat att skritta kanske 20 minuter varje dag, i ungefär en vecka.
sen har ja börjat trava lite och längt på passen.
efter ett tag har jag börjat lägga in lite galopp, och sen är det bara att forsätta..
klättra är mycket bra om man vill ha kondition o starka ben på sin häst.
men klättra inte för hårt i början, llr för länge..

Citronsoda skrev:
När ja har tränat upp konditionen på hästar som jag rider
så har jag börjat att skritta kanske 20 minuter varje dag, i ungefär en vecka.
sen har ja börjat trava lite och längt på passen.
efter ett tag har jag börjat lägga in lite galopp, och sen är det bara att forsätta..
klättra är mycket bra om man vill ha kondition o starka ben på sin häst.
men klättra inte för hårt i början, llr för länge..

hur länge ska man klättra ungefär och hur ofta??

till en början räcker det nog med att klättra ca 1-2 ggr i veckan, (i ej för svåra backar) i ca 20 min.
tycker jag brukar vara lagom.
sen är det ju bara att göra det lite svårare o hålla på lite längre när hästen får bättre kondition ;)

Jag jobbar med fälttävlanshästar/jakthästar, och dom måste vara i toppform hela tiden! "Stön"! Vi satte igång dom genom att trava mycket, och sen lägga in många korta galopp pass, och sen länga galoppen mer och mer! Som dom flesta andra sa, så klättra. Longering på inspänningstygel eller chambon är oxå bra. (Lättare för dig i alla fall!) Men under all träning, glöm inte att låta hästen sträcka på sig och skritta på lång tygel nån gång i veckan med!

intervallträning gör så här: 1) du letar upp ett bra, slätt fält, utan saker som hästen kan snubbla på. 2) bestäm ett antal varv som du ska galoppera i sträck (beroende på fältets storlek och hästens kondis), galoppera så många varv du har bestämt. 3) skritta ett varv runt vältet (ev.flera beroende på fältets storlek). 4) galoppera samma antal varv i galopp som förut. 5) skritta ett varv 6) galoppera så många varv som förut, och så fortsätter du med ett varv skritt, galopp osv. Du ska naturligvis ha hänsyn till hur många varv osv du tar beroende på hästen kondis. Du kommer märka mkt bättre kondis redan efter några gångers intervallträning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Emro
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 199
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 524
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Hård nacke

Omröstningar